Producent odpowiada za bezpieczeństwo wyrobu
REKLAMA
W ciągu ostatnich czterech lat przedsiębiorcy złożyli 209 dobrowolnych powiadomień o niebezpiecznym produkcie. Liczba zgłoszeń w ciągu ostatnich lat rośnie: w 2004 roku było ich 16, rok później - 34, w 2006 roku - 51, a w ubiegłym roku aż 108. Najwięcej dobrowolnych powiadomień skierowanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy branży motoryzacyjnej (w 2007 roku było ich 71) oraz sprzętu AGD i zabawek.
REKLAMA
Właściwe oznakowanie
Przedsiębiorcy powinni sprawdzać jakość wytwarzanego asortymentu: analizować przebieg procesu produkcyjnego i poddawać produkt rutynowym badaniom laboratoryjnym. Jeszcze przed wprowadzeniem wyrobu na rynek muszą oznakować go w taki sposób, aby konsument nie miał problemu z ustaleniem, kto jest odpowiedzialny za jego bezpieczeństwo. Kontroli bezpieczeństwa służy również systematyczna analiza skarg konsumentów i badania próbek produktów wprowadzanych na rynek.
Zmiany w produkcji
REKLAMA
W razie potrzeby przedsiębiorca ma też obowiązek zmodyfikować proces produkcyjny, a nawet wycofać wyrób z obrotu. O wadliwym produkcie musi też powiadomić sieć sprzedaży oraz potencjalnych użytkowników, a także opracować komunikaty dla mediów, zamieścić ogłoszenia w prasie, wywiesić plakaty w punktach handlowych, uruchomić infolinię i informować o wadach produktów w witrynach internetowych. Musi też naprawić lub wymienić wadliwy produkt na sprawny albo zwrócić pieniądze.
Przedsiębiorca powinien niezwłocznie powiadomić UOKiK o wykrytych wadach oraz działaniach naprawczych, jakie podjął lub zamierza podjąć. Informacje takie należy przekazywać do Urzędu niezwłocznie. Wstrzymywanie się z podjęciem takich działań do czasu przygotowania kampanii naprawczej może zostać uznane przez prezesa UOKiK za naruszenie prawa i zagrożone jest karą do 100 tys. zł.
MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz
malgorzata.piasecka@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA