REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tylko 14 proc. firm wróciło na księgę podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Od sierpnia limit przychodów do prowadzenia pełnych ksiąg wynosi 1,2 mln euro. Spółki dostały prawo powrotu na księgę podatkową już we wrześniu. Większość firm pozostała jednak przy księgach rachunkowych.

Firmy nie chcą wracać do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów w trakcie roku. Taki wniosek wynika z sondy przeprowadzonej przez Gazetę Prawną wśród 80 biur rachunkowych z całej Polski, których klientami są przedsiębiorcy mający prawo do uproszczenia swoich ewidencji. Okazuje się, że na 182 takich podmiotów tylko 26 zdecydowało się zamknąć księgi rachunkowe na 31 sierpnia i rozpocząć prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów od 1 września. To niewiele ponad 14 proc. uprawnionych.

Większość firm zmianę zasad ewidencji odkłada na koniec roku lub w ogóle nie zamierza rezygnować z pełnej księgowości.

Księgi zapewniają informacje

Przykładowo biuro rachunkowe Księga w Puławach obsługuje trzy firmy, które mają możliwość powrotu na księgę podatkową. Jednak żadna z nich nie zdecydowała się na ten krok. Według właścicielki biura Jolanty Cieplińskiej jest wiele argumentów przemawiających przeciwko zmianie zasad ewidencji w trakcie roku.

Po pierwsze, są to trudności w ustaleniu sald w związku z tworzeniem bilansu.

- Zgodnie z ustawą o rachunkowości salda potwierdza się w ciągu ostatniego kwartału roku sprawozdawczego - tłumaczy.

Po drugie, mogą powstać problemy z ujęciem rozliczeń międzyokresowych. Warto też pamiętać, że na koniec roku trzeba będzie zamknąć podatkową księgę.

Właścicielka biura rachunkowego krytykuje również samo podwyższenie limitu. Twierdzi, że wiele nieprawidłowości można ustalić tylko dzięki uzgadnianiu sald (głównie dotyczy to płatności i rozliczenia VAT), a firma, której przychody osiągają wartość około 3 mln zł (równowartość starego limitu), przeprowadza z reguły dość poważne transakcje. Zwraca także uwagę na inne fakty.

- Ustawodawca funduje nam restrykcyjne przepisy odnoszące się do prania brudnych pieniędzy, ale jak to badać w uproszczonej księgowości - pyta Jolanta Cieplińska.

Przypomnijmy, że Ministerstwo Finansów opracowało projekt zmian w ustawie o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł. Zgodnie z jego przepisami biura rachunkowe będą zobowiązane do informowania generalnego inspektora informacji finansowej o podejrzanych transakcjach.

Rozmówczyni twierdzi również, że wbrew wielu opiniom podatnicy rezygnujący z ksiąg rachunkowych wcale tak wiele nie zaoszczędzą. Firma, która osiąga obroty 3-4 mln rocznie, generuje mnóstwo dokumentów.

- Przykładowo firmie, która płaci za prowadzenie ksiąg handlowych 1000 zł, za prowadzenie podatkowej księgi zapłaci minimum 700 zł. Czy dla takiej kwoty warto rezygnować z większej możliwości kontroli swojej firmy - wyjaśnia.

Zbyt wysoki koszt

Z kolei w biurze rachunkowym w Płońsku na 10 uprawnionych firm do prowadzenia księgi podatkowej od 1 września powróci tylko jedna - sklep spożywczy. Jak wyjaśnia Agnieszka Grzeszczak właścicielka biura, przedsiębiorca ten likwidował jeden z punktów handlowych i wyprzedawał towary. Ta sytuacja spowodowała przekroczenie w 2007 roku limitu przychodów o równowartości 800 tys. euro i konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych od 1 styczna 2008 r.

- Dla właścicieli sklepu prowadzenie ksiąg handlowych jest zbyt kosztowne. Jak sami przyznają, różnica w opłatach za prowadzenie pełnych ksiąg a ewidencji podatkowych umożliwia opłatę składek ZUS za siebie i pracowników - przekonuje.

Z kolei dziewięć pozostałych firm nie zamierza rezygnować z pełnej księgowości. Ze względu na odroczone terminy płatności zarówno należności, jak i zobowiązania oraz zaciągnięte kredyty inwestycyjne potrzebują one bardzo dokładnych danych. Dzięki pełnej księgowości mają lepszy monitoring przychodów, zakupów towarów lub materiałów do produkcji.

Dotacje unijne też mają niebagatelny wpływ na prowadzenie pełnej księgowości - podkreśla Agnieszka Grzeszczak. Wyjaśnia, że firmy ubiegające się o dotacje muszą składać bardzo dokładną analizę stanu firmy jako całości. Prowadzenie pełnej księgowości ułatwia to zadanie.

Decydują koszty

Z kolei Leszek Porowski, wspólnik biura rachunkowego Porowski Consulting w Oświęcimiu, podkreśla, że od początku 2008 roku podatnicy oczekiwali podwyższenia limitu dla obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych z 800 tys. do 1,2 mln euro. Praktyka rynkowa pokazuje, że koszt prowadzenia ksiąg rachunkowych jest kilkukrotnie wyższy od kosztów prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Związane jest to z faktem, że podatnik, który prowadzi we własnym zakresie podatkową księgę przychodów i rozchodów, po przejściu na pełne księgi musi zatrudnić doświadczoną księgową lub biuro rachunkowe.

- Wynagrodzenie księgowej wraz z narzutami to miesięcznie wydatek rzędu kilku tysięcy złotych - twierdzi nasz rozmówca.

Nawet jeśli spółka korzystała już z usług firmy zewnętrznej w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, to zlecenie jej prowadzenia ksiąg rachunkowych oznacza wzrost kosztów honorarium czasem nawet o kilkaset procent. Dla niedużego sklepu osiedlowego lub firmy budowlanej, które w 2007 roku przekroczyły kwotę obrotu 800 tys. euro i musiały otworzyć księgi rachunkowe w 2008 roku, były to wydatki niebagatelne.

- Co więcej, powrót do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oznacza dla tych podatników zniesienie obowiązku prowadzenia dodatkowych ewidencji, jak np. prowadzenia raportów kasowych oraz sporządzania comiesięcznych spisów z natury - dodaje Leszek Porowski.

1,2 mln euro wynosi nowy limit przychodów, po przekroczeniu którego firmy zobowiązane są do prowadzenia pełnych ksiąg

Zamiana ksiąg rachunkowych na podatkowe

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA