REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy nie powinni pośredniczyć w rozliczeniach PIT

REKLAMA

Eksperci podatkowi uważają, że pracodawcy nie powinni pośredniczyć w rozliczeniach podatkowych między pracownikami a urzędami skarbowymi.

Zgodnie z przyjętą w piątek nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej, od 2011 r. pracownicy nie będą musieli sami wypełniać i wysyłać rocznego rozliczenia PIT, gdyż zrobią to za nich pracodawcy. To pracodawcy będą wypełniali deklaracje i wysyłali je do urzędu skarbowego. W rozliczeniu będą musieli uwzględniać ulgi podatkowe pracowników. Jeśli pracownik zechce rozliczyć się sam, będzie musiał zawiadomić o tym pracodawcę.

REKLAMA

REKLAMA

"Trudno oszacować koszty np. zakupu oprogramowania czy zatrudnienia dodatkowych pracowników, jakie w związku z tą zmianą będą musiały ponosić firmy. Z pewnością trudniej będzie zaakceptować je mniejszym przedsiębiorcom niż tym dużym, mającym wyspecjalizowane służby księgowe" - powiedział w piątek PAP ekspert PricewaterhouseCoopers Jacek Bajson.

Zauważył, że coraz więcej zakładów pracy zleca obsługę finansowo-księgową firmom zewnętrznym, chcąc obniżyć koszty swojej działalności. "Tymczasem ustawodawca narzucił im nowy obowiązek, który takie firmy zewnętrzne uznają za dodatkową usługę i - co oczywiste - zechcą za to dodatkowe wynagrodzenie" - powiedział ekspert.

Jego zdaniem pojawia się też wątpliwość, czy pracodawca powinien uzyskiwać od pracowników informacje na temat ich życia prywatnego, np. liczby dzieci, organizacji pożytku publicznego, na które chcą przeznaczyć 1 proc. swojego podatku, albo nawet tego, czy mają internet.

"Jeżeli ustawodawca chciał odciążyć podatników, to powinien był nałożyć obowiązek rozliczania ich z PIT na urzędy skarbowe, a nie na pracodawców" - powiedział Bajson.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tak samo uważa ekspert spółki doradczej KPMG Andrzej Marczak. Jak podkreślił, "podatnicy wcale nie oczekiwali, że pracodawcy będą rozliczać ich PIT-y. Co gorsze, teraz nałożono na nich nowy obowiązek - będą musieli przymusowo informować swoje zakłady pracy, że chcą samodzielnie rozliczać się z urzędem skarbowym".

"Obciążanie przedsiębiorców dodatkowymi obowiązkami administracyjnymi w czasie spowolnienia gospodarczego jest błędem" - powiedział Marczak. Zauważył, że "dotychczas pracodawcy też rozliczali część pracowników z PIT, a różnica polega na tym, że teraz wprowadzono w tym zakresie automatyzm, przypominający rozwiązania prawne z poprzedniej epoki".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA