REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad połowa skontrolowanych firm internetowych zaniżała podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad połowa ze skontrolowanych przez fiskusa firm prowadzących działalność w internecie zaniżyła podatki. Przedsiębiorcy m.in. nie zgłaszali do opodatkowania działalności i ukrywali rzeczywistą wartość obrotów - wynika z informacji Ministerstwa Finansów.

MF poinformowało, że od stycznia 2007 r. do końca pierwszego półrocza 2009 r. skontrolowano 488 podmiotów prowadzących działalność z wykorzystaniem internetu. W 275 postępowaniach wydano decyzje podatkowe. Łączna wartość niezapłaconych podatków wyniosła 28,9 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Resort poinformował, że 151 firm nie zakwestionowało ustaleń kontroli i złożyło korekty deklaracji podatkowych na łączną kwotę 7,5 mln zł.

MF podało, że kontrolerzy wykryli kilka rodzajów występujących najczęściej nieprawidłowości. Jako przykład ukrywania rzeczywistych obrotów wskazano sprawę firmy sprzedającej akcesoria fotograficzne i komputerowe, oprogramowanie oraz sprzęt fotograficzny za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Firma ta nie ujawniła rzeczywistych przychodów, co skutkowało zaniżeniem VAT w latach 2003 - 2006.

Dzięki prokuratorskim nakazom przeszukania inspektorzy zabezpieczyli m.in. dokumenty finansowe oraz firmowy sprzęt komputerowy. Dowody potwierdziły, że przedsiębiorca zaniżył podatek o ponad 105 tys. zł. Na właściciela firmy nałożono prawie 20 tys. zł grzywny.

REKLAMA

Innym sposobem na oszukanie fiskusa było prowadzenie sprzedaży przez internet przez osobę podstawioną. W jednej ze spraw stwierdzono np., że osoba handlująca elektroniką w sieci jest jedynie "słupem" firmującym transakcje rzeczywistego sprzedawcy - podmiotu prowadzącego zarejestrowaną działalność gospodarczą. Dane faktycznego sprzedawcy ustalono na podstawie dokumentów wystawianych do zakupionego towaru m.in. gwarancji na sprzęt oraz poprzez identyfikację właściciela rachunków bankowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie urząd kontroli skarbowej określił zobowiązanie podatkowe w PIT w kwocie ponad 364 tys. zł wyższej od deklarowanej. Na poczet ustalonych zaległości podatkowych zabezpieczono majątek na kwotę 374 tys. zł.

Niektórzy sprzedawcy próbowali zaniżyć przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Jedna ze skontrolowanych firm, zajmująca się handlem obwoźnym artykułami spożywczymi i przemysłowymi oraz wysyłkową sprzedażą kosmetyków, nie zarejestrowała się jako podatnik VAT. Według urząd kontroli skarbowej za lata 2002 - 2006 powinna zapłacić ponad 1,2 mln zł VAT.

Przedsiębiorca tłumaczył, iż rejestrując się w serwisie aukcyjnym nie został pouczony o tym, że handel za jego pośrednictwem może rodzić jakiekolwiek obowiązki podatkowe. Przyznał przy tym, że nie zapoznał się dokładnie z regulaminem tego serwisu, a jego jedynym źródłem informacji na temat zobowiązań podatkowych były e-mailowe zapytania do innych użytkowników serwisu.

Resort finansów poinformował, że nieuczciwi przedsiębiorcy próbowali też ukrywać rzeczywiste rozmiary działalności poprzez sprzedaż z wykorzystaniem wirtualnych sprzedawców, różnych tzw. nicków. Sposób ten wykorzystał np. przedsiębiorca sprzedający w serwisie aukcyjnym m.in. telefony komórkowe i akcesoria GSM. Inspektorzy wyliczyli, że od lipca 2007 r. do maja 2008 roku zaniżył podatki o ponad 81 tys. zł. Sprzedawca został skazany przez sąd na karę zawieszeniu. Sąd uwzględnił to, że sprawca jest studentem, bez majątku i bez stałego źródła dochodu.

Podobny sposób na oszukanie budżetu wykorzystał przedsiębiorca sprzedający przez internet znaczne ilości odżywek. Według inspektorów roczny przychód firmy ze sprzedaży w sieci przekroczył 170 tys. zł. Sprzedaży dokonywano z wykorzystaniem dwóch kont na portalu aukcyjnym, które jednak posiadały wspólny rachunek bankowy.

Podatnik nie zakwestionował ustaleń kontroli i złożył korekty deklaracji w VAT na łączną kwotę ponad 74 tys. zł (wraz z odsetkami) oraz zapłacił zaległość w całości.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA