REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W każdej firmie pracownicy będą zwalczać pożary

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Każdy pracodawca wyznaczy pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów. Nie będzie jednak musiał zatrudniać inspektorów ochrony przeciwpożarowej.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Nawet firma, która zatrudnia wyłącznie niepełnosprawnych lub młodocianych, będzie musiała wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów. Taką poprawkę do nowelizacji kodeksu pracy z 7 maja 2009 r. przyjęli senatorowie. Każdy pracodawca będzie więc musiał wyznaczać pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów i ewakuację oraz udzielanie pierwszej pomocy. Wcześniej posłowie zdecydowali, że w firmach, które zatrudniają wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych, pracodawca będzie mógł wyznaczyć siebie jako osobę odpowiedzialną za wykonywanie tych obowiązków.

REKLAMA

- Takie rozwiązanie byłoby zgodne z prawem unijnym, tylko gdy pracodawca jest osobiście zaangażowany w prace na terenie zakładu jak pracownicy i może im udzielić pierwszej pomocy, ewakuować ich lub przeciwdziałać pożarom - tłumaczy Radosław Mleczko, wiceminister pracy i polityki społecznej.

Jego zdaniem wprowadzenie takich obowiązków pracodawcy do kodeksu pracy wywołałoby wątpliwości interpretacyjne. Senatorowie poparli opinię rządu i przyjęli poprawkę, która na wszystkie firmy nakłada obowiązek wyznaczania pracowników odpowiedzialnych za zwalczanie pożarów, ewakuację i udzielanie pierwszej pomocy. Teraz nowela trafi ponownie do Sejmu.

Senatorowie nie zmienili natomiast przepisu, zgodnie z którym osoba odpowiedzialna za zwalczanie pożarów nie będzie musiała legitymować się ukończonym kursem na inspektora ochrony przeciwpożarowej. Obecnie, od 18 stycznia, muszą mieć takie uprawnienie. Firmy powinny więc wysyłać pracowników na szkolenie, które kosztuje około 1,2 tys. zł, lub zatrudnić osobę, która posiada takie uprawnienia. Po wejściu w życie noweli nie będą musiały już tego robić. W praktyce już teraz nie muszą zatrudniać inspektorów, bo Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała, że do uchwalenia nowelizacji k.p. nie będzie sprawdzać, czy spełniają ten wymóg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Senat przegłosował także nowelizację kodeksu pracy z 22 maja tego roku, która przewiduje m. in., że pracodawca będzie obowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu oraz inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej.

Nowela realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 19 czerwca 2008 r., P 23/07 (Dz.U. nr 116, poz. 740). TK orzekł, że niekonstytucyjne jest rozporządzenie Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznania i stwierdzenia chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz.U. nr 132, poz. 115). Przepis, na podstawie którego zostało ono wydane (art. 237 kodeksu pracy), nie zawiera wytycznych określających jego treść.

Nowa delegacja do wydania rozporządzenia jasno określi jego treść. Będzie musiało ono zawierać wykaz chorób zawodowych. Na podstawie znowelizowanego przepisu art. 237 Rada Ministrów będzie mogła wydać także nowe rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania.

- Nowe przepisy muszą wejść w życie przed 3 lipca 2009 r. - tłumaczy Maciej Berek, prezes Rządowego Centrum Legislacji.

Senatorowie przyjęli ustawę bez poprawek, więc teraz trafi ona do podpisu prezydenta.

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA