REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy od szefa dostają auta, dopłaty do nauki i komórki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Ponad 80 proc. firm przyznaje pracownikom świadczenia pozapłacowe. Najpopularniejsze to dofinansowanie do nauki, samochód i telefon służbowy – wynika z badania PBS DGA przeprowadzonego na zlecenie DGP i firmy doradczej MDDP.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe nie są niczym nowym w firmowej rzeczywistości. Dobry pracownik poza odpowiednim wynagrodzeniem wymaga również właściwej motywacji pozapłacowej. Temu właśnie mają służyć dodatkowe świadczenia oferowane przez pracodawców pracownikom. Jak wynika z badania PBS DGA przeprowadzonego na zlecenie DGP i firmy doradczej MDDP, 83 proc. firm - zarówno polskich, jak i zagranicznych - stosuje pozapłacowe świadczenia dla pracowników.

REKLAMA

Według Justyny Subczyńskiej-Papudy, dyrektora działu rozwoju i ocen Bigram, pozytywnym wynikiem badania jest stosowanie w większości polskich firm świadczeń pozapłacowych. Pewna różnica procentowa pomiędzy firmami z kapitałem polskim i zagranicznym może wynikać z faktu, że tradycja takich świadczeń za granicą jest po prostu dłuższa. Motywacja płacowa wystarcza w krótkiej perspektywie czasu. Wprowadzenie świadczeń pozapłacowych jest od strony podatkowej zdecydowanie większym wyzwaniem, jednak są one postrzegane jako skuteczne narzędzie motywowania również wśród naszych rodzimych firm. A powody rezygnacji dotyczą w dużej mierze poszukiwania oszczędności.

- W sytuacji spowolnienia gospodarczego, jakie obecnie przeżywamy, firmie stosunkowo łatwiej jest przekonać pracowników o słuszności rezygnacji z dodatkowych benefitów, niż obniżać wynagrodzenia. Jednocześnie zamiana świadczeń pozapłacowych na dodatkowe premie powinna być jednoznacznie powiązana z realizacją celów. Tylko wtedy ma to charakter motywacyjny, a to ostatecznie jest celem wszystkich firm - ocenia Justyna Subczyńska-Papuda.

Środek motywacyjny

REKLAMA

Z naszego sondażu wynika, że pozapłacowe świadczenia pracownicze są skutecznym narzędziem motywowania pracowników. Więcej optymizmu widać jednak wśród firm zagranicznych. 64 proc. badanych przedsiębiorstw stwierdziło, że dodatkowe świadczenia zdecydowanie są środkiem motywacyjnym, a 26 proc. podkreśliło, że raczej są taką motywacją. Trochę mniej pozytywnych opinii było wśród firm polskich. Tu 50 proc. uznało za zdecydowanie motywujące świadczenia pozapłacowe, a 33 proc. za raczej motywujące. A jakie świadczenia cieszą się największą popularnością? Lista możliwych świadczeń jest imponująca. Znajduje się na niej 12 głównych pozycji. Na miejscu pierwszym uplasowało się finansowanie lub współfinansowanie udziału pracownika w kursach, szkoleniach, studiach. Na drugim miejscu znajdują się służbowy telefon komórkowy, ale przeznaczony do celów służbowych. Trzecie miejsce zajmuje samochód służbowy, również przeznaczony do celów zawodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne świadczenia, które pracodawcy oferują swoim pracownikom, to m.in.: bony towarowe, opieka medyczna, udostępnianie samochodu i komórki do celów prywatnych, opłacanie internetu, z którego pracownik korzysta w domu, dofinansowanie do wypoczynku dzieci pracownika.

Zakres świadczeń

Motywacje firm przyznających świadczenia pozapłacowe są różne. Czasem są one ściśle związane z wykonywanymi przez pracownika zadaniami służbowymi. Innym razem świadczenie pozapłacowe podnosi prestiż zajmowanego stanowiska, a jeszcze innym jest powszechne i przyznawane wszystkim pracownikom.

Zacznijmy od finansowania lub współfinansowania udziału pracowników w kursach, szkoleniach, studiach. W 65 proc. firm polskich przyznano, że takie świadczenie jest powszechne i przysługuje wszystkim pracownikom. W firmach zagranicznych jest to odsetek 50-proc. Odpowiednio 33 proc. firm polskich i 45 proc. firm zagranicznych przyznaje, że dofinansowanie nauki przysługuje tylko pracownikom, których charakter pracy wymaga zapewnienia takiego świadczenia.

Inną tendencję można zauważyć przy telefonach oferowanych pracownikom. Tu w 88 proc. firm polskich i 78 proc. firm zagranicznych telefon służbowy otrzymują pracownicy, którym jest on niezbędny do wykonywania pracy. Zaledwie w 6 proc. firm polskich i 13 proc. zagranicznych telefony od szefa są przyznawane powszechnie wszystkim pracownikom. Podobnie sytuacja wygląda z samochodami służbowymi. W 82 proc. firm polskich i 64 proc. firm zagranicznych samochód od pracodawcy otrzymują pracownicy, którym jest on niezbędny w pracy. Co ciekawe, w 29 proc. firm zagranicznych firmowe auto traktowane jest jako dodatek specjalny podnoszący prestiż stanowiska, dostępny dla wąskiego grona pracowników. W polskich firmach samochód ponoszący prestiż stanowiska potwierdza 14 proc. przedsiębiorstw.

Teraz świadczenia bardziej powszechne i dostępne praktycznie dla każdego pracownika. 62 proc. badanych firm polskich i 59 proc. firm zagranicznych potwierdza, że powszechnym świadczeniem od szefa są diety i inne należności z tytułu podróży służbowych pracowników mobilnych. Aż 94 proc. badanych zarówno firm polskich, jak i zagranicznych jako powszechne wskazuje bony towarowe, podarunkowe, przeznaczone na zakup posiłków. Opieka medyczna powszechniejsza jest w firmach polskich. 91 proc. deklaruje, że abonamenty medyczne są dostępne dla wszystkich pracowników. W firmach zagranicznych jest to 57 proc.

Ciekawe są też dane dotyczące telefonów i samochodów, których pracownicy mogą używać również prywatnie. Przy telefonach w 63 proc. firmy polskie przyznały, że są one przyznawane pracownikom, których zakres obowiązków wymaga zapewnienia takiego świadczenia. W firmach zagranicznych jest to 59 proc.

 

Przyczyny rezygnacji

Zostały nam jeszcze do omówienia kwestie niestosowania przez pracodawców świadczeń pozapłacowych. Z przeprowadzonego sondażu wynika, że w 41 proc. przyczyną braku świadczeń pozapłacowych w firmach jest brak środków finansowych. W 35 proc. to decyzja pracowników. Wolą oni zamiast świadczenia pozapłacowego otrzymywać nagrody pieniężne bądź premie. Jeszcze jednym powodem, wymienianym przez 6 proc. badanych firm, były niekorzystne przepisy podatkowe.

Skoro firmy zrezygnowały z dodatkowej oferty świadczeń dla podwładnych, postanowiliśmy sprawdzić, czy w przeszłości je stosowały. Okazuje się, że 44 proc. firm stosowało świadczenia pozapłacowe, a 56 proc. nie.

Jeśli firma stosowała w przeszłości takie świadczenia, powodem rezygnacji z nich były: braki finansowe, pracownicy woleli otrzymywać gotówkę, niekorzystne opodatkowanie.

A co w takim razie będzie w przyszłości? Z naszego badania wynika, że tylko 30 proc. firm planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy wprowadzić pozapłacowe świadczenia dla pracowników. 67 proc. nie ma takich planów, a 3 proc. jeszcze nie wie, co w tym zakresie zrobi.


Motywowanie pracowników 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Plany wprowadzenia świadczeń 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Stosowane świadczenia pozapłacowe

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Metodologia badania

Badanie zrealizowane zostało przez PBS DGA w październiku 2009 r. na ogólnopolskiej próbie 220 firm dużych (zatrudniających 250 lub więcej pracowników). W skład próby weszło 170 firm polskich (tzn. z przewagą kapitału polskiego: prywatnego lub państwowego) oraz 50 firm zagranicznych (tzn. z przewagą kapitału zagranicznego lub oddziałów zagranicznych firm w Polsce). Respondentami były główne osoby odpowiedzialne za sprawy kadrowe. Badanie przeprowadzono w technice CATI (Computer Assisted Telephone Interview), czyli wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo.


 

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

WIRGINIA AKSZTEJN

kierownik projektów PBS DGA

Wirginia Aksztejn, kierownik projektów PBS DGA

Świadczenia pozapłacowe stosowane są obecnie w zdecydowanej większości (83 proc.) dużych firm. Najczęściej są to świadczenia związane bezpośrednio z wykonywaniem obowiązków zawodowych, np. finansowanie szkoleń, zapewnienie do celów służbowych telefonu komórkowego lub samochodu czy też świadczenia dla pracowników mobilnych. Jednak znaczący odsetek firm stosujących świadczenia pozapłacowe wynagradza również dodatkami stanowiącymi osobistą korzyść pracownika. Za takie świadczenia uznać można przyznawanie bonów towarowych (65 proc.) lub opieki medycznej (50 proc.) czy też oddawanie do prywatnej dyspozycji służbowej komórki (42 proc.) lub auta (31 proc.).

Nie wszystkie przyznawane świadczenia mają charakter powszechny. Służbowy telefon czy samochód traktowane są zaś przede wszystkim jako narzędzie pracy i przyznawane z uwagi na potrzeby zajmowanego stanowiska, a czasem jako prestiżowy dodatek do pensji. W tej kwestii uwidocznia się interesująca różnica między firmami polskimi i zagranicznymi. Firmy zagraniczne częściej stosują świadczenia pozapłacowe, choć prowadzą bardziej selektywną politykę ich przyznawania niż firmy polskie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA