REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opóźnia się wypłata refundacji dla osób niepełnosprawnych i zatrudniających je firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Pracodawcy i renciści żądają zmiany wprowadzonych od stycznia zasad finansowania składek opłacanych do ZUS za niepełnosprawnych. Ze względu na wadliwe procedury wiele firm nie otrzymało w terminie refundacji z PFRON.

Uruchomienie systemu obsługi dofinansowań i refundacji zaledwie na 15 dni przed przyjmowaniem pierwszych wniosków o zwrot opłaconych do ZUS składek, sprzeczności w opisach formularzy wypełnianych przez pracodawców i rencistów oraz uniemożliwienie wprowadzania korekt do wysłanych dokumentów - to zdaniem pracodawców i rencistów jedne z głównych przyczyn utrudniających refundację opłaconych do ZUS składek niepełnosprawnych pracowników i przedsiębiorców. Wypłaca je Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a nowe zasady obowiązują od początku tego roku.

REKLAMA

- Znaczna część korespondencji wpływającej do funduszu to wersje papierowe, a nie elektroniczne, co powoduje, że dziennie dostajemy kilka worków korespondencji - tłumaczy Tomasz Leleno, rzecznik PFRON.

REKLAMA

Przyznaje, że w związku z tym mogą zdarzyć się opóźnienia w wypłacaniu refundacji składek, których beneficjenci mogliby uniknąć, gdyby przesyłali formularze drogą elektroniczną. Rzecznik zapewnia, że opóźnienia nie powinny jednak przekroczyć jednego miesiąca.

- Zaistniała sytuacja to nie wina PFRON, ale urzędników Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, którzy opracowali niepotrzebnie rozbudowane procedury refundacji - mówi Włodzimierz Sobczak, prezes Krajowej Izby Gospodarczo-Rehabilitacyjnej, zrzeszającej takie firmy zatrudniające tych pracowników.

REKLAMA

Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna wystosowała już do minister pracy i polityki społecznej pismo z prośbą o podjęcie w trybie pilnym prac mających na celu uproszczenie systemu wsparcia na zatrudnianie osób niepełnosprawnych. Oprócz tego firma Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych przekaże do resortu pracy i pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych wyniki zakończonej 9 marca ankiety przeprowadzonej wśród pracodawców na temat barier w przepisach, które w największym stopniu utrudniają im staranie się o przysługującą im refundację. Dotychczas swoje opinie przesłało ponad 500 firm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawą refundacji składek na ZUS niepełnosprawnych przedsiębiorców zajął się także rzecznik praw obywatelskich. W piśmie do pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych zwrócił uwagę, że przychody osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą są niejednokrotnie niższe od kwoty składek, jakie mają zapłacić do ZUS. Sprzeciw RPO budzi przede wszystkim forma rozliczeń z PFRON. Podobnie jak pracodawcy, osoby niepełnosprawne prowadzące firmę od 1 stycznia 2008 r. muszą najpierw samodzielnie opłacić składki do ZUS, a następnie starać się o ich refundację z PFRON.

Przed 1 stycznia tego roku refundacji składek do ZUS dokonywano w formie bezgotówkowej. Uprawnione do niej osoby wykazywały poszczególne kwoty składek, a rozliczeń między sobą dokonywał ZUS oraz PFRON.

416 tys. niepełnosprawnych w wieku produkcyjnym jest zatrudnionych

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

REKLAMA

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA