REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieniądze z UE: wciąż brak przepisów

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Dziś wchodzi w życie rozporządzenie MRR o udzielaniu pomocy inwestycyjnej w programach regionalnych. Z 22 przygotowanych programów pomocowych, wymagających notyfikacji w Komisji Europejskiej, uzgodniono dopiero 14. Pierwsze pieniądze dla przedsiębiorców już w listopadzie, ale większość środków najwcześniej w I kwartale 2008 r.


REKLAMA

Zanim pełną parą wystartują fundusze unijne na lata 2007-2013 rząd musi uzgodnić z Komisją Europejską bądź przygotować aż 42 programy pomocowe, które będą regulowały zasady udzielania pomocy publicznej. Bez nich nie będzie można przydzielać dotacji na te przedsięwzięcia, które objęte są zasadami pomocy publicznej, bowiem mogą zostać uznane za nieuzasadnione wsparcie ze strony państwa. Czarny scenariusz zakłada, że beneficjenci mogliby więc być nawet zmuszeni do zwrotu przyznanych im środków.


Nie oznacza to, że przedsiębiorcy - bo to głównie ich dotyczą zasady pomocy publicznej - są zmuszenie czekać do zakończenia prac nad wszystkimi programami pomocowymi. Najważniejsze dla nich rozporządzenie albo już weszły w życie, albo też prace nad nimi są na ukończeniu i ich wydania można spodziewać się przed końcem roku.


Dziś nowe rozporządzenie


Dziś wchodzi w życie rozporządzenie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak tłumaczy Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju regionalnego, rozporządzenie jest ważne dla firm, bowiem reguluje zasady przydzielenia im wsparcia publicznego (w tym ze środków unijnych) na nowe inwestycje.

REKLAMA


- Rozporządzenie umożliwi rozpoczęcie działań związanych z bezpośrednią pomocą na działania inwestycyjne przedsiębiorców w ramach regionalnych programów operacyjnych. Dzięki temu będzie dostępna większość dotacji dla firm - mówi wiceminister.


Dodaje, że tego samego dnia wchodzi w życie inny przydatny dla przedsiębiorców akt. Chodzi o rozporządzenie regulujące udzielanie pomocy na usługi doradcze dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców w ramach RPO. Dotyczy ono sytuacji, gdy w ramach przedsięwzięć inwestycyjnych firmy chciałyby skorzystać z zakupu specjalistycznych usług doradczych.


Jeszcze w październiku weszły w życie dwa inne rozporządzenia, regulujące udzielanie dotacji dla firm w regionalnych programach operacyjnych. Pierwszy z nich reguluje zasady udzielania w tych programach wsparcia w ramach pomocy de minimis. Drugi dotyczy udzielania pomocy na szkolenia tzw. finansowanie krzyżowe, umożliwia m.in. przeznaczenia na ten cel do 10 proc. wartości projeku.


Programy krajowe później

REKLAMA


Nieco gorzej jest na poziomie programów krajowych. Tutaj najważniejsze dla przedsiębiorców będzie duże rozporządzenie w sprawie pomocy udzielanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Projekt tego aktu powstał na początku lata i jak wynika z informacji GP jest już po konsultacjach międzyresortowych oraz po uzgodnieniach z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


- Obecnie nanosimy do niego ostatnie poprawki. Spodziewam się, że w połowie miesiąca zostanie on skierowany do Rządowego Centrum Legislacji, a potem opublikowany - mówi GP Marta Cerkownik z departamentu koordynacji polityki strukturalnej w resorcie rozwoju regionalnego.


Tak szybkie tempo prac w przypadku rozporządzeń dla RPO i dla PARP jest możliwe dzięki temu, że KE nie musi ich zatwierdzać. Z 42 programów pomocowych 20 nie wymaga notyfikacji. Natomiast 22 pozostałe muszą zostać notyfikowane w Brukseli, czyli przekazanych KE do zaakceptowania. Bez jej zgody nie będzie można uruchomić funduszy unijnych na działania objęte programami pomocowymi.


Proces notyfikacji będzie musiało na przykład przejść rozporządzenie, regulujące przyznawanie pomocy na badania naukowe i ich późniejsze wdrożenie (Działania 1.4 i 4.1) w programie Innowacyjna Gospodarka czy też programy regulujące wsparcie w dziedzinie energetyki czy transportu dla przedsiębiorców i samorządów.


- Kończymy pracę nad większością rozporządzeń, które będziemy musieli przekazać KE. Możliwe, że w listopadzie pierwsze z ich będą miały szansę stanąć na Radzie Ministrów - mówi Jerzy Kwieciński.


MRR zaczął przygotowywać tzw. fiszki notyfikacyjne, by móc jak najszybciej przekazać programy pomocowe do Brukseli.

Choć proces uzyskiwania akceptacji KE trwa zwykle od sześciu do dziewięciu miesięcy, to - zdaniem wiceministra - istnieją podstawy pozwalające sądzić, że notyfikacje uda się uzyskać wcześniej.


- Sądzę, że w większości przypadków koniec I kwartału 2008 r. jest realnym terminem - podkreśla Kwieciński. Według niego tak długi okres uzyskiwania decyzji ze strony KE wynika z doświadczeń Polski z programami na lata 2004-2006.

Polska ma już doświadczenie


- Polska po raz pierwszy wtedy musiała przygotowywać programy pomocowe i przekazywać je Komisji Europejskiej, czasami trwało to wiele miesięcy. Teraz to uległo zmianie, bo my mamy naukę już za sobą - wyjaśnia Jerzy Kwieciński.


Części rozporządzeń udało się już uzyskać pozytywną decyzję Komisji Europejskiej. Było to możliwe dzięki temu, że zakres wsparcia, które regulują, nie uległ zmianie w stosunku do działań z lat 2004-2006. Tak jest np. w przypadku rozporządzeń w dziedzinie pomocy na inwestycje w ochronie środowiska czy też w przypadku rozporządzeń do Programu Kapitał Ludzki.


- Mieliśmy możliwość ponownego notyfikowania rozporządzeń z lat 2004-2006, jeśli wsparcie, które ma być za ich pomocą udzielane, nie zmienia się w nowej perspektywie finansowej oraz jeśli nie ma zmian w prawie unijnym. Niestety, Komisja Europejska w wielu obszarach wprowadziła nowe zasady udzielania pomocy publicznej, co spowodowało konieczność zmiany większości naszych programów pomocowych - tłumaczy Jerzy Kwieciński.


ZE STRONY PRAWA

Przepisy Konstytucji RP określają, że premier składa dymisję rządu na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Sejmu. Jednak prezydent Rzeczypospolitej, przyjmując dymisję Rady Ministrów, powierza jej dalsze sprawowanie obowiązków do czasu powołania nowej Rady Ministrów. W tym czasie rząd może wykonywać wszystkie swoje obowiązki. Należy do nich m.in. wykonywanie ustaw, wydawanie rozporządzeń, koordynacja i kontrola prac organów administracji rządowej, ochrona interesów Skarbu Państwa, zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz porządku publicznego. Ponadto dotychczasowy rząd zapewnia także bezpieczeństwo zewnętrzne państwa czy też sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności kraju.

ŁK


Programy pomocowe potrzebne do wdrożenia unijnej pomocy w latach 2007-20013

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl


OPINIE

JACEK KOZŁOWSKI

wicemarszałek województwa mazowieckiego

Pierwsze nabory wniosków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego powinny ruszyć już w tym roku, ale z powodów niezależnych od samorządu województwa nabór wniosków na dotacje dla przedsiębiorców będzie możliwy być może dopiero w II kwartale przyszłego roku.

Uruchomienie RPO WM zależy przede wszystkim od podpisania Kontraktu Wojewódzkiego, który musi zostać zaakceptowany przez wszystkie regiony. Niestety prace MRR nad nim ciągle trwają i wydaje się, że zostanie on podpisany dopiero przez nowy rząd. Drugim problemem jest nieprzygotowanie przez rząd w terminie stosownych rozporządzeń, bowiem środki dla przedsiębiorców podlegają przepisom o zasadach udzielania pomocy publicznej. Niestety harmonogram prac Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przewiduje wejście w życie części stosownych rozporządzeń, dotyczących pomocy publicznej, dopiero w I kwartale przyszłego roku.


MAREK NAWARA

marszałek województwa małopolskiego

Przewidujemy, że pierwszy nabór wniosków w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego rozpocznie się w I kwartale 2008 r. lub najpóźniej w II kwartale 2008 r. Przed zgłoszeniem pierwszych konkursów dla przedsiębiorców należy odpowiednio zorganizować nową jednostkę, opracować jej procedury i zatrudnić pracowników. No i czekamy oczywiście na opracowanie przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego rozporządzeń dotyczących pomocy publicznej.

 
 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA