Przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż za pośrednictwem internetu, musi udzielić konsumentom wielu rzetelnych i pełnych informacji. Jeśli tego nie zrobi, może zostać posądzony o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
Taki wniosek nasuwa się m.in. w wyniku przeprowadzonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów akcji monitorowania pols
kich witryn internetowych. Sprawdzano przede wszystkim, czy strony internetowe zawierają informacje wymagane dla umów zawieranych na odległość, a także czy spełniają wymogi
świadczenia usług drogą elektroniczną. UOKiK stwierdził m.in. nieprawidłowości na witrynie internetowej bydgoskiej Firmy Handlowej FENI sp. z o.o.
Urząd stwierdził, że na stronie internetowej
spółki brakuje opisu czynności składających się na procedurę złożenia zamówienia nie określono też możliwości skorygowania błędnego zamówienia. Ponadto, spółka nie poinformowała konsumentów, czy ich dane będą przetwarzane, a jeśli tak – to w jakim celu.
Nie poinformowała również klientów, że
prawo odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni to termin gwarantowany ustawowo, a nie, jak zapewniała spółka, dodatkowa „gwarancja satysfakcji z umowy”. Na stronie brakowało również pełnej informacji o sposobie składania reklamacji – dotyczyły one tylko reklamacji uszkodzeń przesyłki. Nie określono także sposobu rozstrzygania reklamacji i terminu odpowiedzi na reklamację. Spółka nie wskazała również sposobu utrwalania, zabezpieczania i udostępniania klientowi treści zawartej umowy. UOKiK uznał, że
przedsiębiorca naruszył obowiązek udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, co narusza zbiorowe interesy konsumentów.
Spółka została zobowiązana do usunięcia wszystkich nieprawidłowości w ciągu 6 tygodni od daty uprawomocnienia się decyzji prezesa UOKiK. Pełnomocnik FENI sp. z o.o. zapewnił, że spółka wprowadzi w tym czasie zmiany na swojej stronie internetowej.
Co trzeba sprawdzić przed zakupami w internecie:
• nazwę i adres sprzedawcy (nie tylko adres wirtualny, ale również geograficzny!),
• regulamin sprzedaży, warunki zakupu i dostawy,
• co kupujesz – czyli dokładne parametry produktu,
• walutę, w jakiej podano cenę (przy zakupach za granicą),
• całkowity koszt zakupu (razem z dostarczeniem towaru, podatkiem itd.),
• sposób zapłaty,
• w jakim terminie, i w jaki sposób można zwrócić towar.
Ewa Usowicz