Zakup diesla zwraca się coraz częściej dopiero po przejechaniu 100 tys. km
REKLAMA
REKLAMA
Na przykładzie Seata Ibizy, na który obowiązuje teraz obniżka cen, widać, jakie to ma znaczenie dla kierowców. Obniżka w większym stopniu dotyczy diesla, bo cena spadła z ponad 58 tys. zł do 43,7 tys. zł (o 14,4 tys. zł). Model na benzynę staniał z 45,6 tys. zł do 36,7 tys. zł (o 8,9 tys. zł). W efekcie różnica między cenami obu rodzajów zmniejszyła się z 12,5 tys. zł do 7 tys. zł. I nic dziwnego. Gdyby utrzymać dotychczasową relację cen, wyższy wydatek na auto z silnikiem Diesla zwracałby się dopiero po 100 tys. km. Po zmianie cen atrakcyjność tego zakupu poprawia się, bo już po 56 tys. km wydamy na to paliwo 7 tys. zł mniej niż na benzynę. Gdyby te auta były w takich cenach rok temu, zakup diesla zwracałby się już po 46 tys. km.
REKLAMA
Najdalej w cięciu cen poszedł Peugeot, który sprzedaje samochody z serii 407 w tej samej cenie bez względu na to, czy są na benzynę, czy olej. W przypadku innych sprzedawców widać znaczne obniżki. Nowe cenniki Chryslera określane w euro dały symboliczne obniżki aut na benzynę, ale podstawowa wersja PT Cruiser z silnikiem Diesla staniała o ponad 16 tys. zł. Takim autem na benzynę możemy z salonu wyjechać za ok. 75 tys. zł, a na olej napędowy za około 81 tys. zł (przed zmianą trzeba by wydać 97,4 tys. zł). Podobne ruchy widać też w niektórych modelach Fiata, np. na Sedici z silnikami benzynowymi firma wprowadziła opust w wysokości 3 tys. zł, ale już na diesle to 5 tys. zł. Również Renault Megane z silnikami benzynowymi i mniejszymi dieslami (1,5) można kupić z 8 tys. zł opustu, ale już diesle o pojemności 1,9 staniały o 11,4 tys. zł. Dla klientów to jasny sygnał, że w trakcie wizyty w salonie warto dowiedzieć się, za ile dealer gotów jest nam sprzedać auto z silnikiem Diesla i skalkulować, czy jeździmy wystarczająco dużo, żeby było to opłacalne.
1,64 mln aut na olej napędowy jeździło po polskich drogach*
*źródło: GUS, dane za 2006 rok
Opłacalność zakupu diesla
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
MARCIN JAWORSKI
marcin.jaworski@infor.Pl
REKLAMA
REKLAMA