REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorstwa łatwiej zdobędą unijne pieniądze

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dostarczać kopii wszystkich faktur przy staraniu się o wypłatę unijnych dotacji – planuje resort rozwoju regionalnego.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zdecydowało się uprościć procedury wypłat dotacji z UE. Chodzi o biurokratyczne wymogi, związane z informowaniem urzędników o poniesionych wydatkach, które mają zostać zrefundowane z dotacji unijnych.

REKLAMA

Obecnie firma musi dostarczyć do urzędu gruby plik faktur, poświadczających dokonanie każdego, nawet najmniejszego wydatku. Ministerstwo zmieniło tę procedurę w programie Innowacyjna Gospodarka.

- Do wypłaty pieniędzy zamiast faktur wystarczy jeden zbiorczy dokument, pokazujący poniesione wydatki - mówi GP Monika Przybyła, wicedyrektor Departamentu Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności w MRR.

Wyjaśnia, że resort daje wolną rękę innym urzędom w korzystaniu z tego ułatwienia. Na razie na jego wprowadzenie zdecydowało się tylko ministerstwo.

Nad wprowadzeniem ułatwień myśli też Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która zaproponowała resortowi rozwoju zmianę procedur. Agencja dysponuje największą pulą unijnego wsparcia inwestycyjnego dla przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dowiedział się DGP, PARP chce wprowadzić nowe ułatwienia od początku 2010 r. W pierwszej kolejności będą one dotyczyły popularnych dotacji na e-biznes. Korzystają z nich małe firmy, które mają największe problemy z rozliczaniem unijnego wsparcia. Pytanie w tej sprawie wystosowało do Agencji Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, które odpowiada za unijne dotacje na e-biznes.

Wprowadzenie ułatwienia będzie się wiązało z większą liczbą kontroli, którym będą poddawane firmy korzystające z unijnych dotacji.

Jak tłumaczy Monika Przybyła, jest to związane z tym, że urzędy ponoszą większe ryzyko, wypłacając pieniądze bez dokładnego sprawdzenia faktur poświadczających wydatki.

Likwidacja obowiązku dostarczania faktur nie jest jedynym ułatwieniem, którego wprowadzenia chce PARP.

REKLAMA

Agencja proponuje także ułatwienia związane z aneksowaniem umów. Ma to pomóc firmom, które ucierpiały z powodu kryzysu gospodarczego, dostosować swoje inwestycje do nowych warunków. W przypadku mniejszych zmian w projektach wystarczyłaby sama zgoda agencji bez potrzeby podpisywania aneksów.

Innym pomysłem jest aktywna pomoc urzędników PARP w wypełnianiu wniosków o wypłatę dotacji. W ten sposób dałoby się wyeliminować błędy i unijne pieniądze szybciej popłynęłyby do firm.

8,3 mld euro to budżet programu Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA