REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE: więcej zbiórki i recyklingu zużytego sprzętu elektronicznego

REKLAMA

Od 2016 r. w UE trzeba będzie zbierać rocznie 40-45 proc. zużytego sprzętu elektronicznego, a od 2020 r. - 65 proc. - postanowili w poniedziałek ministrowie środowiska UE w Brukseli. Polska i siedem innych krajów wywalczyło dłuższy okres przejściowy - do 2022 r.

Chodzi o sprzęt AGD, komputery, telefony komórkowe, elektroniczne zabawki i inne sprzęty. Unijna dyrektywa wymaga, by kraje UE umożliwiły właścicielom zużytego sprzętu ich darmowy zwrot do specjalnych punktów; producenci natomiast powinni ponosić koszty zbiórki i przygotowania sprzętu do recyklingu.

REKLAMA

W poniedziałek wieczorem po długiej debacie ministrowie środowiska osiągnęli porozumienie ws. zmian w dyrektywie o zużytym sprzęcie elektronicznym. Teraz nowe przepisy będą głosowane w PE, który ma jeszcze większe ekologiczne ambicje.

REKLAMA

"Coraz więcej polskich konsumentów będzie musiało zwracać zużyty sprzęt. Z kolei producenci będą musieli go odebrać, recyklingować, przeznaczyć do ponownego użycia" - powiedział PAP w trakcie spotkania ministrów wiceminister polskiego resortu środowiska Janusz Zaleski.

Poniedziałkowe spotkanie w Brukseli przedłużało się m.in., dlatego, że Polska i siedem krajów (Czechy, Węgry, Słowacja, Rumunia, Malta, Łotwa i Litwa) chciało dłuższych okresów przejściowych na dostosowanie się do nowej dyrektywy. Państwa te wywalczyły obniżenie do 40 proc. obowiązkowej zbiórki w 2016 r. oraz opóźnienie o dwa lata wprowadzenia 65-proc. progu - z 2020 do 2022 r.

"Batalia idzie o to, że jak zwykle część krajów chciałaby widzieć bardziej ambitne cele, a część nie. Trzeba przyznać, że Polska, jak to często bywa, stara się o to, żeby wolniej dochodzić do tych celów, bo mamy zbyt małe nasycenie sprzętem elektrycznym w porównaniu z innymi krajami" - wyjaśnił Zaleski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie dyrektywa wymaga, by kraje UE zbierały rocznie, co najmniej 4 kg zużytego sprzętu na mieszkańca. KE zależy, by kraje UE zbierały jak najwięcej szkodliwych dla środowiska świetlówek (bo zawierają rtęć) oraz starych lodówek (ponieważ zawierają związki uszkadzające warstwę ozonową).

REKLAMA

KE chce, aby teraz zbiórki zużytego sprzętu określać procentowo w stosunku do ilości sprzętu wystawionego do sprzedaży na rynku danego kraju. Chodzi o to, by przeciwdziałać nielegalnemu eksportowi zużytego sprzętu do krajów, gdzie jest on utylizowany bez zachowania standardów bezpieczeństwa i środowiskowych.

Kolejnym gorącym punktem poniedziałkowej debaty było to, jakie sprzęty powinny podlegać utylizacji na koszt producenta. Opór budzi obciążenie producentów kosztami utylizacji dużych instalacji i urządzeń przemysłowych.

Dyrektywa w przyjętej przez ministrów wersji wróci teraz do Parlamentu Europejskiego, który będzie zapewne domagał się poniesienia pułapów obowiązkowej zbiórki sprzętu. W lutowym głosowaniu w pierwszym czytaniu eurodeputowani opowiedzieli się za tym, by kraje UE były zobowiązane do zbiórki, co najmniej 85 proc. zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

Z Brukseli Julita Żylińska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA