REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacje gospodarcze muszą być dostępne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych proponuje otwarty katalog podmiotów, które mogą zgłosić dłużnika do Biura Informacji Gospodarczej (BIG). Znosi także kwoty minimalne długu, przez co będzie można zgłosić każdą wierzytelność wymagalną, niezależnie od jej wysokości.


Krajowy Rejestr Długów podkreślał, że katalog przedsiębiorców uprawnionych do przekazywania informacji do BIG jest zbyt wąski. Czy katalog otwarty spełnia państwa postulaty?

REKLAMA

REKLAMA

 


- Jest to słuszne rozwiązanie. Wyliczenie podmiotów uprawnionych do korzystania z BIG zawsze wiąże się z zagrożeniem pominięcia pewnej grupy zainteresowanych tymi informacjami. Projekt wyłącza jednak stosowanie przepisów ustawy do wierzycieli wtórnych, którzy nabyli wierzytelność w drodze cesji, takich jak fundusze sekurytyzacyjne czy faktorzy. W tym przypadku znika z rynku olbrzymia liczba informacji o dłużnikach. Pierwotny właściciel po sprzedaniu wierzytelności musi usunąć dane dłużnika z rejestru, a nowy takich danych tam umieścić nie może. To ogranicza dostępność do informacji gospodarczej i stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa obrotu. Dłużnik w poczuciu bezkarności będzie narażał kolejnych kontrahentów na straty. Ci z kolei, nie mogąc zweryfikować wiarygodności klienta, będą musieli wliczyć zwiększone ryzyko w cenę oferowanego towaru bądź usługi.


Nie widzimy uzasadnienia dla wyłączenia jakiejkolwiek grupy podmiotów spod działania ustawy. Najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie nowych definicji, które nie będą ograniczać się do pojęć konsumenta i przedsiębiorcy. Powinniśmy odwoływać się do pojęcia wierzyciela i dłużnika. Rozwój rynku usług powoduje, że ograniczanie zakresu działania ustawy oraz katalogu stosunków prawnych, z których wynika zobowiązanie, może być rozwiązaniem błędnym.

REKLAMA


Jakie znaczenie ma zniesienie kwot minimalnych długu, które uprawniają do zgłoszenia informacji do BIG?


- Ustawowe limity kwot nie wpływają pozytywnie na obrót gospodarczy. Jedną z konsekwencji tego jest podwyższanie cen wielu towarów i usług, co z kolei ogranicza części konsumentów dostęp do tych produktów. Ogrom należności wpisuje się w koszty uzyskania przychodu, bez podejmowania działań w celu ich odzyskiwania. Odbija się to negatywnie na całym obrocie. Ustalenie kwoty minimalnej powoduje też, iż w świadomości społecznej powstaje przyzwolenie na nieregulowanie zobowiązań do tej wysokości. To widać dobrze na przykładzie komunikacji miejskiej. Wielu pasażerów nie płaci za bilet, bo wie, że musi zostać kilka razy złapanych, aby trafić do rejestru dłużników. Tymczasem przedsiębiorstwa ponoszą z tego tytułu często wielomilionowe straty. Z konieczności decydują się na wszczęcie postępowania sądowego i egzekucyjnego, co wpływa na obarczenie sądownictwa ogromem spraw o niskich wartościach przedmiotu sporu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jakie powinny być dalsze kierunki prac legislacyjnych w zakresie BIG-ów?


- Celem ustawy powinno być stworzenie możliwie nieograniczonego dostępu do informacji gospodarczej, bo w ten sposób poprawimy bezpieczeństwo obrotu i zmniejszymy zatory płatnicze. Cel ten winno też realizować umożliwienie przedsiębiorcom zaliczenia w koszt uzyskania przychodu nieściągniętych należności dopisanych do rejestru biura. Funkcjonowanie informacji w biurze przez określony czas powinno stanowić uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności. W znacznym stopniu przyczyniłoby się to do ograniczenia ryzyka zachwiania płynności finansowej, zwłaszcza w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Uzasadniony byłby również obowiązek przedkładania przez przedsiębiorców biorących udział w przetargach publicznych informacji na ich temat z BIG celem wykazania wiarygodności płatniczej. Takie zapisy wykluczą sytuacje patologiczne, gdy przetarg wygrywa firma o niskiej płynności finansowej, niezdolna do wykonania umowy.


Ministerstwo twierdzi, że informacja w biurze nie może uprawdopodabniać nieściągalności wierzytelności, bo jest niezgodna z zasadą powszechności obciążeń podatkowych?


- W mojej opinii to rozwiązanie nie narusza zasady równości w zakresie obowiązku ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków (art. 84 konstytucji). Zwłaszcza jeżeli zapisy ustawy odwoływać się będą do nieograniczonego kręgu podmiotów, w oparciu o pojęcia wierzyciela i dłużnika. Taki też jest nasz zamysł. Przepisy ustaw o podatkach dochodowych (PIT, CIT) co do zasady nie pozwalają zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wierzytelności odpisanych jako nieściągalne. Wyjątek stanowią te, które uprzednio zarachowane były jako przychody należne, a których nieściągalność została uprawdopodobniona. Postulat nasz ma więc swoje racje w logice ustawy o podatku dochodowym, odwołując się do jej założeń systemowych i analogicznych, jak nie identycznych, rozwiązań w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Na pewno jednak jest to jeden z argumentów dla stworzenia zasad nieskrępowanego dostępu do informacji, co może być tylko korzystne dla bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.

58 proc. dłużników reguluje swoje należności już po samym wezwaniu do zapłaty z zagrożeniem ujawnienia informacji o długu w KRD


27 proc. dłużników spłaca dług w okresie jednego miesiąca od ujawnienia w rejestrze


Dane: Krajowy Rejestr Długów BIG SA


Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej

Rozmawiał PIOTR TROCHA

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA