REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wydadzą 60 mld na fuzje

REKLAMA

Polska gospodarka dojrzewa, czego oznaką jest zmiana prywatnych przedsiębiorców do rozwoju swoich firm poprzez przejęcia i fuzje. To będzie w Polsce i Europie rekordowy rok pod tym względem.
W ciągu dziewięciu miesięcy zrealizowano transakcje na kwotę sięgającą wartości całego 2005 roku
KPMG szacuje, że już w tym roku wartość transakcji M&A na polskim rynku sięgnie 20 mld dolarów, czyli ponad dwa razy więcej niż rok temu.
Wielu właścicieli coraz odważniej decyduje się też na sprzedaż swoich biznesów. Albo nie mają sukcesorów, albo mają inny pomysł w innej branży. Eksperci zapowiadają, że wraz z rozwojem gospodarki to polskie firmy będą kupowały, a nie odwrotnie, jak bywało to dotychczas. Odważniej wyjdą też w poszukiwaniu spółek z krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
– Coraz większą aktywność wykazują spółki giełdowe. Koniunktura w gospodarce zwiększa możliwości finansowe tych firm, czego efektem są coraz częściej się pojawiające zapowiedzi akwizycji. Rynek M&A (fuzji i przejęć) zawsze rozwija się tym szybciej, im lepiej mają się spółki giełdowe – podkreśla Maciej Grześków, ekspert z PricewaterhouseCoopers.
Lista firm, które dokonały przejęć, to przekrój giełdy. Zaczyna się w sektorze spożywczym (Hoop, Graal, Atlanta), idzie przez branżę budowlaną i deweloperską (JW. Construction, Polimex-Mostostal), przez telekomunikacyjną (Netia), farmaceutyczną (Torfarm) i odzieżową (Gino Rossi) aż po wydawniczą (Muza). Nie ma miesiąca bez zapowiedzi kolejnych akwizycji.

Regionalne łowy
Przy czym polskie firmy coraz śmielej poczynają sobie również za granicami kraju. W ostatnich dniach akwizycje zagraniczne zapowiedziały dwie spółki giełdowe świeżo po debiucie: Euromark, właściciel marek sprzętu turystycznego Alpinus i Campus oraz Netmedia, firma z branży usług hotelarskich.
– To nowy trend na krajowym rynku fuzji i przejęć. Rośnie zwłaszcza liczba transakcji realizowanych w krajach uważanych za rynki znajdujące się na wcześniejszym niż Polska etapie rozwoju, takie jak Bułgaria czy Rumunia oraz w krajach ościennych, m.in. w Czechach, Ukrainie i na Litwie. Transakcja przejęcia litewskiej firmy Możejki przez PKN Orlen może się znacząco przyczynić do osiągnięcia rekordowego wyniku, jeśli chodzi o ogólną wartość fuzji i przejęć w Polsce w 2006 roku – uważa Maciej Grześków.
Przypadek Orlenu to najgłośniejszy, ale nie jedyny przykład starań firm polskich o rozszerzenie zasięgu poza granice. Tylko w ciągu ostatniego roku firmy poza Polską kupowali: Prokom – m.in. w sektorze informatycznym, Kamax – w branży kolejowej czy Mokate – w sektorze spożywczym. W tej branży aż sześć razy zagraniczne zakupy robił już Maspex, lider krajowego rynku soków i napojów.

Media, budowlanka i finanse
Wzrostu liczby przejęć należy oczekiwać zwłaszcza w tych sektorach, gdzie różne bariery nie pozwalają na rozwój organiczny, np.: tam, gdzie są zbyt wysokie koszty rozwinięcia działalności od zera: huty czy media, na przykład stacje telewizyjne.
– Atrakcyjną zdobyczą są także firmy, które stanowią naturalne monopole i mają unikalną markę, jak telefonia internetowa Skype – dodaje Michał Wrzesiński z firmy Nawigator Capital.
Jego zdaniem w Polsce interesująca jest budowlanka, gdzie wciąż rynek jest mocno rozdrobniony. Perspektywiczną branżą są też finanse. Inwestorzy czekają także na zahamowaną prywatyzację.
– W Polsce nie ma jeszcze tak dużych spółek. Żeby przyspieszyć proces dojrzewania rynku do wielkich transakcji, należy przyspieszyć prywatyzację, bo większość dużych firm to podmioty państwowe – uważa Andrzej Olszewski, bankier inwestycyjny z ING.
Według Thomson Financial wartość europejskich fuzji i przejęć ogłoszonych w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2006 r. wyniosła 1,23 bln dolarów. To aż o 41 proc. więcej niż w analogicznym okresie sprzed roku i porównywalnie do wyników całego 2005 roku. Mamy przy tym do czynienia z coraz większymi transakcjami – ze wzrostem wartości nie idzie w parze równie szybki przyrost ilości projektów.
Liczba ogłoszonych transakcji w ciągu 9 miesięcy wyniosła 9,99 tys. i zwiększyła się w porównaniu z poprzednim rokiem tylko o 6 proc.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Katarzyna Kozińska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA