REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad połowa skontrolowanych firm internetowych zaniżała podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad połowa ze skontrolowanych przez fiskusa firm prowadzących działalność w internecie zaniżyła podatki. Przedsiębiorcy m.in. nie zgłaszali do opodatkowania działalności i ukrywali rzeczywistą wartość obrotów - wynika z informacji Ministerstwa Finansów.

MF poinformowało, że od stycznia 2007 r. do końca pierwszego półrocza 2009 r. skontrolowano 488 podmiotów prowadzących działalność z wykorzystaniem internetu. W 275 postępowaniach wydano decyzje podatkowe. Łączna wartość niezapłaconych podatków wyniosła 28,9 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

Resort poinformował, że 151 firm nie zakwestionowało ustaleń kontroli i złożyło korekty deklaracji podatkowych na łączną kwotę 7,5 mln zł.

MF podało, że kontrolerzy wykryli kilka rodzajów występujących najczęściej nieprawidłowości. Jako przykład ukrywania rzeczywistych obrotów wskazano sprawę firmy sprzedającej akcesoria fotograficzne i komputerowe, oprogramowanie oraz sprzęt fotograficzny za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Firma ta nie ujawniła rzeczywistych przychodów, co skutkowało zaniżeniem VAT w latach 2003 - 2006.

Dzięki prokuratorskim nakazom przeszukania inspektorzy zabezpieczyli m.in. dokumenty finansowe oraz firmowy sprzęt komputerowy. Dowody potwierdziły, że przedsiębiorca zaniżył podatek o ponad 105 tys. zł. Na właściciela firmy nałożono prawie 20 tys. zł grzywny.

REKLAMA

Innym sposobem na oszukanie fiskusa było prowadzenie sprzedaży przez internet przez osobę podstawioną. W jednej ze spraw stwierdzono np., że osoba handlująca elektroniką w sieci jest jedynie "słupem" firmującym transakcje rzeczywistego sprzedawcy - podmiotu prowadzącego zarejestrowaną działalność gospodarczą. Dane faktycznego sprzedawcy ustalono na podstawie dokumentów wystawianych do zakupionego towaru m.in. gwarancji na sprzęt oraz poprzez identyfikację właściciela rachunków bankowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie urząd kontroli skarbowej określił zobowiązanie podatkowe w PIT w kwocie ponad 364 tys. zł wyższej od deklarowanej. Na poczet ustalonych zaległości podatkowych zabezpieczono majątek na kwotę 374 tys. zł.

Niektórzy sprzedawcy próbowali zaniżyć przychody z prowadzonej działalności gospodarczej. Jedna ze skontrolowanych firm, zajmująca się handlem obwoźnym artykułami spożywczymi i przemysłowymi oraz wysyłkową sprzedażą kosmetyków, nie zarejestrowała się jako podatnik VAT. Według urząd kontroli skarbowej za lata 2002 - 2006 powinna zapłacić ponad 1,2 mln zł VAT.

Przedsiębiorca tłumaczył, iż rejestrując się w serwisie aukcyjnym nie został pouczony o tym, że handel za jego pośrednictwem może rodzić jakiekolwiek obowiązki podatkowe. Przyznał przy tym, że nie zapoznał się dokładnie z regulaminem tego serwisu, a jego jedynym źródłem informacji na temat zobowiązań podatkowych były e-mailowe zapytania do innych użytkowników serwisu.

Resort finansów poinformował, że nieuczciwi przedsiębiorcy próbowali też ukrywać rzeczywiste rozmiary działalności poprzez sprzedaż z wykorzystaniem wirtualnych sprzedawców, różnych tzw. nicków. Sposób ten wykorzystał np. przedsiębiorca sprzedający w serwisie aukcyjnym m.in. telefony komórkowe i akcesoria GSM. Inspektorzy wyliczyli, że od lipca 2007 r. do maja 2008 roku zaniżył podatki o ponad 81 tys. zł. Sprzedawca został skazany przez sąd na karę zawieszeniu. Sąd uwzględnił to, że sprawca jest studentem, bez majątku i bez stałego źródła dochodu.

Podobny sposób na oszukanie budżetu wykorzystał przedsiębiorca sprzedający przez internet znaczne ilości odżywek. Według inspektorów roczny przychód firmy ze sprzedaży w sieci przekroczył 170 tys. zł. Sprzedaży dokonywano z wykorzystaniem dwóch kont na portalu aukcyjnym, które jednak posiadały wspólny rachunek bankowy.

Podatnik nie zakwestionował ustaleń kontroli i złożył korekty deklaracji w VAT na łączną kwotę ponad 74 tys. zł (wraz z odsetkami) oraz zapłacił zaległość w całości.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA