REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy zapłacą za szkolenia z pierwszej pomocy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Pracodawcy zatrudniający jednego pracownika będą mieli problem z wyznaczeniem osoby odpowiadającej za udzielenie pierwszej pomocy.

Zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

Przyjęty na ostatnim posiedzeniu rządu projekt nowelizacji kodeksu pracy nakłada na pracodawców obowiązek wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za udzielenie pierwszej pomocy i ewakuację w razie niebezpieczeństwa. Projekt nie precyzuje jednak, w jaki sposób z nowych obowiązków ma się wywiązać np. pracodawca zatrudniający jedną osobę.

- Dojdzie do kuriozalnych sytuacji, gdy pracownik będzie zobowiązany do udzielania pierwszej pomocy samemu sobie - uważa Andrzej Łuczaj z firmy BHP Konsultant.

Dodatkowo projekt nie określa także, jakie szkolenie musi przejść taki pracownik i jak powinien być wyposażony. Pośrednio wskazuje jedynie, że liczba wyznaczonych osób, zakres ich przeszkolenia i wyposażenia będzie zależał od rodzaju i poziomu występujących w miejscu pracy zagrożeń.

REKLAMA

- Koszt przeszkolenia jednego pracownika z udzielania pierwszej pomocy to około 130 zł - mówi Przemysław Pająk z firmy Lex Labor - Kompleksowe Usługi BHP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podkreśla, że nowe przepisy wprowadzają niepotrzebny zamęt. Jeśli wejdą one w życie, nie będzie wiadomo, kto jest odpowiedzialny np. za utrzymanie i wyposażenie apteczki w miejscu pracy - czy obecnie zobowiązani do tego pracownicy czy też ci wyznaczeni do udzielania pierwszej pomocy.

Kłopoty może przysporzyć pracodawcom także zobowiązanie do wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za ewakuację z miejsca pracy. Wielu przedsiębiorców nie jest bowiem właścicielem, lecz tylko najemcą pomieszczeń pracy.

- W takich sytuacjach do wydawania instrukcji postępowania w przypadku ewakuacji zobowiązani są nie pracodawcy, lecz zarządcy budynków - mówi Andrzej Łuczaj.

Podkreśla, że wielu z nich, wbrew przepisom, nie wydaje takich instrukcji lub ich nie uaktualnia. Może więc dojść do sytuacji, gdy pracodawca będzie musiał wyznaczyć osobę odpowiedzialną za ewakuację, mimo że nie są znane zasady jej przeprowadzenia.

- Nowe przepisy nie precyzują także, za czyją ewakuację odpowiedzialny jest wyznaczony pracownik, gdy np. na jednym piętrze budynku swoje siedziby ma kilka firm - dodaje Przemysław Pająk.

Kłopoty z nowymi przepisami będą mieć przede wszystkim małe firmy. Większe przedsiębiorstwa często już teraz wyznaczają osoby odpowiedzialne np. za ewakuację.

- Już obecnie szkolimy swoich pracowników z udzielania pierwszej pomocy. Nie będziemy więc mieć kłopotów z określeniem, kto będzie za nią odpowiedzialny - mówi Lucjan Fortuna z Działu BHP Zelmer S.A.

16 mld zł mógł wynieść całkowity koszt wypadków przy pracy w 2006 roku

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA