REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrósł VAT na kawę latte i niektóre usługi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 kwietnia wzrasta VAT na kawę z mlekiem, co może spowodować, że konsumenci będą płacić więcej. Z podatku od towaru i usług nie będą już zwolnione materiały informacyjne, np. foldery czy ulotki. Na korzyść podatników działa za to uściślenie definicji terenów budowlanych, które ułatwia zwalnianie z VAT-u sprzedaży gruntów pod zabudowę.

Zmiany w VAT mogą odczuć smakosze kawy. Do tej pory kawy z mlekiem takie jak latte, cappuccino czy macchiato były traktowane jako napoje mleczne, czyli objęte obniżoną stawką VAT-u (8 proc.). Od 1 kwietnia każdy napój, w którym jest kawa, podlega już jednak pełnemu opodatkowaniu.

REKLAMA

REKLAMA

 
- Takie zmiany dotyczą też towarów związanych ze sztuką ludową, rękodziełem, różnego rodzaju wyroby sztuki ludowej. Również część wyrobów, które w ten sposób podpadały pod wyroby spożywcze, jednak trudno było bronić tego, że one są rzeczywiście przeznaczone do spożycia, to np. różnego rodzaju odpady mięsne - również objęte będą wyższym VAT-em- mówi Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Rudzka, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej SSW Spaczyński, Stefaniak i Wspólnicy S.K.A.


23-procentową stawką VAT będą też objęte usługi związane z nagraniami wideo czy projekcją filmów.


Pewne problemy może wywołać zmiana dotycząca materiałów informacyjnych. Do tej pory były one zwolnione z podatku od towarów i usług. Od 1 kwietnia to się jednak zmieniło. Joanna Rudzka podkreśla jednak, że drukowane materiały informacyjne, takie jak foldery czy ulotki, nadal mogą być zwolnione z podatku jako prezenty małej wartości.

REKLAMA

 
- Będzie istotne przekazanie tych towarów o małej wartości na cele związane z działalnością gospodarczą. Będziemy musieli przygotować sobie jakąś argumentację, iż nie jest to jakieś przekazanie po prostu, ale jakiś cel gospodarczy za tym idzie - zauważa Joanna Rudzka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Odpowiedzialność za długi w spółce cywilnej

 


Nowe definicje


Nieopodatkowane pozostaje za to przekazanie próbek produktów, ale zmieniła się ich definicja. Teraz próbka to egzemplarz, który można zidentyfikować jako próbkę, mający na celu promocję sprzedaży, nie może zaś służyć zaspokojeniu potrzeb odbiorcy. Jak podkreśla ekspertka, rozszerzona definicja może budzić wątpliwości, bo nie wiadomo, w jaki sposób należy identyfikować próbki, a na niektórych produktach może to być niemożliwe. Według niej dopiero praktyka i orzecznictwo organów podatkowych zweryfikuje to prawo, które w dużej mierze zależy od subiektywnej oceny.


Na korzyść podatników działa wprowadzenie od dawna oczekiwanej definicji terenów budowlanych. Do 1 kwietnia ich sprzedaż była objęta VAT-em w przeciwieństwie do np. terenów rolniczych. Do tej pory brakowało jednak definicji. W sytuacji, gdy brakowało planu zagospodarowania przestrzennego, co jest powszechne w Polsce, organy podatkowe opierały się o studia wykonalności. W ten sposób więcej gruntów było traktowanych jako budowlane, a ich sprzedaż była objęta VAT-em.


Według nowego prawa jedynie sprzedaż tych terenów, które są jednoznacznie określone w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, będzie objęta VAT-em.

 
- Należy patrzeć tylko na to, co realnie wynika z przepisów, czyli z aktualnego planu, jeżeli go nie ma, na decyzję o warunkach zabudowy, jeżeli ona nie jest wydana - na rejestry gruntów. I to zostało potwierdzone w tej zmianie. Jest już jasne, że studium nie jest dla nas w ogóle tutaj żadnym kryterium traktowania, jeżeli nie ma aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego ani nie wystąpiono o decyzje o wydaniu warunków zabudowy - mówi Joanna Rudzka.

 
Zobacz: Zmiany w VAT od 1 kwietnia 2013 r.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA