REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubiegający się o dotacje na biznes wciąż nie mogą się odwoływać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Pośrednicy przydzielający unijne dotacje na własny biznes nie mają specjalnej puli środków na odwołania. Przyjęte przez nich procedury odwoławcze są nieskuteczne.

Nadal nie wszystkie osoby ubiegające się o 40 tys. zł unijnej dotacji na założenie firmy mogą skutecznie odwoływać się od decyzji odmawiającej im wsparcia. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego już w kwietniu tego roku zobowiązało urzędy marszałkowskie i wojewódzkie urzędy pracy do uwzględnienia takiej procedury w regulaminach tzw. operatorów, czyli pośredników przydzielających unijne dotacje przyszłym przedsiębiorcom. Szczegółowe wytyczne w tej sprawie MRR opracowało dopiero we wrześniu i jeszcze nie obowiązują.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie głównym problemem ubiegających się o dotacje jest brak bezstronności przy ocenie ich odwołań. Większość operatorów na prośbę WUP i urzędów marszałkowskich umieściła w swoich regulaminach ogólny zapis o możliwości odwoływania się, nie precyzując szczegółów, a zwłaszcza tego, kto będzie rozpatrywał wnioski osób odwołujących się od nieprzyznania dotacji. Na przykład regulamin warszawskiej firmy MGG Conferences przewiduje odwołanie tylko na etapie rekrutacji do projektu, nie precyzuje natomiast trybu występowania o ponowną ocenę biznesplanu.

- Podejrzewam, że odwołanie będzie ocenione przez inną osobę z komisji oceny wniosków niż ta, która wcześniej dokonywała oceny biznesplanu. Szczegółowo w naszym regulaminie nie jest to zapisane - przyznaje Stefan Chabiera z MGG Conferences.

Dodaje, że jego firmy teoretycznie nie obowiązuje wymóg uwzględnienia procedury odwoławczej, ponieważ otrzymała dofinansowanie wskutek odwołania w konkursie, który ogłoszony był jeszcze w 2008 roku.

REKLAMA

Niektóre firmy przewidziały, że ponownej oceny biznesplanu będzie dokonywała ta sama komisja, która wcześniej go odrzuciła. Takie rozwiązanie przyjął Instytut Szkoleń i Doradztwa w Łodzi. Jego prezes Karol Pabiniak nie zgadza się z tym, że takie rozwiązanie nie gwarantuje bezstronności. Tłumaczy, że firmy realizujące projekty szkoleniowe dla przyszłych przedsiębiorców nie mają specjalnej puli pieniędzy na odwołania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dlatego rozpatruje je ta sama komisja. Jeśli odwołania będą uzasadnione, będziemy mieli możliwość innego podzielenia pieniędzy. Projekt przewiduje, że dotacje mogą być przyznane w wysokości niższej niż 40 tys. zł - podkreśla Karol Pabinik.

Jednolite zasady dla wszystkich ubiegających się o dotacje zaczną obowiązywać dopiero, gdy operatorzy dostosują swoje regulaminy do nowych wytycznych, które opracowało MRR. Zgodnie z nimi, wniosek o ponowne rozpatrzenie biznesplanu musi być rozpatrzony w terminie 5 dni roboczych od dnia jego wpłynięcia do operatora. Oceny powtórnie złożonego biznesplanu powinny dokonywać inne osoby niż te, które uczestniczyły w ocenie pierwotnej wersji dokumentu.

Ponadto wszelkie udokumentowane przypadki naruszenia zasad rzetelności i bezstronności stwierdzone na etapie rekrutacji do projektu lub w trakcie przyznawania środków mogą skutkować rozwiązaniem umowy z operatorem. Nowe zasady będą jednak obowiązywać dopiero tych operatorów, którzy zostaną wybrani w konkursach ogłoszonych przez urzędy marszałkowskie i WUP po 22 września tego roku.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA