UKS skontrolują ukrywających dochody i działających w sieci
REKLAMA
ANALIZA
REKLAMA
Ministerstwo Finansów (Departament Kontroli Skarbowej) opracowało wykaz zadań dla kontroli skarbowej na 2008 rok. Mimo że dokument jest datowany na grudzień 2007 r., dopiero teraz można się z nim zapoznać. Taki wykaz zadań dla UKS publikowany jest po raz trzeci i stanowi jedno z cenniejszych dla podatników źródeł informacji o tym, co znajdzie się w kręgu zainteresowania urzędów kontroli skarbowej (UKS) w nadchodzącym roku. Wielkiej rewolucji nie będzie. Samo Ministerstwo Finansów zauważa, że zadania dla urzędów kontroli skarbowej na rok 2008 są w znacznej części kontynuacją zadań wyznaczonych w roku 2007. Jednak porównując zadania kontroli skarbowej zaplanowane na 2008 rok i te z 2007 roku, trzeba podkreślić, że zmieniły się priorytety dla kontroli skarbowej. W zeszłym roku najważniejsza była walka z oszustwami karuzelowymi VAT. W tym roku tymi przestępstwami UKS-y też będą się zajmować, ale na pierwszych dwóch miejscach znajdują się kontrole podatku akcyzowego, szczególnie opodatkowania obrotu paliwami, oraz kontrole dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. W planie na 2008 rok znalazły się też nowe obszary, które będą szczegółowo badać urzędnicy. Są to kontrole: handlu elektronicznego i ewidencji obrotu VAT, w tym przy zastosowaniu kas fiskalnych.
Podatki dochodowe pod lupą
REKLAMA
Do priorytetowych zadań kontroli skarbowej w 2008 roku będzie należeć kontynuacja kontroli podatkowych w zakresie dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. W 2008 roku nastąpi zwiększenie liczby i skuteczności kontroli w zakresie handlu internetowego (e-handel) oraz włączenie metod gromadzenia informacji stosowanych w tych kontrolach do kontroli tradycyjnych. Zatem ostrożniejsi powinni być wszyscy podatnicy, którzy dokonują transakcji internetowych, a zapominają o obowiązkach podatkowych.
Ponadto działania kontrolne mają skupić się na podmiotach korzystających ze zwolnień i odliczeń wynikających z ustaw o podatkach dochodowych, a także na obrocie fikcyjnymi fakturami.
Trudności z karuzelowym VAT
Z informacji resortu finansów wynika, że najpoważniejsze, a jednocześnie najtrudniejsze do wykrycia, są oszustwa typu karuzelowego, w których biorą najczęściej udział podmioty mające siedzibę na terenie kilku państw członkowskich. Oszustwa karuzelowe powodują w skali poszczególnych państw UE ogromne straty budżetowe, co związane jest zarówno z nieuprawnionym korzystaniem ze stawki 0 proc. tego podatku, jak i nieodprowadzaniem podatku w ogóle.
REKLAMA
Zdaniem MF w celu przeciwdziałania oszustwom w VAT typu karuzelowego organy kontroli skarbowych muszą: podejmować działania mające na celu wykrywanie podmiotów mogących uczestniczyć w tym procederze; wymieniać informacje i doświadczenia również z innymi państwami; podejmować działania kontrolne wobec podatników uczestniczących w transakcjach wewnątrz- wspólnotowych.
Urzędy kontroli skarbowej będą też podejmować działania wobec podatników dokonujących zwrotów VAT rozliczanego w systemie TAX FREE. Dotychczasowe czynności kontrolne w tym zakresie wskazują na proceder wyłudzania w ten sposób pieniędzy od państwa.
Akcyza i obrót paliwami
Działania organów kontroli skarbowej, szczególnie wywiadu skarbowego i komórek realizacyjnych, będą skierowane przede wszystkim na obrót paliwami płynnymi dokonywany przez zorganizowane grupy przestępcze, zajmujące się procederem fałszowania paliw i wprowadzania ich do obrotu bez uiszczenia podatku.
W zakresie zwalczania patologii na rynku paliw płynnych urzędy kontroli skarbowej mają współpracować z prokuraturą, policją oraz Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także Inspekcją Handlową, dysponującą informacjami o wynikach kontroli jakości paliw przeprowadzanych na stacjach paliw i w hurtowniach.
Współpraca UKS
Jak podkreśla MF, bez ścisłej współpracy z izbami i urzędami skarbowymi i celnymi nie jest możliwe skuteczne wykonywanie zadań kontroli skarbowej. W związku z tym UKS-y mają za zadanie sprawnie współdziałać z organami podatkowymi i celnymi, a w szczególności uzgadniać zamierzenia kontrolne, wymieniać informacje i wzajemnie udostępniać bazy danych. Kontrola skarbowa będzie także współpracować z generalnym inspektorem informacji finansowej w zakresie wymiany informacji o transakcjach finansowych, co do których zachodzi podejrzenie, że mogą mieć związek z praniem brudnych pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Ma zostać także wzmożona współpraca z instytucjami Unii oraz państwami trzecimi w zwalczaniu przestępstw podatkowych.
Każdy podatnik, po przeczytaniu dokumentu Departamentu Kontroli Skarbowej, może odnieść wrażenie, że w 2008 roku na oku urzędników skarbowych będą głównie przestępcy podatkowi. I to byłoby założenie słuszne. W końcu kontrola skarbowa ma ujawniać i likwidować wszelkie nieprawidłowości. Jednak zaplanowane metody, m.in. korzystanie z baz danych organów skarbowych i podatkowych mogą prowadzić do innego wniosku: nikt nie może spać spokojnie.
Ważne!
Głównym celem kontroli skarbowej powinna być minimalizacja szarej strefy, przeciwdziałanie przestępstwom podatkowym oraz prowadzenie działań prewencyjnych. Podejmowane działania wymagają wcześniejszego rozpoznania oraz wskazania obszarów ryzyka.
Priorytety kontroli skarbowej
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA