REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydadzą 60 mld na fuzje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska gospodarka dojrzewa, czego oznaką jest zmiana prywatnych przedsiębiorców do rozwoju swoich firm poprzez przejęcia i fuzje. To będzie w Polsce i Europie rekordowy rok pod tym względem.
W ciągu dziewięciu miesięcy zrealizowano transakcje na kwotę sięgającą wartości całego 2005 roku
KPMG szacuje, że już w tym roku wartość transakcji M&A na polskim rynku sięgnie 20 mld dolarów, czyli ponad dwa razy więcej niż rok temu.
Wielu właścicieli coraz odważniej decyduje się też na sprzedaż swoich biznesów. Albo nie mają sukcesorów, albo mają inny pomysł w innej branży. Eksperci zapowiadają, że wraz z rozwojem gospodarki to polskie firmy będą kupowały, a nie odwrotnie, jak bywało to dotychczas. Odważniej wyjdą też w poszukiwaniu spółek z krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
– Coraz większą aktywność wykazują spółki giełdowe. Koniunktura w gospodarce zwiększa możliwości finansowe tych firm, czego efektem są coraz częściej się pojawiające zapowiedzi akwizycji. Rynek M&A (fuzji i przejęć) zawsze rozwija się tym szybciej, im lepiej mają się spółki giełdowe – podkreśla Maciej Grześków, ekspert z PricewaterhouseCoopers.
Lista firm, które dokonały przejęć, to przekrój giełdy. Zaczyna się w sektorze spożywczym (Hoop, Graal, Atlanta), idzie przez branżę budowlaną i deweloperską (JW. Construction, Polimex-Mostostal), przez telekomunikacyjną (Netia), farmaceutyczną (Torfarm) i odzieżową (Gino Rossi) aż po wydawniczą (Muza). Nie ma miesiąca bez zapowiedzi kolejnych akwizycji.

Regionalne łowy
Przy czym polskie firmy coraz śmielej poczynają sobie również za granicami kraju. W ostatnich dniach akwizycje zagraniczne zapowiedziały dwie spółki giełdowe świeżo po debiucie: Euromark, właściciel marek sprzętu turystycznego Alpinus i Campus oraz Netmedia, firma z branży usług hotelarskich.
– To nowy trend na krajowym rynku fuzji i przejęć. Rośnie zwłaszcza liczba transakcji realizowanych w krajach uważanych za rynki znajdujące się na wcześniejszym niż Polska etapie rozwoju, takie jak Bułgaria czy Rumunia oraz w krajach ościennych, m.in. w Czechach, Ukrainie i na Litwie. Transakcja przejęcia litewskiej firmy Możejki przez PKN Orlen może się znacząco przyczynić do osiągnięcia rekordowego wyniku, jeśli chodzi o ogólną wartość fuzji i przejęć w Polsce w 2006 roku – uważa Maciej Grześków.
Przypadek Orlenu to najgłośniejszy, ale nie jedyny przykład starań firm polskich o rozszerzenie zasięgu poza granice. Tylko w ciągu ostatniego roku firmy poza Polską kupowali: Prokom – m.in. w sektorze informatycznym, Kamax – w branży kolejowej czy Mokate – w sektorze spożywczym. W tej branży aż sześć razy zagraniczne zakupy robił już Maspex, lider krajowego rynku soków i napojów.

Media, budowlanka i finanse
Wzrostu liczby przejęć należy oczekiwać zwłaszcza w tych sektorach, gdzie różne bariery nie pozwalają na rozwój organiczny, np.: tam, gdzie są zbyt wysokie koszty rozwinięcia działalności od zera: huty czy media, na przykład stacje telewizyjne.
– Atrakcyjną zdobyczą są także firmy, które stanowią naturalne monopole i mają unikalną markę, jak telefonia internetowa Skype – dodaje Michał Wrzesiński z firmy Nawigator Capital.
Jego zdaniem w Polsce interesująca jest budowlanka, gdzie wciąż rynek jest mocno rozdrobniony. Perspektywiczną branżą są też finanse. Inwestorzy czekają także na zahamowaną prywatyzację.
– W Polsce nie ma jeszcze tak dużych spółek. Żeby przyspieszyć proces dojrzewania rynku do wielkich transakcji, należy przyspieszyć prywatyzację, bo większość dużych firm to podmioty państwowe – uważa Andrzej Olszewski, bankier inwestycyjny z ING.
Według Thomson Financial wartość europejskich fuzji i przejęć ogłoszonych w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2006 r. wyniosła 1,23 bln dolarów. To aż o 41 proc. więcej niż w analogicznym okresie sprzed roku i porównywalnie do wyników całego 2005 roku. Mamy przy tym do czynienia z coraz większymi transakcjami – ze wzrostem wartości nie idzie w parze równie szybki przyrost ilości projektów.
Liczba ogłoszonych transakcji w ciągu 9 miesięcy wyniosła 9,99 tys. i zwiększyła się w porównaniu z poprzednim rokiem tylko o 6 proc.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Katarzyna Kozińska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA