REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie powinno być problemu z przestawieniem kas na nowe stawki VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy nie powinni mieć problemu z przestawieniem kas na nowe stawki VAT. Mogą to zrobić sami, bez potrzeby korzystania z pomocy profesjonalistów - uważa wiceminister finansów Maciej Grabowski.

Podpisana przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego w połowie grudnia ustawa okołobudżetowa przewiduje m.in. zmianę stawek podatku VAT od 1 stycznia 2011 r. do końca grudnia 2013 r. W tym czasie będą obowiązywać trzy nowe stawki VAT: 5 proc., 8 proc. i 23 proc. Wprowadzona zostanie 5-proc. stawka na podstawową żywność, książki i czasopisma specjalistyczne.

REKLAMA

W związku ze zmianą VAT, sklepy będą musiały dokonać zmian w swoich kasach fiskalnych. Zgodnie z danymi resortu finansów chodzi o ponad 1,5 mln u€rządzeń.

Wiceminister finansów Maciej Grabowski powiedział podczas spotkania z dziennikarzami, że podatnicy nie powinni mieć problemu z przestawieniem kas fiskalnych na nowe stawki. Jego zdaniem nie będzie potrzeby korzystania z pomocy serwisantów.

REKLAMA

"Kasa fiskalna jest urządzeniem prostym, znacznie prostszym niż telefon komórkowy. Każdy podatnik może sam ją przestawić na nowe stawki" - powiedział Grabowski. Wiceminister nie spodziewa się też problemów z przyporządkowaniem poszczególnych towarów do odpowiednich stawek.

"Możliwości pomyłki będzie niewielka. Wszystkie towary objęte podstawową stawką 22 proc. przejdą na stawkę 23 proc. Inaczej będzie w przypadku towarów, które dziś objęte są 7-proc. stawką VAT, bo część z nich trafi do stawki 8 proc., a część do 5 proc. Wydaje mi się jednak, że i tu nie powinno być z tym problemu" - powiedział Grabowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył, że przedsiębiorca, który się pomyli i naliczy niewłaściwą stawkę, do czasu złożenia deklaracji (VAT rozlicza się miesięcznie lub kwartalnie) będzie mógł skorygować błąd i złożyć prawidłowe zeznanie podatkowe. "Ewentualne kontrole skarbowe są najczęściej wszczynane na podstawie deklaracji, a nie wcześniej" - powiedział wiceminister.

REKLAMA

Przypomniał, że podatnicy i tak muszą robić remanent na 31 grudnia, więc przy tej okazji mogą posegregować towary pod kątem nowych stawek VAT. Grabowski zapewnił, że wszystkie rozporządzenia do nowelizacji ustawy o VAT zostały wydane. Przyznał, że trwało to długo, ale resort musiał poczekać z ich ogłoszeniem na opublikowanie zmian w ustawie o VAT.

Jedno z rozporządzeń przewiduje, że dotychczasowa, zerowa stawka VAT na książki zostanie utrzymana do końca kwietnia 2011 r., z kolei do końca lutego można będzie stosować zerową stawkę na czasopisma specjalistyczne, a do końca stycznia 7-proc. stawkę dla pozostałych wydawnictw, np. gazet czy magazynów.

"Np. tygodniki opublikowane jeszcze w tym roku będą opodatkowane starą stawką do momentu wydania nowego numeru tygodnika, który będzie już objęty nową 8-proc. stawką" - powiedział.

W przypadku książek przyjęto zasadę, że egzemplarze skierowane do dystrybucji w 2010 r. zostaną opodatkowane starą stawką, a te, które wejdą do dystrybucji w 2011 r., zostaną obłożone nową 5-proc. stawką.

"Jeżeli książki zostaną ujęte w tzw. spisie z natury i będą w posiadaniu wydawców na koniec roku, to wówczas (...) ci wydawcy będą mogli skorzystać ze starej stawki" - dodał.

Eksperci podatkowi ostrzegali, że zakres zmian dotyczących VAT, które mają wejść w życie 1 stycznia 2011 roku, jest bardzo duży, a dostosowanie się do nich będzie wyzwaniem dla firm. Zwracano uwagę, że prawidłowe ustalenie tego, jaki towar będzie opodatkowany którą stawką, nie będzie takie proste. Kłopoty mogą mieć głównie przedsiębiorcy z branży spożywczej.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA