REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane na płytach zastąpią paragony

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Pięcioletni okres przechowywania paragonów fiskalnych skrócony do roku, a docelowo przechowywanie danych w formie elektronicznej, to pomysł na uproszczenie obowiązków podatkowych.
Zmiana prawa

 

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z pomysłów nowo tworzonej sejmowej Nadzwyczajnej Komisji Przyjazne Państwo do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji jest likwidacja ciążącego na sprzedawcach obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów. Wyjaśnijmy, że Komisja ma zająć się przeglądem i analizą przepisów regulujących zagadnienia gospodarcze i społeczne w celu wskazania przepisów niespójnych oraz przygotowywaniem projektów zmian w ustawodawstwie. Jednym z celów Komisji będzie likwidacja niejasnych i zbędnych przepisów utrudniających życie przedsiębiorcom. Dotyczy to m.in. obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów przez pięć lat. Wydruki papierowe z czasem blakną, co praktycznie uniemożliwia ich odczytanie. Problem ten był też sygnalizowany przez Gazetę Prawną w propozycjach zgłaszanych jako postulaty, które miały ułatwić życie przedsiębiorcom.

Jak powiedział Janusz Palikot (PO), sprawozdawca projektu uchwały o powołaniu Komisji, na początek najlepszym wyjściem będzie skrócenie okresu przechowywania paragonów do jednego roku.

- Po tym czasie dane na paragonach stają się nieczytelne i dłuższe ich przechowywanie nie ma sensu - powiedział poseł.

Dodał, że będzie to rozwiązanie alternatywne do istniejącej już możliwości przechowywania kopii paragonów na nośnikach elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie wszyscy mogą jednak z niej skorzystać. Kopie dokumentów kasowych na informatycznych nośnikach (np. na płytach CD) mogą przechowywać podatnicy wydający ponad 100 tys. paragonów rocznie, jeżeli zgłoszą ten fakt w urzędzie skarbowym i pod warunkiem że posiadają odpowiednie urządzenia do odczytu danych. Przedsiębiorcy są jednak zobowiązani do jednoczesnego drukowania i przechowywania paragonów przez sześć miesięcy. Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich, wskazuje, że obowiązek ten jest szczególnie uciążliwy dla dużych sieci handlowych, dlatego istotne jest dopuszczenie możliwości przechowywania danych wyłącznie na nośnikach elektronicznych.

- Pomysł likwidacji obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów zasługuje na poparcie. Oznacza uproszczenie procedur administracyjnych, które ułatwiłoby funkcjonowanie dużych sieci handlowych - powiedziała Dorota Patejko, rzecznik prasowy Auchan Polska.

W ocenie Janusza Palikota docelowo takie rozwiązanie powinno zostać wprowadzone.

- Nie chcemy jednak, aby wymuszało to dodatkowe inwestycje ze strony drobnych sklepikarzy i właścicieli punktów usługowych, dlatego ważne jest, aby mogli oni przechowywać kopie papierowe w skróconym rocznym okresie - powiedział poseł PO.

5 lat trzeba przechowywać paragony fiskalne

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA