| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes i finanse > Jak efektywnie zarządzać opakowaniami zwrotnymi

Jak efektywnie zarządzać opakowaniami zwrotnymi

Zarządzanie opakowaniami zwrotnymi leży głównie w kompetencjach osób odpowiedzialnych za gospodarkę magazynową. Opakowania zwrotne przez wielu przedsiębiorców są traktowane jako „dodatek” do sprzedaży. Jednak po co wydawać gotówkę na nowe opakowania, jeśli można wdrożyć system kontroli opakowań wydanych klientom.

Firma księguje dokumenty związane z obrotem opakowaniami na jednym zbiorczym koncie „Opakowania”. W celach kontrolnych wyodrębniła też dodatkowe konta dla rodzajów opakowań. Dokumenty dodatkowo księgowane są dla każdego odbiorcy osobno. Dzięki takiemu układowi kont firma zachowuje wymogi sprawozdawcze i zapewnia sobie detaliczną kontrolę opakowań.


Podstawowy raport wykorzystywany w kontroli opakowań, znany już z monitoringu należności, to struktura wiekowa (przykład 3). Pokazuje ona wartości niezwróconych opakowań w podziale na zdefiniowane okresy czasowe. Ważne jest, aby w przypadku gdy wyznacza się okres zwrotu opakowań, wartość opakowań pobranych przez klienta również była uwzględniana w przyznanym klientowi limicie kredytowym. Odroczenie okresu zwrotu lub zapłaty za opakowania wystawia firmę na takie samo ryzyko jak w przypadku odroczenia terminu zapłaty za towar.


Przykład 3

Przykładowa struktura wiekowa należności za opakowania:

Struktura wskazuje, że klient B zalega z opakowaniem X (na kwotę 12 000) oraz Z (na kwotę 3000). W przypadku klienta A szczególną uwagę trzeba zwrócić na opakowania Z (kwota 5000).


Kolejny raport usprawniający zarządzanie opakowaniami dotyczy ilościowej kontroli opakowań pobranych przez konkretnego klienta. Raport powinien wskazywać dokładnie, jakie opakowania klient musi jeszcze oddać (przykład 4).


Przykład 4

Firma chce uzyskać informacje, jakie rodzaje opakowań zalegają u odbiorcy Z i jak długo nie zostały one zwrócone. W tym celu firma sporządziła raport, zaprezentowany poniżej:

Jak wynika z raportu, klient Z posiada 250 palet niezwróconych w terminie oraz 5000 pojemników. Pozostałe opakowania nie wymagają jeszcze zwrotu. Cennym rozwiązaniem jest przypisanie numeru dostawy, ponieważ opakowania te można dokładnie powiązać z fakturą za towar i sprzedanym asortymentem.


Ważnym raportem umożliwiającym kontrolę opakowań jest także raport ruchów na opakowaniach. Raport taki powinien umożliwić przeprowadzenie dokładnej analizy wszystkich księgowań dokonywanych na koncie klienta w zakresie należności za opakowania. Trzeba pamiętać, że ruchy na opakowaniach to nie tylko wydanie i odbiór, ale również: zapłata, umorzenie, kompensata z należnymi rabatami i inne. Raport ruchów na opakowaniach ułatwi wyjaśnienie niezgodności w saldach, a także będzie cennym źródłem informacji w zakresie historii obrotu opakowaniami (przykład 5).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Jopek

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »