REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

50 proc. firm prawie wcale nie odczuło kryzysu

REKLAMA

Około 50 proc. małych i średnich firm w Polsce uważa, że światowy kryzys finansowy prawie wcale nie wpłynął na ich działalność - wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Szefowa PARP Bożena Lubińska-Kasprzak podkreśliła na konferencji prasowej, że polskie firmy - małe i średnie - nie odczuły nadmiernie skutków kryzysu gospodarczego. Oceniła, że przedsiębiorstwa bały się w tym czasie bardziej ograniczeń biurokratycznych, problemów prawno-podatkowych, niż samego kryzysu.

REKLAMA

Z badania PARP wynika, że co trzecia firma nie podjęła żadnych działań, które miałyby ją chronić przed zawirowaniami na rynkach finansowych. 49 proc. przedsiębiorstw skupiło się głównie na ograniczaniu kosztów działalności. 21 proc. badanych firm skoncentrowało się na poszukiwaniu nowych rynków, a około 14 proc. odłożyło planowane inwestycje.

"Optymistyczne jest to, że niewiele z nich redukowało zatrudnienie" - oceniła prezes PARP. Dodała, że przedsiębiorstwa szukają częściej pracowników doświadczonych, uczciwych, pracowitych, aniżeli kreatywnych, innowacyjnych, którzy mogliby wprowadzić do firmy myślenie strategiczne.

Na redukcję zatrudnienia zdecydowało się 4 proc. respondentów, a podwyżki płac wstrzymało 12 proc. ankietowanych.

REKLAMA

Lubińska-Kasprzak poinformowała, że MSP opierają swoje finansowanie głównie na środkach własnych, nie zaciągają kredytu. "Skutki kryzysu gospodarczego, w tym słaba dostępność do kredytu, nie wpłynęły znacząco na ich działalność" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes PARP zwróciła uwagę, że MSP w obliczu kryzysu nie opierały swojej działalności na planach strategicznych. "50 proc. firm nie myśli w ogóle o swoim rozwoju, zdobywaniu nowych rynków. 72 proc. przedsiębiorstw nie ma procedur zarządzania ryzykiem, pozwalających na ich funkcjonowanie w kryzysie" - wyjaśniła.

Zaznaczyła jednak, że "firmy zaczynają powoli uczyć się myślenia strategicznego; tworzenia planów funkcjonowania kryzysowego".

Z badania wynika, że podmioty z Polski Wschodniej mają większe plany inwestycyjne niż przedsiębiorstwa z pozostałej części regionu. Chodzi o województwa: podlaskie, podkarpackie, lubelskie, warmińsko-mazurskie i świętokrzyskie. "Być może jest to związane z tym, iż wiele (unijnych - PAP) programów rozwojowych jest realizowanych na tych terenach" - zaznaczyła.

W ciągu ostatnich trzech lat 17 proc. firm przeprowadziło inwestycje, a 16 proc. badanych planuje je w 2010 roku.

Prawie 20 proc. przedsiębiorców jest zdania, że działanie w oparciu o sformalizowaną strategię utrudniłoby ich funkcjonowanie. Ok. 40 proc. badanych uważa, że jasno sprecyzowany plan jest najlepszym rozwiązaniem na czas kryzysu.

Obecny na konferencji prasowej prof. Witold Orłowski z PricewaterhouseCoopers ocenił, że "głównym problemem małych i średnich przedsiębiorstw jest brak umiejętności kształtowania wizji i strategii rozwoju".

REKLAMA

"Firmy żyją od kwartału do kwartału. Muszą one myśleć w sposób bardziej strategiczny, ofensywny, szukać przewag konkurencyjnych oraz inwestować. Produkty się zmieniają, trzeba je dostosowywać do potrzeb rynku. Trzeba starać się wprowadzać innowacje. Firmę się zakłada po to, by istniała latami i była konkurencyjna w perspektywie lat, a nie kwartału" - zaznaczył Orłowski.

Badanie, na zlecenie PARP, zostało zrealizowane przez Pentor Research International w okresie grudzień 2009 - styczeń 2010. Wzięło w nim udział 1206 firm. Zostało ono powtórzone w kwietniu br. na próbie 300 przedsiębiorstw.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA