REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jakim terminie należy wykonać dzieło?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Serwatka
Aplikantka radcowska
Jeżeli strony nie określiły w umowie terminu zgodnie z art. 455 kodeksu cywilnego, świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do wykonania.
Jeżeli strony nie określiły w umowie terminu zgodnie z art. 455 kodeksu cywilnego, świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do wykonania.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niejednokrotnie bardzo ważne dla stron jest terminowe wykonie umowy. Co należy zrobić gdy kontrahent nie dotrzymuje umówionego terminu oddania dzieła? Co jeżeli strony nie określiły w umowie w jakim terminie dzieło ma zostać oddane lub mają wątpliwości co do terminu określonego w umowie ?

Termin wykonania dzieła

Termin, w którym przyjmujący zamówienie ma wykonać zamówione dzieło strony powinny określić w umowie. Warto także określić w jaki sposób ma nastąpić oddanie zamawiającemu dzieła jak również określić, kiedy termin wykonania dzieła/zapłaty uważa się za zachowany. Jeżeli wykonanie dzieła ma nastąpić etapami, również warto szczegółowo określić harmonogram dla wykonania poszczególnych prac oraz sposób potwierdzenia przez zamawiającego dzieła.

REKLAMA

REKLAMA

Termin oraz sposób odbioru dzieła można zapisać w umowie w następujący sposób: Terminy wykonania poszczególnych etapów dzieła, stanowiącej przedmiot niniejszej umowy, zawiera załącznik nr 1 do niniejszej umowy. Dokumentem potwierdzającym przyjęcie przez zamawiającego dzieła jest protokół zdawczo-odbiorczy podpisany ze strony Zamawiającego przez Jana Kowalskiego a ze strony Wykonawcy przez Adama Nowaka.

Co gdy strony nie określiły w umowie terminu oddania dzieła?

Jeżeli strony nie określiły w umowie terminu zgodnie z art. 455 kodeksu cywilnego, świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do wykonania.

Porównaj: Czym umowa zlecenia różni się od umowy o dzieło?

REKLAMA

Co w przypadku powstania wątpliwości w zakresie terminu wykonania dzieła?

Jeżeli strony mają wątpliwości, co do określonego w umowie terminu wykonania dzieła, należy wówczas zgodnie z brzmieniem art. 457 kodeksu cywilnego przyjąć, że termin ten został oznaczony na korzyść dłużnika. W tym przypadku za dłużnika należy uznać przyjmującego zamówienie, który to będzie miał obowiązek wykonać dzieło najpóźniej w tym terminie (określonym w umowie), lecz może je wykonać również wcześniej. Jednak strony mogą w umowie odmiennie uregulować tę kwestię, stwierdzając, że termin ten jest zastrzeżony na korzyć drugiej strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Strony w zawartej umowie oznaczyły termin zapłaty za wykonaną usługę remontową na 30 dni od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że zapłata może zostać dokonana również przed upływem 30 dni od zawarcia umowy, ale również w 30 dni po jej zawarciu. Jednak zobowiązany do wykonania usługi remontowej nie może żądać zapłaty wcześniej tj. przed upływem ustalonego terminu.

Wszystkie najważniejsze wzory umów znajdziesz tutaj >>

Co gdy kontrahent nie oddaje dzieła w terminie?

Nie oddanie dzieła w terminie, oznacza, że nie zostało ono wykonane zgodnie z umową. W takim przypadku zgodnie z art. 636 § 1 kodeksu cywilnego, zamawiający może wezwać przyjmującego zlecenie do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.

Zobacz serwis: ABC umów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA