REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki dla firm inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha

REKLAMA

Doradcy inwestycyjni, którzy rekomendują kupno produktu finansowego, będą musieli przekształcić działalność w dom maklerski. Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych straci monopol na rozliczanie transakcji.

ZMIANA PRAWA 

REKLAMA

Do pierwszego czytania w Sejmie trafi dziś rządowy projekt nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, który dostosowuje jej przepisy do wymagań dyrektywy w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID). Dyrektywa ma zapewnić przedsiębiorcom inwestycyjnym równe możliwości dostępu do rynków w całej Wspólnocie. Znosi ograniczenia prawne i techniczne w tym zakresie. Uściśla, że jeżeli podmioty te uzyskają zezwolenie w jednym z państw, będą mogły działać w każdym innym. Nakłada też na firmy wyraźny wymóg nadzorowania działalności ich agentów. Za działalność maklerską uznaje każde doradztwo inwestycyjne.

Zezwolenie na działalność

- Dla doradców finansowych, przygotowujących rekomendację kupna produktów finansowych, oznacza to obowiązek złożenia wniosku o zezwolenie na działalność maklerską - podkreśla Łukasz Dajnowicz z Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

Projekt umożliwia też stronom transakcji - za zgodą KNF - wybór innego niż Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW) podmiotu, który dokona rozrachunku i rozliczania transakcji. Obecnie KDPW ma na to monopol.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej informacji...

REKLAMA

Projekt nakłada na domy maklerskie obowiązek dostosowania się do nowych wymagań adekwatności kapitałowej, zwłaszcza dotyczących zarządzania ryzykiem. Wprowadza wymóg upowszechniania przez firmy inwestycyjne w sposób ciągły cen kupna i sprzedaży, po jakich transakcje mogą być zawierane wraz ze wskazaniem wielkości zleceń. Biura maklerskie będą mieć także obowiązek badania wiedzy klienta, co ma zapobiec sytuacji, w której początkujący inwestor będzie lekkomyślnie korzystał z zaawansowanych instrumentów finansowych. Wymaga więcej informacji na linii biuro maklerskie-klient.

- To jednak powinno doprowadzić do eliminowania nieporozumień i konfliktów między klientami a firmami inwestycyjnymi. Jeśli chodzi o obowiązki sprawozdawcze biur maklerskich, to dyrektywa je ogranicza - mówi mecenas Zbigniew Mrowiec z kancelarii Dewey&LeBoeuf.

W zakresie modyfikacji tzw. jednolitego paszportu projekt uchyla uprawnienie ministra finansów do określenia obowiązków sprawozdawczych domów maklerskich, banków prowadzących działalność maklerską oraz zagranicznych firm inwestycyjnych.

...więcej praw dla rynku

Projekt umożliwia rynkom regulowanym podejmowanie decyzji o zawieszeniu bądź wykluczeniu instrumentów finansowych z obrotu. Z drugiej strony - gwarantuje możliwość powierzenia dokonania rozrachunku i rozliczania transakcji podmiotowi innemu niż KDPW. Projekt usprawnia także funkcjonowanie instytucji tzw. krótkiej sprzedaży, gdzie inwestor zarabia na sprzedaży papierów przy wysokim kursie i ich odkupieniu po niższej cenie.

- Krótka sprzedaż bez pożyczek nie jest w praktyce możliwa. Obecne zasady pożyczania papierów są nieżyciowe i w praktyce sparaliżowały rozwój tego mechanizmu - przedstawia wagę projektu Adam Maciejewski, wiceprezes GPW.

Projekt stawia nacisk także na prawidłowe funkcjonowanie systemu rekompensat. W szczególności wydłuża terminy, w ciągu których KDPW, syndyk lub zarządca obowiązani są przeprowadzić działania w celu ustalenia inwestorów uprawnionych do otrzymania rekompensat. Podkreśla, że każdy dom maklerski lub bank powierniczy będzie do takiego systemu należał. Przewiduje, że proces wypłaty rekompensat nie zostanie zaniechany w związku z umorzeniem postępowania upadłościowego.

Obrót instrumentami finansowymi

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. nr 183, poz. 1538).

• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/39/WE z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA