REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska najatrakcyjniejszym państwem dla inwestycji w regionie

REKLAMA

Polska jest najatrakcyjniejszym państwem w regionie, jeśli chodzi o inwestycje - wynika z badań Polsko- Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, przedstawionych w czwartek na konferencji Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).

Polska zdobyła w badaniu 4,7 pkt na 6 możliwych i znalazła się na pierwszym miejscu w rankingu najatrakcyjniejszych lokalizacji inwestycyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Ubiegłoroczni liderzy - Czechy i Słowacja - też poprawili swoje wyniki, ale z jednakowymi ocenami 4,3 pkt zajęli drugie i trzecie miejsce.

REKLAMA

W ubiegłym roku w rankingu Polska zajęła trzecie miejsce, zdobywając 3,6 pkt.

W badaniu 82 proc. respondentów wyraziło zadowolenie z wyboru Polski dla swojej inwestycji. 8 proc. było przeciwnego zdania.

REKLAMA

Jako alternatywę dla inwestowania w Polsce 38 proc. ankietowanych wskazało Słowację, która dzięki euro postrzegana jest przez inwestorów jako kraj bezpieczny walutowo w czasach kryzysu, 23 proc. Niemcy, 15 proc. Czechy, a po 8 proc. Rumunię, Rosję i Turcję.

W opinii ankietowanych przedsiębiorców, najważniejszymi czynnikami decydującymi o inwestowaniu w danym kraju są: kwalifikacje pracowników, stabilne prawodawstwo, produktywność i zaangażowanie pracowników oraz członkostwo w Unii Europejskiej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zestawieniu tych czynników popyt wewnętrzny spadł o dziewięć pozycji, po zajęciu drugiego miejsca w 2007 r. i pierwszego w 2008 r.

Jako największe atuty naszego kraju inwestorzy zagraniczni wskazują przynależność do UE, dostępność lokalnych poddostawców oraz kwalifikacje, zaangażowanie i produktywność polskich pracowników. Negatywnie oceniają infrastrukturę publiczną, system i administrację podatkową, efektywność administracji publicznej, przewidywalność polityki gospodarczej oraz stabilność prawodawstwa.

Przedsiębiorcy niekorzystnie postrzegają obecną sytuację gospodarczą Polski. Tylko 9 proc. ankietowanych (ośmiokrotnie mniej niż przed rokiem) uważa, że jest ona dobra. 67 proc. respondentów nie liczy na jej poprawę w tym roku.

Ponad połowa przewiduje też spadek koniunktury w swojej branży, jedna trzecia liczy się z pogorszeniem sytuacji swojej firmy, 53 proc. respondentów przewiduje redukcję wydatków na inwestycje, a 38 proc. zmniejszenie zatrudnienia.

REKLAMA

Eksperci uważają, że stosunkowo dobrze wypadają prognozy dla eksportu. W 2008 roku 32 proc. firm zwiększyło eksport (o 2 proc. więcej niż w 2007r.). Wzrosła też liczba firm, których eksport zmniejszył się - z 9 proc. w 2007 r. do 13 proc. w 2008 r.

Co czwarty respondent uważa, że eksport jego firmy zmniejszy się również w tym roku. Korzystniej wypada wymiana handlowa z największym partnerem handlowym Polski - Niemcami. Tylko 7 proc. ankietowanych odnotowało w 2008 r. spadek sprzedaży towarów za Odrę.

Ankieta Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej została przeprowadzona w dniach 16 - 27 lutego 2009 r. Wzięło w niej udział 163 przedstawicieli firm działających w Polsce, w tym 73 z sektora usług, 39 firm produkcyjnych, 18 z sektora budownictwa, 10 energetycznych i 18 z innych branż.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA