REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć ryzyko biznesu

REKLAMA

Mijają trzy lata od pojawienia się na polskim rynku pierwszego biura informacji gospodarczej. Można już zatem pokusić się o odpowiedź, czy i jakie korzyści wniosły te instytucje do obrotu gospodarczego.

Podstawowym zadaniem biur informacji gospodarczej (BIG) jest minimalizacja ryzyka związanego z nietrafnym wyborem kontrahenta. Przechowywane w bazach danych informacje pozwalają na zorientowanie się, czy dana firma (osoba) jest wiarygodna finansowo, tzn. czy nie figuruje jako podmiot zalegający z płatnościami.

Raporty wiarygodności

Na podstawie raportu BIG można dowiedzieć się, czy potencjalny partner zasługuje na zaufanie, czy jego sytuacja finansowa pozwoli mu na wywiązanie się z umowy oraz czy terminowo reguluje zobowiązania finansowe. Informacje te są bezcenne w sytuacji, gdy np. jakaś firma oferuje atrakcyjne warunki współpracy, ale nie może pochwalić się wiarygodnymi referencjami – komentuje Robert Gazda z Koksztys Kancelaria Prawa Gospodarczego.
Na polskim rynku funkcjonują cztery biura informacji gospodarczej: InfoMonitor, InFoScore, KRD i KSV. Największymi zasobami może pochwalić się InfoMonitor, który oferuje bazę danych o nierzetelnych kontrahentach znacznie przekraczającą zbiory pozostałych trzech biur razem wziętych. Dodatkowo InfoMonitor jako jedyne dysponuje dostępem do danych Biura Informacji Kredytowej.

Oferowane zasoby

Można się również zastanowić, czy zasoby oferowane przez BIGi są na tyle duże, że rzeczywiście minimalizują ryzyko nietrafnego wyboru kontrahenta? Określenie, jaki odsetek firm umieszcza dane o swoich kontrahentach, jest bardzo trudne. Należy jednak zakładać, że jest to nie więcej niż kilka procent rynku. Spowodowane jest to tym, że wielu przedsiębiorców nie ma problemów z należnościami, w szczególności jeżeli rozliczają się ze swoimi kontrahentami gotówkowo, z drugiej strony znaczna liczba dłużników to dłużnicy notoryczni, zalegający z płatnościami w wielu firmach od dłuższego czasu – twierdzi Robert Gazda.
Wiarygodność dowolnej firmy może sprawdzić każdy. Z tej możliwości korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy. Roli informacji gospodarczej nie doceniają jeszcze osoby prywatne. Tymczasem udzielając pożyczki, remontując mieszkanie czy budując dom, każdy ma możliwość sprawdzenia, czy jego kontrahent jest finansowo wiarygodny.

Marek Matusiak
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA