REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W każdej firmie pracownicy będą zwalczać pożary

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Każdy pracodawca wyznaczy pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów. Nie będzie jednak musiał zatrudniać inspektorów ochrony przeciwpożarowej.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Nawet firma, która zatrudnia wyłącznie niepełnosprawnych lub młodocianych, będzie musiała wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów. Taką poprawkę do nowelizacji kodeksu pracy z 7 maja 2009 r. przyjęli senatorowie. Każdy pracodawca będzie więc musiał wyznaczać pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację oraz udzielanie pierwszej pomocy. Wcześniej posłowie zdecydowali, że w firmach, które zatrudniają wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych, pracodawca będzie mógł wyznaczyć siebie jako osobę odpowiedzialną za wykonywanie tych obowiązków.

REKLAMA

- Takie rozwiązanie byłoby zgodne z prawem unijnym, tylko gdy pracodawca jest osobiście zaangażowany w prace na terenie zakładu jak pracownicy i może im udzielić pierwszej pomocy, ewakuować ich lub przeciwdziałać pożarom - tłumaczy Radosław Mleczko, wiceminister pracy i polityki społecznej.

Jego zdaniem wprowadzenie takich obowiązków pracodawcy do kodeksu pracy wywołałoby wątpliwości interpretacyjne. Senatorowie poparli opinię rządu i przyjęli poprawkę, która na wszystkie firmy nakłada obowiązek wyznaczania pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów, ewakuację i udzielanie pierwszej pomocy. Teraz nowela trafi ponownie do Sejmu.

Senatorowie nie zmienili natomiast przepisu, zgodnie z którym osoba odpowiedzialna za zwalczanie pożarów nie będzie musiała legitymować się ukończonym kursem na inspektora ochrony przeciwpożarowej. Obecnie, od 18 stycznia, muszą mieć takie uprawnienie. Firmy powinny więc wysyłać pracowników na szkolenie, które kosztuje około 1,2 tys. zł, lub zatrudnić osobę, która posiada takie uprawnienia. Po wejściu w życie noweli nie będą musiały już tego robić. W praktyce już teraz nie muszą zatrudniać inspektorów, bo Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała, że do uchwalenia nowelizacji k.p. nie będzie sprawdzać, czy spełniają ten wymóg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Senat przegłosował także nowelizację kodeksu pracy z 22 maja tego roku, która przewiduje m. in., że pracodawca będzie obowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu oraz inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej.

Nowela realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2008 r., P 23/07 (Dz.U. nr 116, poz. 740). TK orzekł, że niekonstytucyjne jest rozporządzenie Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz.U. nr 132, poz. 115). Przepis, na podstawie którego zostało ono wydane (art. 237 kodeksu pracy), nie zawiera wytycznych określających jego treść.

Nowa delegacja do wydania rozporządzenia jasno określi jego treść. Będzie musiało ono zawierać wykaz chorób zawodowych. Na podstawie znowelizowanego przepisu art. 237 Rada Ministrów będzie mogła wydać także nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania.

- Nowe przepisy muszą wejść w życie przed 3 lipca 2009 r. - tłumaczy Maciej Berek, prezes Rządowego Centrum Legislacji.

Senatorowie przyjęli ustawę bez poprawek, więc teraz trafi ona do podpisu prezydenta.

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA