REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polscy kupcy w lepszych nastrojach

REKLAMA

Obroty handlu detalicznego we wszystkich krajach UE spadły w marcu o 0,3 proc. w porównaniu z lutym. Wartość towarów sprzedanych w polskich sklepach obniżyła się nawet o 0,6 proc., ale w kwietniu koniunktura poszła nieco w górę.

Konsumenci w Unii Europejskiej albo zaglądali w marcu nieco rzadziej do sklepów, albo wybierali produkty o mniejszej wartości. Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych zmalała w porównaniu z lutym o 0,5 proc., a artykułów nieżywnościowych utrzymała się na tym samym poziomie. W sumie obroty w placówkach handlowych 25 państw UE były niższe o 0,3 proc.

Najgorzej wiodło się detalistom z Niemiec, gdzie obroty spadły o 2,7 proc., na drugim krańcu znajdowała się Estonia, w której odnotowano wzrost na poziomie 2,2 proc. Na liście krajów z większym spadkiem obrotów w handlu detalicznym Polskę, oprócz Niemiec, wyprzedziły jeszcze Portugalia i Austria. Kolejny miesiąc z rzędu zwracają uwagę lepsze wyniki krajów bałtyckich i skandynawskich. W czołówce jest też Belgia, której handlowcy nawet przy słabszej koniunkturze sprzedali w marcu więcej towarów.
Prymat detalistów bałtyckich i skandynawskich jest szczególnie widoczny, jeśli porówna się wolumen obrotów z marca 2006 z marcem 2005 roku (patrz wykres). W tym zestawieniu Polska z ponad 8-proc. wzrostem sprzedaży nie wypada źle.

Najnowszy raport Eurostatu, sygnalizujący umiarkowanie pesymistyczną sytuację w unijnym handlu detalicznym, generalnie zbiega się z ocenami koniunktury tego sektora przygotowywanymi przez GUS. W marcu ogólny klimat koniunktury w polskim handlu detalicznym oceniany był bowiem negatywnie (-6), ale lepiej niż w lutym (-12). Tylko 18 proc. badanych przedsiębiorstw wskazywało na poprawę koniunktury, a 24 proc. – na jej pogorszenie. Pozostałe przedsiębiorstwa uważały, że ich sytuacja nie uległa zmianie.

Najbardziej pesymistyczny wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury notowano w branżach handlu włóknem, odzieżą, obuwiem (-14 wobec -16 przed miesiącem). Jedynie w przedsiębiorstwach branży: meble, RTV, AGD, w marcu zanotowano pozytywny wskaźnik koniunktury – 3 (-4 w lutym).

Według tych samych badań kwiecień przyniósł wyraźną poprawę ogólnego klimatu (do -3 proc.) i w poszczególnych branżach. Warto jednak pamiętać, że od połowy 2000 roku indeks koniunktury w detalu nigdy jeszcze nie osiągnął wartości dodatniej. Teraz jest coraz bliżej przełomu.
Tadeusz Barzdo
tadeusz.barzdo@infor.pl


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA