REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki dla firm inwestycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha

REKLAMA

Doradcy inwestycyjni, którzy rekomendują kupno produktu finansowego, będą musieli przekształcić działalność w dom maklerski. Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych straci monopol na rozliczanie transakcji.

ZMIANA PRAWA 

REKLAMA

Do pierwszego czytania w Sejmie trafi dziś rządowy projekt nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, który dostosowuje jej przepisy do wymagań dyrektywy w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID). Dyrektywa ma zapewnić przedsiębiorcom inwestycyjnym równe możliwości dostępu do rynków w całej Wspólnocie. Znosi ograniczenia prawne i techniczne w tym zakresie. Uściśla, że jeżeli podmioty te uzyskają zezwolenie w jednym z państw, będą mogły działać w każdym innym. Nakłada też na firmy wyraźny wymóg nadzorowania działalności ich agentów. Za działalność maklerską uznaje każde doradztwo inwestycyjne.

Zezwolenie na działalność

- Dla doradców finansowych, przygotowujących rekomendację kupna produktów finansowych, oznacza to obowiązek złożenia wniosku o zezwolenie na działalność maklerską - podkreśla Łukasz Dajnowicz z Komisji Nadzoru Finansowego (KNF).

Projekt umożliwia też stronom transakcji - za zgodą KNF - wybór innego niż Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW) podmiotu, który dokona rozrachunku i rozliczania transakcji. Obecnie KDPW ma na to monopol.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej informacji...

REKLAMA

Projekt nakłada na domy maklerskie obowiązek dostosowania się do nowych wymagań adekwatności kapitałowej, zwłaszcza dotyczących zarządzania ryzykiem. Wprowadza wymóg upowszechniania przez firmy inwestycyjne w sposób ciągły cen kupna i sprzedaży, po jakich transakcje mogą być zawierane wraz ze wskazaniem wielkości zleceń. Biura maklerskie będą mieć także obowiązek badania wiedzy klienta, co ma zapobiec sytuacji, w której początkujący inwestor będzie lekkomyślnie korzystał z zaawansowanych instrumentów finansowych. Wymaga więcej informacji na linii biuro maklerskie-klient.

- To jednak powinno doprowadzić do eliminowania nieporozumień i konfliktów między klientami a firmami inwestycyjnymi. Jeśli chodzi o obowiązki sprawozdawcze biur maklerskich, to dyrektywa je ogranicza - mówi mecenas Zbigniew Mrowiec z kancelarii Dewey&LeBoeuf.

W zakresie modyfikacji tzw. jednolitego paszportu projekt uchyla uprawnienie ministra finansów do określenia obowiązków sprawozdawczych domów maklerskich, banków prowadzących działalność maklerską oraz zagranicznych firm inwestycyjnych.

...więcej praw dla rynku

Projekt umożliwia rynkom regulowanym podejmowanie decyzji o zawieszeniu bądź wykluczeniu instrumentów finansowych z obrotu. Z drugiej strony - gwarantuje możliwość powierzenia dokonania rozrachunku i rozliczania transakcji podmiotowi innemu niż KDPW. Projekt usprawnia także funkcjonowanie instytucji tzw. krótkiej sprzedaży, gdzie inwestor zarabia na sprzedaży papierów przy wysokim kursie i ich odkupieniu po niższej cenie.

- Krótka sprzedaż bez pożyczek nie jest w praktyce możliwa. Obecne zasady pożyczania papierów są nieżyciowe i w praktyce sparaliżowały rozwój tego mechanizmu - przedstawia wagę projektu Adam Maciejewski, wiceprezes GPW.

Projekt stawia nacisk także na prawidłowe funkcjonowanie systemu rekompensat. W szczególności wydłuża terminy, w ciągu których KDPW, syndyk lub zarządca obowiązani są przeprowadzić działania w celu ustalenia inwestorów uprawnionych do otrzymania rekompensat. Podkreśla, że każdy dom maklerski lub bank powierniczy będzie do takiego systemu należał. Przewiduje, że proces wypłaty rekompensat nie zostanie zaniechany w związku z umorzeniem postępowania upadłościowego.

Obrót instrumentami finansowymi

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIOTR TROCHA

piotr.trocha@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. nr 183, poz. 1538).

• Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/39/WE z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA