REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze z UE: wciąż brak przepisów

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Dziś wchodzi w życie rozporządzenie MRR o udzielaniu pomocy inwestycyjnej w programach regionalnych. Z 22 przygotowanych programów pomocowych, wymagających notyfikacji w Komisji Europejskiej, uzgodniono dopiero 14. Pierwsze pieniądze dla przedsiębiorców już w listopadzie, ale większość środków najwcześniej w I kwartale 2008 r.


REKLAMA

REKLAMA

Zanim pełną parą wystartują fundusze unijne na lata 2007-2013 rząd musi uzgodnić z Komisją Europejską bądź przygotować aż 42 programy pomocowe, które będą regulowały zasady udzielania pomocy publicznej. Bez nich nie będzie można przydzielać dotacji na te przedsięwzięcia, które objęte są zasadami pomocy publicznej, bowiem mogą zostać uznane za nieuzasadnione wsparcie ze strony państwa. Czarny scenariusz zakłada, że beneficjenci mogliby więc być nawet zmuszeni do zwrotu przyznanych im środków.


Nie oznacza to, że przedsiębiorcy - bo to głównie ich dotyczą zasady pomocy publicznej - są zmuszenie czekać do zakończenia prac nad wszystkimi programami pomocowymi. Najważniejsze dla nich rozporządzenie albo już weszły w życie, albo też prace nad nimi są na ukończeniu i ich wydania można spodziewać się przed końcem roku.


Dziś nowe rozporządzenie

REKLAMA


Dziś wchodzi w życie rozporządzenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak tłumaczy Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju regionalnego, rozporządzenie jest ważne dla firm, bowiem reguluje zasady przydzielenia im wsparcia publicznego (w tym ze środków unijnych) na nowe inwestycje.


- Rozporządzenie umożliwi rozpoczęcie działań związanych z bezpośrednią pomocą na działania inwestycyjne przedsiębiorców w ramach regionalnych programów operacyjnych. Dzięki temu będzie dostępna większość dotacji dla firm - mówi wiceminister.


Dodaje, że tego samego dnia wchodzi w życie inny przydatny dla przedsiębiorców akt. Chodzi o rozporządzenie regulujące udzielanie pomocy na usługi doradcze dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców w ramach RPO. Dotyczy ono sytuacji, gdy w ramach przedsięwzięć inwestycyjnych firmy chciałyby skorzystać z zakupu specjalistycznych usług doradczych.


Jeszcze w październiku weszły w życie dwa inne rozporządzenia, regulujące udzielanie dotacji dla firm w regionalnych programach operacyjnych. Pierwszy z nich reguluje zasady udzielania w tych programach wsparcia w ramach pomocy de minimis. Drugi dotyczy udzielania pomocy na szkolenia tzw. finansowanie krzyżowe, umożliwia m.in. przeznaczenia na ten cel do 10 proc. wartości projeku.


Programy krajowe później


Nieco gorzej jest na poziomie programów krajowych. Tutaj najważniejsze dla przedsiębiorców będzie duże rozporządzenie w sprawie pomocy udzielanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Projekt tego aktu powstał na początku lata i jak wynika z informacji GP jest już po konsultacjach międzyresortowych oraz po uzgodnieniach z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


- Obecnie nanosimy do niego ostatnie poprawki. Spodziewam się, że w połowie miesiąca zostanie on skierowany do Rządowego Centrum Legislacji, a potem opublikowany - mówi GP Marta Cerkownik z departamentu koordynacji polityki strukturalnej w resorcie rozwoju regionalnego.


Tak szybkie tempo prac w przypadku rozporządzeń dla RPO i dla PARP jest możliwe dzięki temu, że KE nie musi ich zatwierdzać. Z 42 programów pomocowych 20 nie wymaga notyfikacji. Natomiast 22 pozostałe muszą zostać notyfikowane w Brukseli, czyli przekazanych KE do zaakceptowania. Bez jej zgody nie będzie można uruchomić funduszy unijnych na działania objęte programami pomocowymi.


Proces notyfikacji będzie musiało na przykład przejść rozporządzenie, regulujące przyznawanie pomocy na badania naukowe i ich późniejsze wdrożenie (Działania 1.4 i 4.1) w programie Innowacyjna Gospodarka czy też programy regulujące wsparcie w dziedzinie energetyki czy transportu dla przedsiębiorców i samorządów.


- Kończymy pracę nad większością rozporządzeń, które będziemy musieli przekazać KE. Możliwe, że w listopadzie pierwsze z ich będą miały szansę stanąć na Radzie Ministrów - mówi Jerzy Kwieciński.


MRR zaczął przygotowywać tzw. fiszki notyfikacyjne, by móc jak najszybciej przekazać programy pomocowe do Brukseli.

Choć proces uzyskiwania akceptacji KE trwa zwykle od sześciu do dziewięciu miesięcy, to - zdaniem wiceministra - istnieją podstawy pozwalające sądzić, że notyfikacje uda się uzyskać wcześniej.


- Sądzę, że w większości przypadków koniec I kwartału 2008 r. jest realnym terminem - podkreśla Kwieciński. Według niego tak długi okres uzyskiwania decyzji ze strony KE wynika z doświadczeń Polski z programami na lata 2004-2006.

Polska ma już doświadczenie


- Polska po raz pierwszy wtedy musiała przygotowywać programy pomocowe i przekazywać je Komisji Europejskiej, czasami trwało to wiele miesięcy. Teraz to uległo zmianie, bo my mamy naukę już za sobą - wyjaśnia Jerzy Kwieciński.


Części rozporządzeń udało się już uzyskać pozytywną decyzję Komisji Europejskiej. Było to możliwe dzięki temu, że zakres wsparcia, które regulują, nie uległ zmianie w stosunku do działań z lat 2004-2006. Tak jest np. w przypadku rozporządzeń w dziedzinie pomocy na inwestycje w ochronie środowiska czy też w przypadku rozporządzeń do Programu Kapitał Ludzki.


- Mieliśmy możliwość ponownego notyfikowania rozporządzeń z lat 2004-2006, jeśli wsparcie, które ma być za ich pomocą udzielane, nie zmienia się w nowej perspektywie finansowej oraz jeśli nie ma zmian w prawie unijnym. Niestety, Komisja Europejska w wielu obszarach wprowadziła nowe zasady udzielania pomocy publicznej, co spowodowało konieczność zmiany większości naszych programów pomocowych - tłumaczy Jerzy Kwieciński.


ZE STRONY PRAWA

Przepisy Konstytucji RP określają, że premier składa dymisję rządu na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Sejmu. Jednak prezydent Rzeczypospolitej, przyjmując dymisję Rady Ministrów, powierza jej dalsze sprawowanie obowiązków do czasu powołania nowej Rady Ministrów. W tym czasie rząd może wykonywać wszystkie swoje obowiązki. Należy do nich m.in. wykonywanie ustaw, wydawanie rozporządzeń, koordynacja i kontrola prac organów administracji rządowej, ochrona interesów Skarbu Państwa, zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz porządku publicznego. Ponadto dotychczasowy rząd zapewnia także bezpieczeństwo zewnętrzne państwa czy też sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju.

ŁK


Programy pomocowe potrzebne do wdrożenia unijnej pomocy w latach 2007-20013

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl


OPINIE

JACEK KOZŁOWSKI

wicemarszałek województwa mazowieckiego

Pierwsze nabory wniosków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego powinny ruszyć już w tym roku, ale z powodów niezależnych od samorządu województwa nabór wniosków na dotacje dla przedsiębiorców będzie możliwy być może dopiero w II kwartale przyszłego roku.

Uruchomienie RPO WM zależy przede wszystkim od podpisania Kontraktu Wojewódzkiego, który musi zostać zaakceptowany przez wszystkie regiony. Niestety prace MRR nad nim ciągle trwają i wydaje się, że zostanie on podpisany dopiero przez nowy rząd. Drugim problemem jest nieprzygotowanie przez rząd w terminie stosownych rozporządzeń, bowiem środki dla przedsiębiorców podlegają przepisom o zasadach udzielania pomocy publicznej. Niestety harmonogram prac Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przewiduje wejście w życie części stosownych rozporządzeń, dotyczących pomocy publicznej, dopiero w I kwartale przyszłego roku.


MAREK NAWARA

marszałek województwa małopolskiego

Przewidujemy, że pierwszy nabór wniosków w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego rozpocznie się w I kwartale 2008 r. lub najpóźniej w II kwartale 2008 r. Przed zgłoszeniem pierwszych konkursów dla przedsiębiorców należy odpowiednio zorganizować nową jednostkę, opracować jej procedury i zatrudnić pracowników. No i czekamy oczywiście na opracowanie przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego rozporządzeń dotyczących pomocy publicznej.

 
 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA