REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ograniczyć ryzyko biznesu

REKLAMA

Mijają trzy lata od pojawienia się na polskim rynku pierwszego biura informacji gospodarczej. Można już zatem pokusić się o odpowiedź, czy i jakie korzyści wniosły te instytucje do obrotu gospodarczego.

Podstawowym zadaniem biur informacji gospodarczej (BIG) jest minimalizacja ryzyka związanego z nietrafnym wyborem kontrahenta. Przechowywane w bazach danych informacje pozwalają na zorientowanie się, czy dana firma (osoba) jest wiarygodna finansowo, tzn. czy nie figuruje jako podmiot zalegający z płatnościami.

Raporty wiarygodności

Na podstawie raportu BIG można dowiedzieć się, czy potencjalny partner zasługuje na zaufanie, czy jego sytuacja finansowa pozwoli mu na wywiązanie się z umowy oraz czy terminowo reguluje zobowiązania finansowe. Informacje te są bezcenne w sytuacji, gdy np. jakaś firma oferuje atrakcyjne warunki współpracy, ale nie może pochwalić się wiarygodnymi referencjami – komentuje Robert Gazda z Koksztys Kancelaria Prawa Gospodarczego.
Na polskim rynku funkcjonują cztery biura informacji gospodarczej: InfoMonitor, InFoScore, KRD i KSV. Największymi zasobami może pochwalić się InfoMonitor, który oferuje bazę danych o nierzetelnych kontrahentach znacznie przekraczającą zbiory pozostałych trzech biur razem wziętych. Dodatkowo InfoMonitor jako jedyne dysponuje dostępem do danych Biura Informacji Kredytowej.

Oferowane zasoby

Można się również zastanowić, czy zasoby oferowane przez BIGi są na tyle duże, że rzeczywiście minimalizują ryzyko nietrafnego wyboru kontrahenta? Określenie, jaki odsetek firm umieszcza dane o swoich kontrahentach, jest bardzo trudne. Należy jednak zakładać, że jest to nie więcej niż kilka procent rynku. Spowodowane jest to tym, że wielu przedsiębiorców nie ma problemów z należnościami, w szczególności jeżeli rozliczają się ze swoimi kontrahentami gotówkowo, z drugiej strony znaczna liczba dłużników to dłużnicy notoryczni, zalegający z płatnościami w wielu firmach od dłuższego czasu – twierdzi Robert Gazda.
Wiarygodność dowolnej firmy może sprawdzić każdy. Z tej możliwości korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy. Roli informacji gospodarczej nie doceniają jeszcze osoby prywatne. Tymczasem udzielając pożyczki, remontując mieszkanie czy budując dom, każdy ma możliwość sprawdzenia, czy jego kontrahent jest finansowo wiarygodny.

Marek Matusiak
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA