REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pozyskać środki bez kredytu

Marek Matusiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dla małych zachodnioeuropejskich przedsiębiorstw faktoring jest jednym z najpopularniejszych sposobów finansowania działalności. Są szanse, żeby tak samo było w Polsce.

Dynamiczny rozwój faktoringu - jego tegoroczne obroty mogą przekroczyć nawet 50 mld zł - nie przekłada się jeszcze na świadczenie usług dla najmniejszych polskich przedsiębiorstw. Wśród tysięcy małych i dziesiątek tysięcy firm mikro udział faktoringu w zaspokajaniu potrzeb finansowych jest ciągle bardzo mały. A przecież faktoring jest usługą najbardziej przystosowaną dla tych właśnie przedsiębiorstw ze względu na swój charakter.

REKLAMA

Przypomnijmy, w usłudze faktoringowej faktor wykupuje faktury firmy potrzebującej finansowania (faktoranta) natychmiast po ich wystawieniu. Faktor zapewnia w ten sposób swojemu klientowi stały dopływ gotówki. Wielkość tego finansowania jest powiązana z wielkością realizowanej przez przedsiębiorstwo sprzedaży. Przy rosnącej sprzedaży finansowanie również rośnie, co znakomicie ułatwia małym przedsiębiorstwom ich rozwój.

Ryzyko i zabezpieczenia

REKLAMA

Cechą najbardziej odróżniającą faktoring od finansowania bankowego jest podejście do oceny ryzyka i zabezpieczeń. W przypadku kredytów bankowych ocenia się zdolność kredytową klienta, a dodatkowo wymagane są twarde zabezpieczenia majątkowe (najczęściej hipoteka), często o wartości dwukrotnie przekraczającej wysokość udzielonego finansowania. Większość małych firm z reguły nie spełnia tych warunków i dlatego nie może uzyskać potrzebnych środków.

Jeszcze dotkliwiej brak dostępu do finansowania bankowego odczuwają firmy nowo powstające, a więc bez historii kredytowej i bez wartościowych nieruchomości. Ponieważ faktoring zakłada zabezpieczenie finansowania poprzez sprzedawaną fakturę, wydaje się o wiele bardziej wygodny dla tej grupy przedsiębiorstw. Faktor ocenia przede wszystkim ryzyko związane z brakiem zapłaty za nabytą fakturę przez jej płatnika. Ponieważ małe przedsiębiorstwa najczęściej pracują dla większych podmiotów, ten warunek o wiele łatwiej spełnić niż wymagania banków odnośnie do zdolności kredytowej i zabezpieczeń majątkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadrabianie zaległości

- Ze swojej natury obsługa transakcji faktoringowych jest o wiele bardziej pracochłonna niż obsługa kredytów bankowych. W faktoringu liczba dokonywanych operacji wykupu faktur z reguły jest znaczna, a każda z nich to samodzielnaą transakcja wymagająca osobnej obsługi i monitorowania. Dlatego naturalne jest, iż faktorzy preferują klientów dużych przekazujących do finansowania duże ilościowo porcje faktur. Stąd w początkowym okresie rozwoju faktorzy skupiają się na obsłudze firm większych - dowodzi Julian Kinkel, prezes AOW Faktoring.

Ważne!

REKLAMA

Faktoring przydatny jest firmom, które z powodu długiego terminu płatności mają problemy z płynnością finansową. Dzięki faktoringowi firmy te mogą znacznie skrócić okres spływu należności. Faktor prócz finansowania staje się też doradcą klienta, pomagając zarządzać należnościami

W Polsce brakuje dużych firm faktoringowych specjalizujących się w obsłudze małych i mikroprzedsiębiorstw. Powstały natomiast średnie i mniejsze firmy, jak Bibby Factor, Cash Flow, AOW Faktoring, Premium i inne, nastawione na obsługę klientów o stosunkowo niewielkich obrotach. Na razie oferta faktoringowa dla małych przedsiębiorstw jest jeszcze skromniejsza niż dla przedsiębiorstw dużych, ale z pewnością będzie się rozszerzać wraz z pojawianiem się nowych faktorów i zwiększaniem zaangażowania dotychczas działających.

Mały przedsiębiorca potrzebujący zewnętrznego wsparcia finansowego nie ma jednego prostego sposobu i na ogół musi korzystać z różnych źródeł: kredytów bankowych, często nieosiągalnych ze względu na brak zabezpieczeń lub brak zdolności kredytowej lub dostępnych w niedostatecznej wysokości, leasingu w przypadku nabywania maszyn, urządzeń czy środków transportu lub faktoringu, jeśli dokonuje sprzedaży na termin płatności (wśród małych firm sprzedaż na krótki termin płatności, tj. do 14 dni, praktycznie nie występuje).

Zatem mały przedsiębiorca przystępując do analizy możliwości uzyskania finansowania powinien do rozpatrywanych możliwości finansowania, takich jak kredyty i pożyczki bankowe, pożyczki od rodziny i znajomych, leasing czy zakupy ratalne, włączyć również faktoring i nauczyć się korzystać z dostępnej na rynku oferty.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA