REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryzykowna darowizna dla zarządu spółki

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy zasypywane są często prośbami o udzielenie darowizn, czy to pieniężnych, czy też rzeczowych. Z prośbami takimi występują zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Spotykają się one niejednokrotnie z pozytywną reakcją, jednak zarządy podejmujące takie decyzje powinny liczyć się z negatywnymi konsekwencjami. Może być im bowiem postawiony zarzut działania na szkodę spółki.

Istotą darowizny jest świadczenie darczyńcy kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego. Świadczenie to musi mieć charakter bezpłatny.

REKLAMA


Kto może udzielać darowizny?


Kodeks spółek handlowych wymienia darowizny, jako czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w spółce akcyjnej. Dla jej skuteczności więc niezbędne jest podjęcie uchwały przez zarząd spółki. Kwestię udzielania darowizn reguluje statut spółki określając kto je może przyznawać i w jakim zakresie. W statucie może być także określona maksymalna wartość, do której może być udzielona darowizna, bądź też łączna wartość darowizn w danym roku obrotowym spółki. Zarząd spółki „rozlicza się” z udzielonych darowizn w sprawozdaniu z działalności zarządu na koniec każdego roku obrotowego.


Co może być przedmiotem darowizny?


Darowizna może obejmować: określoną kwotę pieniężną, rzeczy ruchome, nieruchomości, prawa majątkowe oraz energię elektryczną, cieplną, gazową. Przedmiotem darowizny może być zespół rzeczy. Nie może ona natomiast obejmować rzeczy wyłączonych z obrotu. Spośród praw majątkowych mogą być brane pod uwagę tylko te, które mają cechę zbywalności. Przedmiotem darowizny nie mogą być wszelkiego rodzaju usługi, najem, dzierżawa, zlecenie, pożyczka, przechowanie itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Darowizna dużym ryzykiem dla zarządu spółki

REKLAMA


Zarząd jako organ wykonawczy spółki, ma obowiązek prowadzenia prawidłowej gospodarczo działalności spółki, polegającej na maksymalizacji zysku. Dlatego też, w kodeksie spółek handlowych udzielanie darowizn zostało zakwalifikowane jako czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu. Z zasady bowiem udzielanie darowizny jest nieracjonalne z gospodarczego punku widzenia spółki. Działania nie przynoszące żadnych korzyści nie mają dla siebie uzasadnienia.


Istnieją oczywiście odstępstwa od tej reguły, bowiem czasami darowizna udzielona odpowiednim osobom czy też podmiotom, może wpłynąć pozytywnie na wizerunek spółki lub poprawę stosunków z kontrahentami.  Bardzo często wykorzystywana jest także jako forma reklamy. No i czasami darowiznę można odliczyć od podatku. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych od dochodu można odliczyć darowizny przekazane na cele określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom wskazanym w tejże ustawie.

REKLAMA


Jednak w przypadku rażącego przekroczenia przez zarząd swoich kompetencji, spółka może wystąpić z powództwem o naprawienie wyrządzonej szkody. Kwestię odpowiedzialności cywilnoprawnej członków zarządu wobec spółki reguluje kodeks spółek handlowych. Członkowie zarządu odpowiadają za szkodę wyrządzoną swoim działaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu. Odpowiadają oni za szkodę solidarnie, co oznacza, że spółka może domagać się pełnego odszkodowania jednocześnie od wszystkich tych osób, jak i tylko niektórych bądź tylko jednej z nich. Należy jednak podkreślić, że spółka może skutecznie skorzystać z tego zarzutu tylko wtedy, gdy zarząd podejmując decyzję o udzieleniu darowizny naruszył przepisy prawa lub postanowienia statutu. Pomimo więc, że działanie takie jest ze szkodą dla spółki, ale mieści się w ramach zapisów statutowych, odpowiedzialność nie powstaje.


Zarząd powinien się liczyć także z tym, iż naraża się na odpowiedzialność karną. Kodeks karny w rozdziale o przestępstwach przeciwko obrotowi gospodarczemu zawiera przepisy dotyczące szkody majątkowej. Zgodnie z nimi kto, będąc obowiązany na podstawie umowy do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, przez nadużycie udzielonych mu uprawnień, wyrządza jej znaczną szkodę majątkową podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Znaczna szkoda majątkowa powstaje wówczas, gdy przekracza 200.000 zł. Jeżeli sprawca taki działa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Jeżeli sprawca wyrządza szkodę majątkową w wielkich rozmiarach (od 1.000.000 zł), podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10. Nie podlega karze ten, kto przed wszczęciem postępowania karnego dobrowolnie naprawił w całości wyrządzoną szkodę.


Mimo istnienia ryzyka negatywnych konsekwencji udzielania darowizn, jest to jednak element stanowiący część obrotu, istniejący od zawsze i nie mający dla siebie zagrożenia.

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

REKLAMA

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

REKLAMA