| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Jak budować wyjątkowe relacje w biznesie?

Jak budować wyjątkowe relacje w biznesie?

Komunikacja międzyludzka jest zawsze przymusowa. Ludzie są na nią zdani, ponieważ za każdym razem wpływają na innych swoją obecnością, wyglądem, zachowaniem, słowem.


Niemożliwy jest brak komunikacji, a co za tym idzie - brak budowy relacji z innymi osobami. Każdy przekaz ma jakiś cel ustalony świadomie lub podświadomie. Podobnie jest z budowaniem relacji - zawsze zmierzają w jakimś kierunku.

Kiedy powstaje jakaś idea biznesowa, ludzie potrzebują innych, by móc ją urzeczywistnić, ponieważ świat biznesu to tak naprawdę świat ludzkich relacji. To one w połączeniu z pomysłami zamieniają się w funkcjonujące firmy. Jeśli przyjrzymy się bliżej słowom „firma”, „rynek”, „popyt”, „podaż” itp., to okaże się, że każde z nich jest wirtualnym tworem, za którym kryją się właśnie ludzie i wspomniane relacje między nimi.

Firma to grupa ludzi, których celem jest pozyskanie jak największego rynku. Rynek to klient i producent. To oni dyktują popyt i podaż i funkcjonują w postaci korelatu, gdzie jedno bez drugiego nie może istnieć.

Jaka jest zatem idea budowania relacji? Co jest jej celem i dlaczego warto dbać, by była jak najlepsza? A skoro tworzy się samoistnie, dlaczego nie zacząć tworzyć jej w świadomy sposób? Może warto zadbać o jej jakość, aby w przyszłości przyniosła dorodne owoce w postaci wyjątkowej znajomości np. marki? Może warto zadbać o kilka małych elementów procesu komunikacji, które go ulepszą?

Jakimi zasadami powinni kierować się przedsiębiorcy, żeby relacja biznesowa, jak i każda inna, niezależnie od formy kontaktu, satysfakcjonowała wszystkie strony? Poniżej podajemy kilka wybranych.

Zawsze szanuj zdanie drugiej osoby - każdy ma swoje przekonania, wartości, racje, które są dla niego istotne i prawdziwe. Za każdym razem, gdy jedna osoba neguje punkt widzenia drugiej, jej sposób na życie lub stara się narzucić własne poglądy, wkracza na jej „terytorium” i musi się liczyć ze sprzeciwem.

Komunikat wysłany nie oznacza, że został zrozumiany - jeśli chcesz porozumieć się z drugą osobą, zawsze weź pod uwagę, że jej postrzeganie świata różni się od twojego, co może prowadzić do nieporozumień. Podczas rozmowy sprawdź, czy dokładnie zrozumiała twoje słowa, ponieważ to, co dla ciebie jest oczywiste, nie zawsze będzie tak samo widziane/rozumiane przez nią.

Zawsze dotrzymuj słowa - szczególnie w biznesie zaufanie i prawdomówność są niezwykle ważne. Nigdy nie jesteś w stanie do końca przewidzieć konsekwencji niedotrzymanego słowa. Może się zdarzyć, że w wyniku nawet nieprzewidzianych sytuacji nie będziesz mógł zrealizować obietnicy, dlatego żeby utrzymać pozytywną relację, informuj na bieżąco o tym, co się wydarzyło. W ten sposób druga osoba nie poczuje się oszukana.

reklama

Autorzy:

Źródło:

Twój Biznes

Zdjęcia


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kalkulatory Budowlane

Kalkulatory Budowlane to bezpłatne narzędzie przydatne dla każdego, kto rozpoczyna budowę domu, remont lub wykończenie mieszkania. Za jego pomocą w kilka minut obliczysz, jakie będą koszty Twojej inwestycji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »