REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy choć mogą, nie tworzą zakładowych funduszy szkoleniowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracodawcy, którzy utworzyli fundusz szkoleniowy, mogą otrzymać dofinansowanie z Funduszu Pracy oraz ze środków unijnych.
 

Zaledwie 22 proc. pracodawców zna przepisy regulujące funkcjonowanie funduszu szkoleniowego. Podobna grupa respondentów tylko o nim słyszała. Takie są wyniki analizy efektywności tego funduszu przeprowadzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Ponadto z analizy tej wynika, że im podmiot jest większy, tym lepsza znajomość zasad funkcjonowania funduszu szkoleniowego. Tylko 4,2 proc. pracodawców posiada zakładowy fundusz szkoleniowy, natomiast 85 proc. respondentów nie posiada go w ogóle.

REKLAMA


 

 

Cel tworzenia funduszu

 

REKLAMA

Pracodawcy mogą tworzyć zakładowy fundusz szkoleniowy. Jego zadaniem jest finansowanie lub współfinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców. W ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz. 1001 z poźn. zm.) określono zasady jego tworzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większość pracodawców, którzy znają zasady funkcjonowania zakładowego funduszu szkoleniowego, nie ma większych problemów z jego utworzeniem. Trudności miały głównie małe firmy. Wskazywały na brak wystarczających środków na jego utworzenie i na niejasne przepisy prawne. - Zatrudniamy dziesięciu pracowników i naszej firmy nie stać na finansowanie funduszu szkoleniowego - mówi Hanna Żurawińska, właściciel firmy odzieżowej z Pułtuska (woj. mazowieckie).


 

Nie chcą się szkolić

 

W firmach dużych i średnich trudno pogodzić pracę ze szkoleniami i trafnie je zaplanować. Respondenci zwracali uwagę również na kłopoty wynikające z niechęci pracowników do dalszej edukacji.

REKLAMA

Głównym celem utworzenia zakładowego funduszu szkoleniowego jest szkolenie pracowników. Z analizy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że dalsze kształcenie często stymulują sami pracodawcy, oczekując od swoich podwładnych wysokiej aktywności edukacyjnej.

W Mostostal Warszawa najpopularniejsze szkolenia zostały ujęte w planie szkoleń na 2007 rok, które firma nazywa centralnymi. Zostało to poprzedzone analizą potrzeb szkoleniowych, podczas których wszystkie jednostki organizacyjne określiły, jakie szkolenia je interesują i jakie są ich oczekiwania w danym zakresie. Przedsiębiorstwo przewidziało na ten cel konkretny budżet - informuje Kinga Drózd, pracownik Działu Public Relations w Mostostal Warszawa. - Firma umożliwiła naszym pracownikom naukę języków obcych za pieniądze z Unii Europejskiej - dodaje.

Pracodawcy, którzy utworzyli fundusz szkoleniowy, mają szansę otrzymać wsparcie finansowe z Funduszu Pracy.


 

 

Starosta pomoże

 

Starosta może refundować nawet połowę kosztów szkolenia pracowników zagrożonych zwolnieniami oraz 80 proc. kosztów szkolenia pracowników pozostających na płatnym, ponadtrzytygodniowym urlopie szkoleniowym. Jednak najczęściej kształcenie ustawiczne było dofinansowane ze środków własnych podmiotów gospodarczych. Z przeprowadzonej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej badań wynika, że pracodawcy rzadko sięgają po środki unijne.


Mariusz Rachuba
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA