REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy choć mogą, nie tworzą zakładowych funduszy szkoleniowych

REKLAMA

Pracodawcy, którzy utworzyli fundusz szkoleniowy, mogą otrzymać dofinansowanie z Funduszu Pracy oraz ze środków unijnych.
 

Zaledwie 22 proc. pracodawców zna przepisy regulujące funkcjonowanie funduszu szkoleniowego. Podobna grupa respondentów tylko o nim słyszała. Takie są wyniki analizy efektywności tego funduszu przeprowadzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Ponadto z analizy tej wynika, że im podmiot jest większy, tym lepsza znajomość zasad funkcjonowania funduszu szkoleniowego. Tylko 4,2 proc. pracodawców posiada zakładowy fundusz szkoleniowy, natomiast 85 proc. respondentów nie posiada go w ogóle.

REKLAMA

REKLAMA


 

 

Cel tworzenia funduszu

 

REKLAMA

Pracodawcy mogą tworzyć zakładowy fundusz szkoleniowy. Jego zadaniem jest finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. W ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz. 1001 z poźn. zm.) określono zasady jego tworzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość pracodawców, którzy znają zasady funkcjonowania zakładowego funduszu szkoleniowego, nie ma większych problemów z jego utworzeniem. Trudności miały głównie małe firmy. Wskazywały na brak wystarczających środków na jego utworzenie i na niejasne przepisy prawne. - Zatrudniamy dziesięciu pracowników i naszej firmy nie stać na finansowanie funduszu szkoleniowego - mówi Hanna Żurawińska, właściciel firmy odzieżowej z Pułtuska (woj. mazowieckie).


 

Nie chcą się szkolić

 

W firmach dużych i średnich trudno pogodzić pracę ze szkoleniami i trafnie je zaplanować. Respondenci zwracali uwagę również na kłopoty wynikające z niechęci pracowników do dalszej edukacji.

Głównym celem utworzenia zakładowego funduszu szkoleniowego jest szkolenie pracowników. Z analizy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że dalsze kształcenie często stymulują sami pracodawcy, oczekując od swoich podwładnych wysokiej aktywności edukacyjnej.

W Mostostal Warszawa najpopularniejsze szkolenia zostały ujęte w planie szkoleń na 2007 rok, które firma nazywa centralnymi. Zostało to poprzedzone analizą potrzeb szkoleniowych, podczas których wszystkie jednostki organizacyjne określiły, jakie szkolenia je interesują i jakie są ich oczekiwania w danym zakresie. Przedsiębiorstwo przewidziało na ten cel konkretny budżet - informuje Kinga Drózd, pracownik Działu Public Relations w Mostostal Warszawa. - Firma umożliwiła naszym pracownikom naukę języków obcych za pieniądze z Unii Europejskiej - dodaje.

Pracodawcy, którzy utworzyli fundusz szkoleniowy, mają szansę otrzymać wsparcie finansowe z Funduszu Pracy.


 

 

Starosta pomoże

 

Starosta może refundować nawet połowę kosztów szkolenia pracowników zagrożonych zwolnieniami oraz 80 proc. kosztów szkolenia pracowników pozostających na płatnym, ponadtrzytygodniowym urlopie szkoleniowym. Jednak najczęściej kształcenie ustawiczne było dofinansowane ze środków własnych podmiotów gospodarczych. Z przeprowadzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej badań wynika, że pracodawcy rzadko sięgają po środki unijne.


Mariusz Rachuba
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA