REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy nie umieją wykorzystać możliwości internetu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Szef zespołu doradców premiera Michał Boni uważa, że polscy przedsiębiorcy nie umieją w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje cyfryzacja i internet. "Generalnie nie umiemy przekładać innowacji na efekty ekonomiczne" - powiedział  Boni.

 

REKLAMA

Boni komentował na środowej konferencji prasowej raport dotyczący polskiej gospodarki internetowej, opracowany na zlecenie Google Polska przez Boston Consulting Group. Jak wynika z opracowania, polska gospodarka internetowa w 2009 r. była warta 35,7 mld zł, co stanowiło 2,7 proc. PKB. Według utorów raportu, w 2015 r. wartość ta wzrośnie do 76,6 mld zł i osiągnie 4,1 proc. PKB. Będzie to więcej niż obecna wartość polskiego rynku usług finansowych, ochrony zdrowia, rolnictwa, czy górnictwa.

 

Autorzy raportu zwracają jednak uwagę, że na tle państw OECD Polska zajmuje odległe miejsce pod względem wykorzystania internetu, natomiast polskie przedsiębiorstwa w porównaniu z innymi krajami europejskimi niechętnie korzystają z możliwości optymalizacji biznesu, jakie daje internet. Chodzi np. o internetową sprzedaż, zakupy czy korzystanie z systemów wspierających zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem autorów opracowania jest to spowodowane m.in. słabo rozwiniętą infrastrukturą telekomunikacyjną, niską świadomością możliwości, jakie daje internet, czy niską aktywnością instytucji publicznych w sieci. Jak wynika z raportu, ponad 40 proc. przedsiębiorców korzysta z
"wolnego łącza" - o szybkości poniżej 256 kb/s, zaledwie 8 proc. przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 10 osób udostępnia swoją ofertę on-line, a 12 proc. zaopatruje się w sieci. Najchętniej wykorzystywanym narzędziem jest za to poczta elektroniczna, którą mają niemal wszystkie firmy.

 

Zdaniem ministra Boniego, problem tkwi nie tylko w infrastrukturze telekomunikacyjnej - szczególnie, że jak wynika z danych statystycznych, ponad 90 proc. firm korzysta z internetu. Generalnie nie umiemy przekładać innowacji na efekty ekonomiczne, brakuje nam innowatorów oraz
dobrych relacji między sferą gospodarki, a sferą nauki" - zaznaczył. "To jedno z większych wyzwań: jak przestawić Polskę na wyzwania cyfrowe i jak przestawić polskie przedsiębiorstwa" - dodał. Jego zdaniem polska przedsiębiorczość znajduje się w regresie - ponieważ firmy nie korzystają w pełni z możliwości technologicznych.

 

Jego zdaniem, żeby zwiększyć innowacyjność w polskiej gospodarce, by skutecznie konkurować na zagranicznych rynkach, należy rozwijać edukację - jednak nie tylko pod względem liczby studiujących posiadających wyższe wykształcenie, ale także pod względem jakości nauczania. Wspomniał, że ewolucją w nauczaniu ma być program nauki z wykorzystaniem laptopów. "Teraz jest pierwsza generacja młodych Polaków od wielu, wielu lat, a może i pierwsza generacja w historii, która nie ma luki edukacyjnej, cyfrowej (...) nie mówię, że jesteśmy najlepsi z najlepszych, ale potencjał mamy bardzo wysoki, więc warto myśląc o przyszłości rozmawiać o Polsce cyfrowej" - zaznaczył Boni.

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA