| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Trzeba unikać niesolidnych płatników

Trzeba unikać niesolidnych płatników

Odroczone terminy płatności stały się biznesową codziennością wielu branż. Są elementem walki konkurencyjnej. Przed zawarciem umowy trzeba sprawdzić kontrahenta.

Odroczenie zapłaty za kupiony towar jest bardzo wygodne i lubiane przez kontrahentów - to w istocie forma nieoprocentowanej pożyczki i możliwość dodatkowego obracania pieniędzmi.

Aby firma mogła funkcjonować bez przeszkód, trzeba upewnić się, że w jej finansach nie pojawi się zator płatniczy. Nigdy nie wiadomo, czy któryś z kontrahentów nie okaże się niesolidny. Bywa i tak, że plajtuje najlepszy partner biznesowy, który przez lata był wzorowym kontrahentem, a teraz zalega z płatnością, co natychmiast odbija się na kondycji finansowej danego przedsiębiorstwa. Czasami firmy stają też ofiarami własnego sukcesu.

- To coraz częstsze w polskiej gospodarce. Firma przyjmuje liczne zamówienia na swój doskonały produkt, ale w pewnym momencie nie ma już z czego sfinansować samej produkcji. Wówczas mogą pomóc usługi finansowe, takie jak faktoring czy kredyt - tłumaczy Mariusz Wiśniewski, dyrektor sprzedaży Bibby Factors Polska.

Dobre zarządzanie i planowanie pozwala ominąć wiele raf. Dobrze układająca się współpraca raczej nie psuje się z dnia na dzień, a renomowany partner rzadko traci płynność finansową.

- O wiele częściej przedsiębiorcy skarżą się faktorom na nieuczciwość nowego partnera niż takiego, z którym już długo współpracują. Najczęściej dzieje się tak dlatego, że nie zweryfikowali wiarygodności kontrahenta przed podjęciem współpracy - uważa Marcin Zaliwski, dyrektor generalny Hilton-Baird Polska.

To właśnie dlatego przed podpisaniem umowy o współpracę warto sprawdzić historię kredytową i biznesową potencjalnego partnera. Stosownych informacji o jego wiarygodności mogą dostarczyć wywiadownie gospodarcze, biura informacji gospodarczej, a także liczne stowarzyszenia branżowe. W weryfikacji potencjalnych partnerów biznesowych pomagają też faktorzy.

- Jeżeli partner był notowany jako opóźniający się płatnik, trzeba się mieć na baczności - wyjaśnia Mariusz Wiśniewski.

Dobre efekty daje także współpraca z firmami z własnej branży. Rywalizacja biznesowa powinna się toczyć w oparciu o jakość produktów i usług, a nie ukrywania istotnych informacji. W wielu sektorach, na przykład w branży transportowej, konkurujące ze sobą firmy wymieniają wiedzę na temat niesolidnych płatników i ostrzegają się nawzajem. Takie banki informacji służą wszystkim tak samo i pomagają walczyć z niesolidnością płatników.

- Jeżeli dziś konkurent straci kilkaset tysięcy złotych przez znanego nam złego odbiorcę, najprawdopodobniej jutro oszuka nas ktoś, kto wcześniej oszukał jego. W cudzym nieszczęściu nie ma wielkiego profitu, a na takim braku współpracy najwięcej zyskuje oszust - przekonuje Marcin Zaliwski.

MAREK MATUSIAK

marek.matusiak@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro rachunkowe PROGRES s.c.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »