REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska może stracić miliardy euro

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamiast około 10 mld euro Polska otrzyma w 2007 roku najwyżej 4,5 mld euro funduszy regionalnych, jeżeli nie dojdzie do porozumienia w sprawie budżetu 2007-13 - powiedział wysoki przedstawiciel Komisji Europejskiej.
Jeżeli przywódcy państw UE nie dojdą do porozumienia w sprawie siedmioletniego budżetu UE na lata 2007-13, najwięcej stracą na tym nowe kraje UE, co oficjalnie potwierdziła pytana przez PAP Eva Hedlung, rzeczniczka odpowiedzialnej za budżet komisarz Dalii Grybauskaite.

"Jeśli nie dojdzie do porozumienia, w 2007 roku z pewnością będzie mniej pieniędzy, zwłaszcza dla nowych krajów członkowskich, w wydatkach na politykę regionalną " - powiedziała Hedlung.

Nie potrafiła jednak powiedzieć, o ile dokładnie mniej. PAP dowiedział się od wysokiego funkcjonariusza w Dyrekcji ds. polityki regionalnej KE, że nowe kraje otrzymałyby wówczas łącznie zamiast około 20 mld euro - 9 mld.

"Na Polskę przypada prawie połowa tej kwoty" - dodał anonimowy rozmówca PAP.

Tak duża różnica wynika stąd, że w przypadku braku porozumienia w sprawie wieloletnich planów budżetowych 2007-13, UE musiałaby opracować budżet 2007 na podstawie budżetu 2006 (tzw. prowizorium budżetowe na podstawie art. 272 traktu UE). "A rok 2006 dla nowych krajów UE, które do Unii weszły w 2004 roku, (czyli pod koniec obecnego planu budżetowego 2000-2006 - PAP) wciąż był rokiem "phasing-in", czyli dochodzenia do pełnego korzystania z funduszy unijnych" - tłumaczy dalej rozmówca PAP.

Dopiero w nowym planie budżetowym 2007-13, Polska i pozostałe nowe kraje UE miały w pełni, na równych zasadach z innymi, korzystać z unijnych funduszy. Ponadto roczne budżety są bardzo niekorzystne dla dużych, realizowanych przez kilka lat projektów, jak budowy autostrad czy mostów. Celem wieloletnich planów budżetowych w UE było właśnie ułatwienie regionom i rządom planowania realizacji takich dużych projektów, finansowanych przy udziale "gwarantowanych" funduszy unijnych.

Na unijnym szczycie w najbliższy czwartek i piątek w Brukseli przywódcy państw Unii będą próbowali dość do porozumienia w sprawie budżetu 2007-13. Obecnie omawiana propozycja kompromisu przygotowana przez kierujący pracami UE Luksemburga zakłada wydatki UE na poziomie niespełna 1 proc. dochodu narodowego brutto (DNB), czyli około 800 mld euro.

Według polskich obliczeń, nasz kraj mógłby z tego dostać "na czysto" około 60-64 mld euro w ciągu siedmiu lat. Jacek Saryusz-Wolski (PO) zarzucił niedawno premierowi Markowi Belce zbyt szybką aprobatę tej propozycji.

Polskim dziennikarzom wiceszef PE mówił we wtorek w Strasburgu, że polski rząd powinien zablokować porozumienie, jeśli budżet 2007-13 nie wzrośnie. Powiedział, że lepszym rozwiązaniem, byłoby prowizorium budżetowe, czyli finansowanie wydatków z roku na rok. To prowizorium w 2007 roku wyniosłoby 1,03 proc. DNB, czyli więcej niż kompromisowa propozycja Luksemburga.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być 33-40% kobiet [Dyrektywa Women on Board]

W 2026 r. w radach nadzorczych i zarządach musi być odpowiednia reprezentacja płci. W związku z tym, że przeważają mężczyźni, nowe przepisy wprowadzają de facto obowiązek zapewnienia 33-40% kobiet ogólnej liczby osób zasiadających w radach nadzorczych i zarządach przedsiębiorstw. Czy Polskie firmy są na to gotowe? Jak wdrożyć dyrektywę Women on Boards?

Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

REKLAMA

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA