Kategorie

Technika jazdy, Awaria

Wielu użytkowników samochodów z automatyczną skrzynią biegów przenosi swoje przyzwyczajenia z jazdy autem ręczną przekładną nie zdając sobie sprawy, że to zupełnie inne urządzenie. Czy można jeździć na luzie samochodem wyposażonym w „automat”?
Każdy silnik spalinowy pracuje najefektywniej w określonym zakresie obrotów. Zarówno za wysokie jak i za niskie obroty są dla niego szkodliwe. Przedstawiamy jakie mogą być konsekwencje jazdy na niewłaściwych obrotach.
Niewielu kierowców o tym wie, ale manualna zmiana biegów wcale nie musi oznaczać używania sprzęgła. Zmiana biegów „na ostro” bez sprzęgła nie jest zadaniem łatwym, wymaga wiele wprawy i wyczucia. Warto jednak nauczyć się tej sztuki, żeby wiedzieć jak się zachować gdy sprzęgło nagle podczas jazdy odmówi posłuszeństwa.
Po wyjechaniu na drogę utwardzoną należy wykonać przynajmniej pobieżny test sprawności pojazdu oraz usunąć niektóre typowe i łatwe do usunięcia niedomagania i usterki.
W ruchu drogowym istnieje wiele niebezpiecznych sytuacji. Trudno przewidzieć wszystkie. Niektóre z nich są typowe, dzięki czemu można się przygotować wcześniej do przedsięwzięcia odpowiednich kroków, aby się uratować z opresji.
Przyzwyczajenia i obiegowe opinie mają spory wpływ na to, w jaki sposób korzystamy z pedału hamulca. A prowadzą one albo do wydłużenia drogi hamowania, albo do zwiększonego zużycia układu hamulcowego.
Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.
Przebita opona to problem, który może zdarzyć się każdemu i wszędzie. Niestety, jeśli nam się to przytrafi, kontrola nad samochodem jest bardzo trudna. Podpowiadamy, jak bezpiecznie zjechać z drogi i zatrzymać się z uszkodzoną oponą.
Trzymanie nogi na sprzęgle, jazda bez odpowiedniego ciśnienia i na rezerwie to najkrótsza droga do awarii naszego samochodu. Technika jazdy ma wpływ na żywotność pojazdu.
Uszkodzony zderzak, wgnieciona misa olejowa czy pęknięty katalizator, to tylko kilka efektów nieostrożnej jazdy. Kierowcy i to nie tylko, ci sportowych samochodów, powinni pamiętać, że można zminimalizować ryzyko takich usterek.
Ręczny hamulec jest w zasadzie hamulcem postojowym, dlatego jego skuteczność w zatrzymaniu jadącego samochodu jest znikoma. Bywa on jednak przysłowiową deską ratunku w krytycznych sytuacjach.
Samochód z automatyczną skrzynią może stanowić problem przy holowaniu, ze względu na specyficzny charakter przekładni. Podpowiadamy, jak poprawnie holować auto z automatyczną skrzynią biegów.
Poważne awarie hamulców, objawiające się tym, że przestają ona działać, są na szczęście niesłychanie rzadkie. Mogą być spowodowane albo zerwaniem przewodów hamulcowych o jakiś wystający ponad drogę przedmiot.
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.