REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak przesłanek do zmian stóp

REKLAMA

Inflacja w 2007 roku będzie systematycznie rosła, ale nie osiągnie poziomu 2,5 proc. i dlatego do tego czasu stopy procentowe powinny pozostać stabilne, powiedział członek RPP Marian Noga.

"Nie widzę podstaw do zmiany poziomu stóp banku centralnego ani w 2006, ani w 2007 roku, choć nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich szoków" - powiedział Noga.

REKLAMA

"Jakiekolwiek nerwowe ruchy, czy obecnie z obniżką stóp czy też np. zapowiedzi podwyżek stóp tylko mogą popsuć wiarygodność RPP" - dodał członek RPP.

Zdaniem Nogi inflacja nie osiągnie celu NBP do końca 2007 roku.

"W przyszłym roku systematycznie inflacja będzie zbliżać się do 2,5 proc., ale nie przekroczy 2,5 proc. Jeżeli inflacja przekroczyłaby poziom 2,5 proc. to wtedy nie wykluczałbym nawet podwyżek, ale nie przewiduję, że staniemy przed takim problemem do końca 2007 roku" - stwierdził.

Noga ocenia, że w grudniu wskaźnik CPI zbliży się lub osiągnie poziom 1,5 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"O tym, że inflacja wzrośnie może zdecydować efekt bazy, wzmagające się żądania płacowe, które przełożą się na presję inflacyjną, wygasną też przyczyny jednorazowe na rynku żywności" - uważa.

"Mamy raport MFW, który mówi, że kanał niskich cen importu na świecie się wyczerpuje i z tej strony, przy założeniu dalszego wzrostu PKB, może pojawić się także zagrożenie dla inflacji, choć raczej niewielkie" - dodał.

Noga nie widzi natomiast na razie zagrożenia ze strony rynku pracy.

"Jeżeli PKB by szybko rósł, w tempie powyżej 5 proc, to mogłoby to rodzić zagrożenie szybkiego wzrostu jednostkowych kosztów pracy, co z kolei mogłoby doprowadzić do wystąpienia presji inflacyjnej" - powiedział.

Zdaniem członka RPP ewentualny spadek wskaźnika CPI w lecie nie będzie przesłanką do obniżek stóp.

"Naczelnym zadaniem banku centralnego jest zarządzanie oczekiwaniami i ja dopuszczam, że w miesiącach letnich wskaźnik inflacji spadnie do zera i wtedy RPP stanie przed problemem komunikacji z rynkiem" - powiedział Noga.

W 2007 WZROST PKB PONAD 5 PROC. MAŁO REALNY

Noga powiedział także, że jego zdaniem wzrost PKB w 2006 roku wyniesie 4,5-5,0 proc.

"Myślę, że w 2006 roku wzrost PKB wyniesie 4,5-5,0 proc, natomiast w 2007 roku osiągnięcie wzrostu powyżej 5 proc. może być trudne i musiałoby się wiązać z bardzo szybkim przyrostem inwestycji, które musiałyby rosnąć w tempie powyżej 10 proc. z miesiąca na miesiąc" - ocenia członek RPP.

W 2005 roku wzrost PKB wzrósł o 3,4 proc. rdr.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA