REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane na płytach zastąpią paragony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Pięcioletni okres przechowywania paragonów fiskalnych skrócony do roku, a docelowo przechowywanie danych w formie elektronicznej, to pomysł na uproszczenie obowiązków podatkowych.
Zmiana prawa

 

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z pomysłów nowo tworzonej sejmowej Nadzwyczajnej Komisji Przyjazne Państwo do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji jest likwidacja ciążącego na sprzedawcach obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów. Wyjaśnijmy, że Komisja ma zająć się przeglądem i analizą przepisów regulujących zagadnienia gospodarcze i społeczne w celu wskazania przepisów niespójnych oraz przygotowywaniem projektów zmian w ustawodawstwie. Jednym z celów Komisji będzie likwidacja niejasnych i zbędnych przepisów utrudniających życie przedsiębiorcom. Dotyczy to m.in. obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów przez pięć lat. Wydruki papierowe z czasem blakną, co praktycznie uniemożliwia ich odczytanie. Problem ten był też sygnalizowany przez Gazetę Prawną w propozycjach zgłaszanych jako postulaty, które miały ułatwić życie przedsiębiorcom.

Jak powiedział Janusz Palikot (PO), sprawozdawca projektu uchwały o powołaniu Komisji, na początek najlepszym wyjściem będzie skrócenie okresu przechowywania paragonów do jednego roku.

- Po tym czasie dane na paragonach stają się nieczytelne i dłuższe ich przechowywanie nie ma sensu - powiedział poseł.

Dodał, że będzie to rozwiązanie alternatywne do istniejącej już możliwości przechowywania kopii paragonów na nośnikach elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie wszyscy mogą jednak z niej skorzystać. Kopie dokumentów kasowych na informatycznych nośnikach (np. na płytach CD) mogą przechowywać podatnicy wydający ponad 100 tys. paragonów rocznie, jeżeli zgłoszą ten fakt w urzędzie skarbowym i pod warunkiem że posiadają odpowiednie urządzenia do odczytu danych. Przedsiębiorcy są jednak zobowiązani do jednoczesnego drukowania i przechowywania paragonów przez sześć miesięcy. Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich, wskazuje, że obowiązek ten jest szczególnie uciążliwy dla dużych sieci handlowych, dlatego istotne jest dopuszczenie możliwości przechowywania danych wyłącznie na nośnikach elektronicznych.

- Pomysł likwidacji obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów zasługuje na poparcie. Oznacza uproszczenie procedur administracyjnych, które ułatwiłoby funkcjonowanie dużych sieci handlowych - powiedziała Dorota Patejko, rzecznik prasowy Auchan Polska.

W ocenie Janusza Palikota docelowo takie rozwiązanie powinno zostać wprowadzone.

- Nie chcemy jednak, aby wymuszało to dodatkowe inwestycje ze strony drobnych sklepikarzy i właścicieli punktów usługowych, dlatego ważne jest, aby mogli oni przechowywać kopie papierowe w skróconym rocznym okresie - powiedział poseł PO.

5 lat trzeba przechowywać paragony fiskalne

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA