REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie nowy system odwołań przy przetargach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Przedsiębiorcy będą mogli kwestionować wybór niekonkurencyjnego trybu postępowania, opis sposobu oceny spełnienia warunków podmiotowych, odrzucenie własnej oferty lub wykluczenie przy zamówieniach podprogowych.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Komitet Stały Rady Ministrów rozpatrzy dziś projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych. Po serii międzyresortowych uzgodnień udało się osiągnąć kompromis - zmiany będą dotyczyć aż 50 przepisów. Nowela wprowadzi m.in. ważną modernizację systemu odwoławczego.

Progi odwoławcze

Przy zamówieniach o wartości mniejszej niż tzw. progi unijne (tj. 133 tys. i 206 tys. euro dla dostaw i usług oraz 5,15 mln euro dla robót budowlanych) przedsiębiorcy będą mogli wnosić odwołania, jednak tylko na określone czynności zamawiającego, tj. wybór niekonkurencyjnego trybu postępowania, opis sposobu oceny spełnienia warunków podmiotowych, odrzucenie własnej oferty lub wykluczenie. Przy takich zamówieniach wykonawca nie będzie mógł kwestionować wyboru najkorzystniejszej oferty. Powyżej progów unijnych przedsiębiorcy będą mogli odwoływać się w pełnym zakresie.

Ocena skutków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Zmiany dotyczące odwołań nie będą korzystne dla przedsiębiorców budowlanych. Nowela podwyższa bowiem próg, od którego można wnosić odwołania w tego rodzaju zamówieniach - ze 133 tys. euro lub 206 tys. euro (412 tys. euro w przypadku zamówień sektorowych) do 5,150 tys. euro - ocenia Anna Rudowald, prawnik z Kancelarii Salans.

Zwraca jednak uwagę, że w przeciwieństwie do stanu obecnego we wszystkich zamówieniach podprogowych (poniżej progów unijnych) wykonawca będzie mógł wnieść odwołanie na niektóre czynności zamawiającego, np. wybór trybu, wykluczenie z postępowania, odrzucenie oferty.

- Mimo ograniczenia możliwości wnoszenia odwołań w przypadku robót budowlanych pozostałe proponowane zmiany są korzystne dla wykonawców, bo będą oni mogli korzystać z większego katalogu środków ochrony prawnej - mówi Marcin Płużański, prawnik specjalizujący się w zamówieniach publicznych.

Teraz przedsiębiorcy nie mogą odwoływać się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w postępowaniach o wartości poniżej 133 tys. euro i 206 tys. euro.

Zmiana specyfikacji

Dla zamawiających ważne będzie rozszerzenie możliwość zmiany specyfikacji. W przyszłości dopuszczalna będzie modyfikacja kryteriów oceny ofert oraz warunków udziału w postępowaniu.

REKLAMA

- Umożliwienie modyfikowania kryteriów oceny ofert i warunków udziału w postępowaniu to zmiana rewolucyjna. Aktualnie ich wadliwe sformułowanie powoduje unieważnienie postępowania i konieczność rozpoczynania go od nowa. Proponowana zmiana usprawni więc procedury przetargowe - ocenia Marcin Płużański.

Wskazuje jednocześnie, że gwarancją poszanowania zasady równego traktowania będzie obowiązek przedłużenia przez zamawiającego w takim przypadku terminu składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Niestety w procedurze uproszczonej (poniżej progów unijnych) projekt nie wyznacza minimalnego okresu, o jaki trzeba przedłużyć termin. - Może to powodować naruszanie przez zamawiających zasady równego traktowania wykonawców przez zmianę warunków udziału w postępowaniu i przedłużenie terminu składania ofert np. o jeden dzień - wskazuje Marcin Płużański.

Poprawki w ofertach

Poważnie zmienią się też zasady poprawiania oczywistych omyłek w ofertach. Do historii mają przejść przypadki, kiedy tańsza oferta odpada przez drobne redakcyjne nieścisłości.

Przedsiębiorcy będą mogli odwoływać się od najważniejszych decyzji zamawiającego przy mniejszych przetargach

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA