REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biznes ma także obowiązki społeczne

Wojciech Iwaniuk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialna firma skupia się na innowacyjności i jest tak zarządzana, by uwzględniać wpływ decyzji biznesowych na otoczenie. To już nie tylko moda, ale także konieczność.

CSR (corporate social responsibility) to taki model zarządzania przedsiębiorstwem, w którym podczas podejmowania decyzji biznesowych bierze się pod uwagę także ich wpływ na otoczenie firmy - na środowisko naturalne, na ludzi wewnątrz firmy i poza nią. Aby firma mogła się rozwijać, należy ją tak prowadzić, żeby nikogo nie skrzywdzić. To wariant idealny, który międzynarodowe korporacje traktują już jako swoją misję.

REKLAMA

Odpowiedzialny przedsiębiorca

W naszych warunkach gospodarczych wielu właścicieli prywatnych firm dopiero się tego uczy. A chodzi tu także o to, by spółka była odpowiedzialna za terminowe płatności wobec swoich dostawców, wobec pracowników - za zapewnienie miejsc pracy jak i godnych jej warunków. Pracownikom nie wystarczy zaproponować wysokiej pensji. Dla wielu ważna jest atmosfera i styl, w jakim zarządzana jest firma, to, czy przedsiębiorstwo pozwala pracownikom się rozwijać, czy nie dyskryminuje kobiet, młodych matek, czy nie kłamie.

Firmy, które wdrażają u siebie CSR, zyskają prędzej czy później. Jeśli prowadzą dialog z otoczeniem, słyszą, co się wokół nich dzieje, co nie działa, czego brakuje, co sądzą o nich inni ludzie, sąsiedzi, dostawcy. Ta wiedza pozwala zapobiegać kryzysom i uniknąć rozpadu przedsiębiorstwa, gdyby znalazło się ono w sytuacji kryzysowej.

Firma nie działa nigdy w próżni. Jest zależna od regulacji prawnych, samorządu, konkurencji i międzynarodowych trendów gospodarczych. Firma, która wdrożyła u siebie CSR, otwiera się na zewnątrz. Dzięki temu, że widzi i słucha, co się wokół niej dzieje, może tworzyć innowacyjne produkty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie jednorazowe akcje. To muszą być działania o charakterze długoterminowym.

Inwestycje w wiedzę

Największy obszar dla innowacyjności, która jest decydująca dla dynamicznego rozwoju nowoczesnych gospodarek, znajduje się w obszarze technologii informacyjnej.

- Jesteśmy przekonani, że inwestowanie w gospodarkę opartą na wiedzy daje szanse takim państwom jak Polska na szybkie pokonanie bariery cywilizacyjnej - mówi Marek Kosycarz, dyrektor ds. odpowiedzialności społecznej w Microsoft Polska.

Dlatego w przeciwdziałanie wykluczeniu informacyjnemu i w budowę społeczeństwa informacyjnego powinny angażować się firmy, władze centralne i samorządowe, ale przede wszystkim obywatele. Rodząca się w Polsce koncepcja odpowiedzialnego biznesu, który angażuje się w lokalne działania społeczne, buduje więcej miejsca dla społeczeństwa obywatelskiego.

- Tworzenie miejsc pracy w firmach działających w branży nowych technologii umożliwi Polsce szybszy rozwój - dodaje Marek Kosycarz.

Chociaż w Polsce dostęp do internetu jest dość powszechny, to nasz kraj wciąż jest na etapie budowania fundamentów. Problemem są również ogromne dysproporcje, które występują w skali kraju, a najgorzej sytuacja wygląda w regionach na tzw. Ścianie Wschodniej.

Według Marka Kosycarza budowa społeczeństwa informacyjnego ma posłużyć do stworzenia kapitału społecznego rozumianego jako sieć powiązań między ludźmi.



WOJCIECH IWANIUK

wojciech.iwaniuk@infor.pl

OPINIA

MAŁGORZATA FARAŚ

dyrektor ds. komunikacji w Diageo

Odpowiedzialność społeczna to coraz częściej integralna część działalności firm, zwłaszcza międzynarodowych. Jest to nie tylko przejaw dojrzałości biznesu, ale też efekt presji wywieranej na firmy przez otoczenie, agendy rządowe i organizacje konsumenckie. Na ogół przedsiębiorstwa angażują się społecznie na obszarze związanym z ich profilem działalności. Dla producenta alkoholi naturalną aktywnością społeczną jest promowanie odpowiedzialnego ich spożycia. Polega to nie tylko na prowadzeniu akcji promujących odpowiednie postawy, ale też na stawianiu wymogu dawania dobrego przykładu w tym zakresie od swoich pracowników i partnerów biznesowych. Konsekwencją tego rodzaju działań będzie podjęcie prędzej czy później dialogu z innymi firmami w branży w celu wypracowania i wdrożenia standardów odpowiedzialnego społecznie marketingu firm branży alkoholowej. Taka aktywność społeczna przyczynia się do budowania zaufania konsumentów do firmy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop od płacenia składek ZUS dla mikroprzedsiębiorców. Nowe rozwiązania coraz bliżej?

Sejm uchwalił ustawę o tzw. wakacjach składkowych. Nowe przepisy są skierowane do mikroprzedsiębiorców, wpisanych do CEIDG, którzy ubezpieczają do 10 osób, a ich roczny obrót nie przekracza 2 mln euro. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Jest decyzja Rady Polityki Pieniężnej w sprawie stóp procentowych. Ile wynoszą?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dn. 8-9 maja 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie bank centralny.

Polacy już nie oglądają telewizji?

Polacy coraz rzadziej oglądają telewizję, a coraz częściej wybierają platformy streamingowe. Według ekspertów to te oferujące treści sportowe będą wybierane najczęściej. 

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

REKLAMA

Brak chętnych do pracy. Restaurator oferuje prawie 1300 zł za pomoc w znalezieniu kelnera

Sezon letni jeszcze się nie rozpoczął, a w branży gastronomicznej i hotelowej już, tak jak co roku, brakuje pracowników. Właściciel bistro w Aoście na północy Włoch oferuje bon wartości 300 euro osobie, która pomoże mu znaleźć kelnera. 

Ogromne zmiany na rynku pracy w ciągu najbliższych 5 lat

Najbliższe 5 lat na rynku pracy ma przynieść ogromne zmiany. Według Adecco zniknie 83 miliony miejsc pracy, a na ich miejsce powstanie jedynie 69 milionów innych. Jakie posady są zagrożone? 

Nowa usługa finansowa dla prowadzących działalność gospodarczą: gotówka na niski procent

Teraz gotówka na niski procent lub przy spełnieniu dodatkowych warunków całkowicie nieoprocentowana, staje się nową usługą dla przedsiębiorców korzystających w mikrofaktoringu lub dopiero mających w planach skorzystanie z takiego instrumentu. W uproszczeniu ten nowy produkt przypomina zaliczkę tytułem wpływów z przyszłej faktury i pozwala na zachowanie płynności finansowej w okresie gdy jeszcze produkt nie został sprzedany a więc i faktura nie może być wystawiona.

Wartościowe środowisko pracy - czym jest, jak je stworzyć?

Dobra atmosfera w pracy przedkłada się na lojalność pracowników, ich motywację i zaangażowanie. Jak zapewnić pracownikom najlepsze employee journey? 

REKLAMA

Jak Nvidia może zyskać na wartości dzięki inwestorom w akcje memy

Dzięki fantastycznemu rocznemu zwrotowi, przekraczającemu obecnie 220%, Nvidia stałą się jedną z najczęściej dyskutowanych spółek w ostatnim okresie i dowodem na to, że rynek technologiczny trzyma się dobrze. Czy spółka należy również do kategorii akcji memów, czy raczej jej wycena jest oparta o solidne podstawy?

Drogi prąd będzie przyczyną zahamowania sztucznej inteligencji?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji to duże koszty energetyczne. Czy bez inwestycji w strukturę centrodanową i energetyczną rozwój AI wyhamuje? 

REKLAMA