REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie bhp w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zofia Pawłowska

REKLAMA

Każdego dnia w polskich przedsiębiorstwach ponad 260 osób ulega wypadkom przy pracy. Największy wpływ na zapewnienie bezpiecznych warunków pracy ma właściwe wdrożenie przepisów bhp, a nie dodatkowe wydatki pracodawcy na ten cel.

REKLAMA

W latach 2000-2005 dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazywały na poprawę stanu bezpieczeństwa w polskich przedsiębiorstwach. Liczba wypadków przy pracy zmniejszyła się w tym okresie o około 11 proc., przy czym liczba wypadków śmiertelnych - o około 20 proc. Jednak ta pozytywna tendencja okazała się mało stabilna. Liczba wypadków w roku 2006 była większa niż sześć lat wcześniej. W zakresie poprawy bezpieczeństwa w pracy pozostało jeszcze dużo do zrobienia, skoro przeciętnie każdego dnia w polskich przedsiębiorstwach ponad 260 osób ulega wypadkom przy pracy, a w każdym tygodniu w wypadkach śmiertelnych ginie w pracy 9 osób.

REKLAMA

Analiza zarejestrowanych w statystykach przyczyn wypadków przy pracy wskazuje, że większość z nich, bo około 75 proc., wiąże się bezpośrednio z postępowaniem osoby poszkodowanej, a 12 proc. z niewłaściwą organizacją pracy. Jednak podstawowych przyczyn każdego wypadku należy szukać w błędach zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwie. Badania przeprowadzone przez ekspertów CIOP-PIB w ramach programu „Dostosowywanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej” wykazały, że w większości przedsiębiorstw dążących do poprawy tego zarządzania wskaźniki wypadków przy pracy są znacznie niższe od średnich dla danej grupy działalności.

REKLAMA

Jednocześnie nie jest prawdą, że zapewnienie pracownikom ochrony zgodnej z wymaganiami obowiązujących przepisów oznacza przede wszystkim dodatkowe nakłady finansowe i nie daje wymiernych korzyści. Wyższe od poczynionych nakładów mogą być bowiem straty powodowane w przedsiębiorstwach wypadkami i absencją chorobową związaną z warunkami środowiska pracy. Dodatkowo jakość i wydajność pracy wykonywanej w złych warunkach jest niższa.

Wdrażanie systemów zarządzania bhp jest opłacalne także ze względu na uzależnienie składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych od poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy. Potwierdzają to przeprowadzone przez CIOP-PIB badania, które wykazały, że dla większości przedsiębiorstw wdrażających dobrowolnie systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy korzyści wynikające z obniżenia składki na ubezpieczenie wypadkowe są wyższe niż dodatkowe koszty związane z wdrażaniem tego systemu.

Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw, również małych i średnich stwierdza, że poprawa zarządzania bezpieczeństwem i ochroną zdrowia pracowników jest opłacalna. Uzyskiwana w wyniku poprawa warunków pracy umożliwia w szczególności:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- wykazanie, że przedsiębiorstwo działa w sposób odpowiedzialny społecznie,

- zmniejszenie strat wynikających z wypadków przy pracy i chorób związanych z pracą,

- zmniejszenie wysokości składki na ubezpieczenie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,

- zwiększenie wydajności pracy,

- wzrost zaangażowania i kompetencji pracowników,

- spełnienie oczekiwań klientów i wzrost konkurencyjności,

- poprawę wizerunku i zrównoważony rozwój.

Dlatego warto wdrożyć w przedsiębiorstwie nowoczesny system zarządzania bhp, który można zaprojektować korzystając z wytycznych opracowanych przez CIOP-PIB mających odzwierciedlenie w polskich normach:

- PN-N-18001:1999 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania”

- PN-N-18004:2000 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wytyczne”.

Funkcjonowanie takiego systemu powinno sprzyjać kształtowaniu w przedsiębiorstwie kultury bezpieczeństwa i przyczyniać się do poprawy stanu bezpieczeństwa i warunków pracy.

Wypadki przy pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZOFIA PAWŁOWSKA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA