REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego boją się Polacy? Drożyzny, wojny i choroby

Czego boją się Polacy? Drożyzny, wojny i choroby
Czego boją się Polacy? Drożyzny, wojny i choroby

REKLAMA

REKLAMA

Zdecydowana większość dorosłych Polaków deklarowała, że w obecnych czasach najbardziej obawia się drożyzny – 71 proc., wojny – 70 proc. i choroby – 64 proc – wynika z badań CBOS z pierwszej połowy lutego 2022 r.

CBOS: 71 proc. Polaków obecnie najbardziej obawia się drożyzny

W badaniu sprzed inwazji Rosji na Ukrainę zapytano ankietowanych o ich największe obawy. Respondenci mieli wybrać maksymalnie pięć z czternastu przedstawionych im możliwych powodów.

"Zdecydowana większość dorosłych Polaków deklarowała, że w obecnych czasach najbardziej obawia się drożyzny – 71 proc., wojny – 70 proc. i choroby – 64 proc." – wynika z badań. Oprócz tego w pierwszej piątce najczęstszych obaw znalazła się pandemia (38 proc.) i pogorszenie sytuacji materialnej (36 proc.).

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzi ankietowanych pokazały różnice między kobietami i mężczyznami. "Jeszcze przed inwazją Rosji na Ukrainę najczęstszym źródłem obaw u kobiet była wojna (wśród pięciu najważniejszych źródeł niepokoju wskazało ją 74 proc. z nich), mężczyźni najczęściej obawiali się drożyzny (70 proc.)" – wynika z badania.

Kobiety bardziej niż mężczyźni obawiały się choroby, pandemii, segregacji ludzi i zmian klimatu. Mężczyźni, częściej niż kobiety, jako powód obaw wskazywali migrantów i utratę partnera/samotność.

Najczęściej wybierane obawy różniły się także w grupach wiekowych. Najmłodsi ankietowani, czyli osoby w wieku 18–24 lata, znacznie częściej wskazywali izolację (25 proc.), zmiany klimatu (18 proc.) i posiadanie dziecka (11 proc.). W starszych grupach dominowała drożyzna, utrata pracy i pandemia. Odsetek osób bojących się wojny i choroby także rósł wraz z wiekiem.

"W najstarszej wyróżnionej grupie (65 plus), znacznie częściej niż wśród pozostałych, źródłem poważnego niepokoju była też możliwość utraty partnera/samotność (18 proc.)" – zaznaczyło CBOS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ankietowanych zapytano także o zmiany, jakie byłyby dla nich korzystne w obecnej sytuacji. Jak zaznacza CBOS, pytanie miało otwartą formę, by umożliwić swobodną wypowiedź.

REKLAMA

Najwięcej Polaków wskazywało kwestię dotyczącą funkcjonowania demokracji w kraju i zmiany politycznej (18 proc.) i przeciwdziałanie inflacji (18 proc.). Poprawy sytuacji materialnej oczekiwałoby 15 proc. respondentów, a polityki gospodarczej 13 proc.

12 proc. Polaków wskazało zakończenie pandemii COVID-19, a 7 proc. poprawę dostępu do służby zdrowia, dofinansowanie i poprawę funkcjonowania opieki zdrowotnej. Co setny badany stwierdził, że tylko całkowita zmiana wszystkiego byłaby dla niego obecnie korzystna, a 7 proc. odpowiedziało, że nie chce nic zmieniać.

"Respondenci z grupy wiekowej 25–44 lata najczęściej ze wszystkich postulowali obniżkę podatków (w tym dobrowolność ZUS) lub wręcz ich likwidację (8 proc. w grupie wiekowej 25–34 lata i 6 proc. w grupie 35–44 lata). O potrzebie podwyższenia emerytur i rent najczęściej mówili natomiast badani w wieku 55 plus (9 proc.)" – poinformowało CBOS.

Badanie przeprowadzono od 31 stycznia do 10 lutego 2022 r. w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej 1065-osobowej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: 52,7 proc. wybrało wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI), 30,3 proc. – wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (metoda CATI), 17 proc. – samodzielne wypełnienie ankiety internetowej. We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań i strukturę.(PAP)

Autorka: Aleksandra Kiełczykowska

ak/ joz/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA