REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niewiele firm ma szanse na uzyskanie dopłaty

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

Stacje demontażu pojazdów mają czas tylko do 31 marca na złożenie wniosku o dopłatę na swoją działalność. Dopłatę mogą dostać te firmy, które nie przekroczą dopuszczalnej pomocy de minimis.

Pieniądze na demontaż aut mogą dostać tylko te firmy, które do 15 lutego tego roku przedstawiły w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) sprawozdanie z osiągniętych w ubiegłym roku efektów recyklingu i odzysku. Przedsiębiorcy powinni jednak pamiętać, że wniosek o dopłatę muszą złożyć do końca marca.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202), aby móc liczyć na uzyskanie dopłat, trzeba osiągnąć 85 proc. odzysku substancji, materiałów lub energii w stosunku do masy pojazdów przyjętych do złomowania oraz 80 proc. poziomu recyklingu. W przypadku samochodów, które były wyprodukowane przed 1 stycznia 1980 r., poziomy odzysku i recyklingu są niższe i wynoszą odpowiednio 75 i 70 proc.

Pomoc de minimis

REKLAMA

Okazuje się jednak, że nawet składająca na czas wszystkie wnioski i sprawozdania oraz uzyskująca odpowiednie poziomy odzysku i recyklingu stacja demontażu pojazdów może nie otrzymać dopłaty na prowadzoną działalność. Otóż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 31 maja 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków przeznaczania wpływów pochodzących z opłat w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 108, poz. 739 z późn. zm.) dofinansowanie w formie dopłat do demontażu pojazdów udzielane przez NFOŚiGW ma charakter pomocy de minimis. Dlatego dofinansowanie może zostać udzielone stacji demontażu do 200 tys. euro. Oznacza to, że dotacja obejmie około 1,4 tys. ton odpadów z pojazdów. Jednak gdy przedsiębiorca prowadzi oprócz stacji demontażu również działalność w sektorze transportu drogowego i korzystał z innych dotacji to otrzyma jeszcze mniej pieniędzy. W takiej sytuacji dopłata nie będzie mogła przekroczyć 100 tys. euro., co oznacza, że firma, chcąc uzyskać pieniądze, nie może przetworzyć więcej niż 720 ton odpadów samochodowych. Limity te nie mogą być przekroczone w ciągu trzech lat. W konsekwencji wiele stacji demontażu ma problem z uzyskaniem dopłat, gdyż demontują one sporo aut.

- Wygląda na to, że niektórzy muszą zamknąć stację na dwa lub trzy lata i poczekać. Po tym okresie mogą znowu otworzyć stację i ponownie przyjmować samochody do demontażu, by móc skorzystać z pomocy - mówi Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyclingu Samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznacza on, że stacje demontażu muszą przyjmować pojazdy bez żadnych opłat od ich właścicieli i powinny mieć prawo do rekompensat z tego tytułu.

- Mamy jedynie pomoc de minimis ograniczoną w kwocie i w czasie. Tak naprawdę pozbawiono nas prawa do pobrania pieniędzy za usługę, którą świadczymy - tłumaczy Adam Małyszko.

Pozostaje sprzedaż części

Izabela Szadura, dyrektor departamentu kontroli rynku w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska, przyznaje, że jeżeli przedsiębiorca przyjął dużo samochodów w konkretnym roku do demontażu, to może okazać się, że rok później nie będzie mógł uzyskać dopłaty, gdyż wykorzysta limit pomocy de minimis. Dodaje, że dopłaty nie są jednak jedynym źródłem utrzymania stacji demontażu.

Dofinansowanie stacji demontażu pojazdów

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA