REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miotły pracują pełną parą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

- Zainteresowanie „Wielkim Wiosennym Sprzątaniem Długów” przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Każdego dnia blisko 2 tysiące osób wchodzi bezpośrednio na naszą stronę internetową, dalsze kilka tysięcy poprzez linki z innych portali. Operatorzy infolinii odbierają po 900-1200 telefonów dziennie. Aby obsłużyć taką liczbę zainteresowanych musieliśmy nie tylko wstrzymać wszelkie urlopy, ale i zwiększyć zatrudnienie. Myślę, że edukacyjny cel tej kampanii na rzecz małych i średnich firm został osiągnięty - powiedział Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

„Wielkie Wiosenne Sprzątanie Długów” to ogólnopolska kampania społeczna Krajowego Rejestru Długów na rzecz małych i średnich firm, która rozpoczęła się 10 maja i potrwa do 10 czerwca. Jej podstawowym celem było uświadomienie przedsiębiorcom, że wbrew powszechnej opinii długi się nie przedawniają i istnieją tak długo, jak długo nie zostaną spłacone oraz zaoferowanie im praktycznie bezpłatnego dopisania do Krajowego Rejestru Długów dowolnej liczby swoich dłużników. Ta grupa docelowa została wybrana nieprzypadkowo.

Z badań przeprowadzonych w ub. roku przez Krajowy Rejestr Długów wynika, że aż 80 proc. przedsiębiorstw ma problem z utrzymaniem płynności finansowej z powodu niesolidnych kontrahentów. Przy czym zjawisko to szczególnie często występuje w małych firmach: w 45 proc. firm zatrudniających do 5 pracowników, w 17 proc. zatrudniających 6-10 osób i w 18 proc. zatrudniających 11-30 osób, podczas gdy w dużych przedsiębiorstwach zatrudniających od 250 pracowników odsetek ten wynosi 3 proc.

– Osoby, które do nas dzwonią pytają praktycznie o dwie rzeczy. Po pierwsze – czy faktycznie długi po jakimś czasie nie przepadają i są bardzo zdziwieni, gdy im tłumaczymy, że mają prawo żądać zapłacenia zaległej faktury tak długo, dopóki należność nie zostanie uregulowana. Po drugie – chcą wiedzieć, co im da dopisanie dłużnika do Krajowego Rejestru Długów – poinformowała Katarzyna Kicińska, kierownik Departamentu Obsługi Klienta.

REKLAMA

REKLAMA


Umieszczenie niesolidnego kontrahenta w Krajowym Rejestrze Długów pozwala ostrzec przed nim inne przedsiębiorstwa, w tym także banki, firmy leasingowe, towarzystwa ubezpieczeniowe, operatorów telefonii stacjonarnej i komórkowej itp. To powoduje, że dłużnicy znacznie szybciej oddają pieniądze niż po otrzymaniu nakazu zapłaty przez sąd.

Z ankiet przeprowadzonych przez Krajowy Rejestr Długów na reprezentatywnej grupie firm korzystających z tego systemu wynika, że średnio aż 58 procent ich niesolidnych kontrahentów reguluje swoje należności już po otrzymaniu ostrzeżenia o możliwości dopisania ich danych do Krajowego Rejestru Długów, a kolejne 27 procent czyni to, gdy faktycznie zostaną tam umieszczeni. Dotychczas firmy korzystające z Krajowego Rejestru Długów odzyskały dzięki niemu 242 mln zł.


W ramach „Wielkiego Wiosennego Sprzątania Długów” od 10 do 31 maja, czyli w ciągu zaledwie 14 dni roboczych z propozycji Krajowego Rejestru Długów skorzystało 896 małych i średnich firm podpisując umowę umożliwiającą dopisanie swoich dłużników do rejestru.


– To bardzo dużo, więcej niż się spodziewaliśmy, zważywszy że po drodze był długi weekend podczas którego wiele przedsiębiorstw nie pracowało. Do 10 czerwca, czyli zakończenia akcji ta liczba może wzrosnąć kilkakrotnie, bo jak pokazuje akcja składania PIT-ów, jesteśmy narodem, który lubi załatwiać wszystko w ostatniej chwili. Ale jesteśmy na to przygotowani – zapewnił Adam Łącki.

REKLAMA


Nie można w tej chwili określić jeszcze ilu dłużników trafi dzięki „Wielkiemu Wiosennemu Sprzątaniu Długów” do Krajowego Rejestru Długów. Zgodnie bowiem z ustawą „O udostępnianiu informacji gospodarczych” przed umieszczeniem niesolidnego kontrahenta w KRD trzeba go o takim zamiarze powiadomić listem poleconym na 30 dni wcześniej. Z rozmów, jakie przeprowadzają operatorzy infolinii wynika jednak, że większość przedsiębiorców ma po 2-3 dłużników, których zamierza dopisać do KRD.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


– Widzimy już, że ta akcja jest potrzebna, dzięki niej wielu uczciwych przedsiębiorców zrozumiało, że nie są bezradni wobec niesolidnych kontrahentów, a dłużnicy dostali ostrzeżenie, że ich bezkarność się kończy. Będziemy zatem powtarzać Wielkie Wiosenne Sprzątanie Długów co roku, aż do ostatniego długu – zapowiedział Adam Łącki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Krajowy Rejestr Długów BIG SA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA