REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

200 tys. zł limitu na karcie kredytowej dla mikroprzedsiębiorców

Magdalena Piórkowska
Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Limity kart kredytowych dla mikroprzedsiębiorców mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. Niestety, ich oprocentowanie dochodzi do 21% w skali roku. W niektórych przypadkach odsetek można jednak uniknąć, a jeśli się to nie uda, przedsiębiorca ma możliwość zaliczenia ich w koszty firmy.

Dla wielu przedsiębiorców problemem są niepłacone przez kontrahentów na czas faktury - to powoduje, że firmy tracą płynność finansową i następnie same nie są w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań finansowych. Jedną z doraźnych form pomocy może być firmowa karta kredytowa. Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązanie może przedsiębiorcę słono kosztować - karty kredytowe należą do najwyżej oprocentowanych produktów kredytowych na rynku. Z najnowszej ankiety Tax Care wynika, że wśród 11 banków, które oferują obecnie przedsiębiorcom firmową kartę kredytową, najwyższe oprocentowanie wynosi 21% w skali roku (BPS). Niewiele mniej, bo 20%, każe sobie płacić mBank. Z niemal identyczną stawką odsetek (19,9%) trzeba się liczyć w FM Banku i Getin Noble Banku, przy czym w obydwu tych bankach dotyczy ona transakcji gotówkowych - transakcje bezgotówkowe będą w nich kosztowały mniej, bo w granicach 15% - 18% w skali roku. Niespełna 10-proc. stawkę oprocentowania proponuje obecnie Multibank, ale jest to oprocentowanie promocyjne, przeznaczone tylko dla klientów, którzy przeniosą kartę z innego banku, a do tego obowiązuje jedynie przez pierwszy rok. W pozostałych przypadkach oprocentowania w Multibanku sięga 18% w skali roku. Natomiast najniższe, standardowe oprocentowanie (bez podziału na operacje bezgotówkowe i gotówkowe) w wysokości ok. 15% deklarują Nordea Bank i Pekao SA.

REKLAMA


Odsetek można uniknąć

REKLAMA

W przypadku transakcji bezgotówkowych umiejętne korzystanie z karty kredytowej pozwala jednak na uniknięcie tak wysokich odsetek. Sprzyja temu tzw. okres bezodsetkowy. Im dłuższy okres bezodsetkowy wyznaczy bank, tym lepiej dla przedsiębiorcy - ma bowiem większą szansę zmieścić się z płatnością kartą bez naliczenia odsetek, pod warunkiem jednak, że spłaci na czas całe zadłużenie. Obecnie najdłuższy, bo prawie dwumiesięczny okres bezodsetkowy (dokładnie 59 dni) deklarują BNP Paribas Bank, Getin Noble Bank i Idea Bank. Natomiast najkrótszy - Pekao SA (47 dni), BPS (51 dni) oraz ING Śląski (52 dni).

Pamiętajmy jednak, że okres bezodsetkowy nie dotyczy transakcji gotówkowych. A to oznacza, że jeśli pieniądze wypłacimy na przykład w bankomacie, odsetki zostaną naliczone od dnia wypłaty.


Limity od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A na jakie limity kart kredytowych mogą liczyć przedsiębiorcy? Rozrzut jest bardzo duży - są banki, które nie udostępnią limitu wyższego niż 15 tys. zł (BNP Paribas Bank), a są i takie, które deklarują, że maksymalny limit kredytowy może sięgnąć nawet 200 tys. zł (FM Bank). Zazwyczaj jednak maksymalne limity nie przekraczają kilkudziesięciu tysięcy złotych. W niektórych bankach o wysokości maksymalnego zadłużenia decyduje okres działalności firmy. I tak w mBanku i Multibanku firma bez żadnego stażu otrzyma limit kredytowy do 10 tys. zł. Pół roku od rozpoczęcia działalności limit zwiększa się do 20 tys. zł, a po pierwszych „urodzinach” firmy bank może zaproponować przedsiębiorcy już 100 tys. złotych.


Odsetki i prowizje zmniejszą podatek

Jeśli kartą kredytową zostaną opłacone wydatki związane z firmą, a kwota zapłaconych odsetek wyraźnie wyodrębniona w dokumentach księgowych, odsetki można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu, zmniejszając dzięki temu podatek dochodowy. W koszty przedsiębiorca może zaliczyć również opłaty związane z użytkowaniem karty, na przykład opłatę roczną czy prowizję za wypłatę gotówki.


Agata Szymborska-Sutton


Współpraca: Magdalena Piórkowska

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA