REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polscy kupcy w lepszych nastrojach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obroty handlu detalicznego we wszystkich krajach UE spadły w marcu o 0,3 proc. w porównaniu z lutym. Wartość towarów sprzedanych w polskich sklepach obniżyła się nawet o 0,6 proc., ale w kwietniu koniunktura poszła nieco w górę.

Konsumenci w Unii Europejskiej albo zaglądali w marcu nieco rzadziej do sklepów, albo wybierali produkty o mniejszej wartości. Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych zmalała w porównaniu z lutym o 0,5 proc., a artykułów nieżywnościowych utrzymała się na tym samym poziomie. W sumie obroty w placówkach handlowych 25 państw UE były niższe o 0,3 proc.

Najgorzej wiodło się detalistom z Niemiec, gdzie obroty spadły o 2,7 proc., na drugim krańcu znajdowała się Estonia, w której odnotowano wzrost na poziomie 2,2 proc. Na liście krajów z większym spadkiem obrotów w handlu detalicznym Polskę, oprócz Niemiec, wyprzedziły jeszcze Portugalia i Austria. Kolejny miesiąc z rzędu zwracają uwagę lepsze wyniki krajów bałtyckich i skandynawskich. W czołówce jest też Belgia, której handlowcy nawet przy słabszej koniunkturze sprzedali w marcu więcej towarów.
Prymat detalistów bałtyckich i skandynawskich jest szczególnie widoczny, jeśli porówna się wolumen obrotów z marca 2006 z marcem 2005 roku (patrz wykres). W tym zestawieniu Polska z ponad 8-proc. wzrostem sprzedaży nie wypada źle.

Najnowszy raport Eurostatu, sygnalizujący umiarkowanie pesymistyczną sytuację w unijnym handlu detalicznym, generalnie zbiega się z ocenami koniunktury tego sektora przygotowywanymi przez GUS. W marcu ogólny klimat koniunktury w polskim handlu detalicznym oceniany był bowiem negatywnie (-6), ale lepiej niż w lutym (-12). Tylko 18 proc. badanych przedsiębiorstw wskazywało na poprawę koniunktury, a 24 proc. – na jej pogorszenie. Pozostałe przedsiębiorstwa uważały, że ich sytuacja nie uległa zmianie.

Najbardziej pesymistyczny wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury notowano w branżach handlu włóknem, odzieżą, obuwiem (-14 wobec -16 przed miesiącem). Jedynie w przedsiębiorstwach branży: meble, RTV, AGD, w marcu zanotowano pozytywny wskaźnik koniunktury – 3 (-4 w lutym).

Według tych samych badań kwiecień przyniósł wyraźną poprawę ogólnego klimatu (do -3 proc.) i w poszczególnych branżach. Warto jednak pamiętać, że od połowy 2000 roku indeks koniunktury w detalu nigdy jeszcze nie osiągnął wartości dodatniej. Teraz jest coraz bliżej przełomu.
Tadeusz Barzdo
tadeusz.barzdo@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA