REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od rozwiązywanych przez firmy umów najmu lokali wciąż budzi wątpliwości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Odszkodowanie wypłacone z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy najmu przez przedsiębiorcę z przyczyn ekonomicznych nie podlega opodatkowaniu VAT – uważają eksperci. Niestety organy podatkowe często nakazują podatek zapłacić.

W czasie kryzysu upadłości firm to nie rzadkość. Często wiąże się z tym konieczność wcześniejszego rozwiązania umowy najmu za wynajmowany przez firmę lokal. Umowy te często nie zawierają możliwości wcześniejszego ich wypowiedzenia, co oznacza konieczność zapłaty odszkodowania przez przedsiębiorcę.

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe nakazują płacić VAT od odszkodowania wypłaconego przez najemcę (przedsiębiorcę) na rzecz wynajmującego lokal, twierdząc, że jest to wynagrodzenie za usługę. W ocenie organów podatkowych, taka opłata otrzymana przez wynajmującego wiąże się z uzyskaniem korzyści przez firmę, w postaci zgody na wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu. W konsekwencji, jest to świadczenie na rzecz najemcy, opodatkowane VAT.

Z tym stanowiskiem nie zgadzają się doradcy podatkowi.

 - Co do zasady odszkodowania, jako rekompensata za wyrządzoną szkodę, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Dotyczy to też kar umownych za niewywiązanie się z umowy - mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Bernatek, partner w Dziale Podatków KPMG.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów, organy podatkowe niesłusznie dopatrują się w odszkodowaniach za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu wynagrodzenia za usługę, świadczoną na rzecz firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 - W przypadku, gdy umowa najmu jest wypowiedziana przed terminem, istotne jest zbadanie, jaki jest charakter wypłaconych pieniędzy w związku z tym wynajmującemu - podkreśla Andrzej Bernatek. - W przypadku, gdy mamy do czynienia z czystym odszkodowaniem, czyli rekompensatą dla wynajmującego za to, że najemca, z przyczyn np. ekonomicznych, wcześniej musiał rozwiązać stosunek najmu lub też mamy do czynienia ze zwykłą karą umowną w związku z tym, że najemca nie wywiązał się ze swojego zobowiązania, o podatku VAT nie może być mowy - dodaje.

Praktyczne warsztaty. Jak przygotować firmę do zmian w VAT od 2013 roku >>

Eksperci przyznają, że omawiany problem budzi kontrowersje. Sądy administracyjne stają w tej sprawie po stronie podatników, a nie fiskusa.

 - W wyroku z maja 2012 roku Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że otrzymywane przez wynajmującego odszkodowanie z tytułu przedterminowego wypowiedzenia umowy najmu nie może być traktowane jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, ponieważ o żadnym świadczeniu ze strony wynajmującego nie może być tutaj mowy - stwierdza ekspert KPMG.

Z kolei Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 5839) dotyczącą tego problemu stwierdziło, że jeżeli otrzymanie przez wynajmującego takiej rekompensaty nie ma na celu obejścia przepisów prawa podatkowego i nie stanowi faktycznie elementu wynagrodzenia za świadczoną usługę najmu, brak jest podstaw, aby twierdzić, że jest to wynagrodzenie za świadczoną usługę.

 - Organy podatkowe próbują doszukać się niekiedy w klauzulach umów najmu ukrytego wynagrodzenia za usługę najmu bądź też wpływu takich rozliczeń na wcześniejsze wynagrodzenia z tego tytułu. Jest to jednak czasami bardzo karkołomne i bezpodstawne twierdzenie, ponieważ naturalne jest, że wynajmujący i najemca zastrzegają sobie pewne rekompensaty, które są zwykłym odszkodowaniem, a zatem rekompensatą szkody, jaką wynajmujący może ponieść w związku z tym, że najemca umowy nie dotrzymał - podsumowuje Andrzej Bernatek.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA