REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane na płytach zastąpią paragony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Pięcioletni okres przechowywania paragonów fiskalnych skrócony do roku, a docelowo przechowywanie danych w formie elektronicznej, to pomysł na uproszczenie obowiązków podatkowych.
Zmiana prawa

 

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z pomysłów nowo tworzonej sejmowej Nadzwyczajnej Komisji Przyjazne Państwo do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji jest likwidacja ciążącego na sprzedawcach obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów. Wyjaśnijmy, że Komisja ma zająć się przeglądem i analizą przepisów regulujących zagadnienia gospodarcze i społeczne w celu wskazania przepisów niespójnych oraz przygotowywaniem projektów zmian w ustawodawstwie. Jednym z celów Komisji będzie likwidacja niejasnych i zbędnych przepisów utrudniających życie przedsiębiorcom. Dotyczy to m.in. obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów przez pięć lat. Wydruki papierowe z czasem blakną, co praktycznie uniemożliwia ich odczytanie. Problem ten był też sygnalizowany przez Gazetę Prawną w propozycjach zgłaszanych jako postulaty, które miały ułatwić życie przedsiębiorcom.

Jak powiedział Janusz Palikot (PO), sprawozdawca projektu uchwały o powołaniu Komisji, na początek najlepszym wyjściem będzie skrócenie okresu przechowywania paragonów do jednego roku.

- Po tym czasie dane na paragonach stają się nieczytelne i dłuższe ich przechowywanie nie ma sensu - powiedział poseł.

Dodał, że będzie to rozwiązanie alternatywne do istniejącej już możliwości przechowywania kopii paragonów na nośnikach elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie wszyscy mogą jednak z niej skorzystać. Kopie dokumentów kasowych na informatycznych nośnikach (np. na płytach CD) mogą przechowywać podatnicy wydający ponad 100 tys. paragonów rocznie, jeżeli zgłoszą ten fakt w urzędzie skarbowym i pod warunkiem że posiadają odpowiednie urządzenia do odczytu danych. Przedsiębiorcy są jednak zobowiązani do jednoczesnego drukowania i przechowywania paragonów przez sześć miesięcy. Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich, wskazuje, że obowiązek ten jest szczególnie uciążliwy dla dużych sieci handlowych, dlatego istotne jest dopuszczenie możliwości przechowywania danych wyłącznie na nośnikach elektronicznych.

- Pomysł likwidacji obowiązku przechowywania papierowych kopii paragonów zasługuje na poparcie. Oznacza uproszczenie procedur administracyjnych, które ułatwiłoby funkcjonowanie dużych sieci handlowych - powiedziała Dorota Patejko, rzecznik prasowy Auchan Polska.

W ocenie Janusza Palikota docelowo takie rozwiązanie powinno zostać wprowadzone.

- Nie chcemy jednak, aby wymuszało to dodatkowe inwestycje ze strony drobnych sklepikarzy i właścicieli punktów usługowych, dlatego ważne jest, aby mogli oni przechowywać kopie papierowe w skróconym rocznym okresie - powiedział poseł PO.

5 lat trzeba przechowywać paragony fiskalne

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

REKLAMA

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

REKLAMA

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA