Życzenia świąteczne - korespondencja między firmami
REKLAMA
REKLAMA
Na życzenia w formie e-maila lub sms-a pozwalają sobie osoby bliskie lub nieźle się znające, które na ogół dodatkowo składają je sobie osobiście. Zwyczaj wysyłania e-maili zagościł też w wielu firmach, ale przede wszystkim w poczcie wewnętrznej. Są już jednak firmy, które łączą życzenia wysyłane elektronicznie z tradycyjnymi kartkami.
REKLAMA
W wielu firmach z formy mailowej często korzystają pracownicy, którzy nie mogą uczestniczyć w przedświątecznych firmowych spotkaniach. Rozsyłają oni ułożone przez siebie życzenia do wszystkich lub wybranych kolegów. Tę formę stosują też niektórzy szefowie jako dodatek do życzeń składanych osobiście.
Jedną z form wykorzystania internetu do składania życzeń w pierwszym rzędzie klientom i współpracownikom jest zamieszczanie takich tekstów na stronach www firmy. To coraz częstsza i popularna, ale także - co szczególnie ważne dla mniejszych firm - najtańsza forma dotarcia do wielu osób.
Na stronach internetowych firm można spotkać prawdziwe bogactwo sformułowań:
• Najserdeczniejsze życzenia zdrowych, radosnych i spokojnych Świąt składa firma XXX
• Wszystkim klientom i przyjaciołom firma komputerowa YYY składa życzenia szczęśliwych świąt oraz energii i zapału do nowych, przyszłych działań
• Wszystkim naszym klientom, partnerom i współpracownikom życzymy zdrowych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu sukcesów w nadchodzącym nowym roku.
• Z okazji wkroczenia w nowy rok, firma AAA składa Państwu najserdeczniejsze życzenia pomyślności i spełnienia najskrytszych marzeń
• Firma BBB składa klientom, partnerom i przyjaciołom najserdeczniejsze życzenia zdrowia, szczęścia, radości
Tradycyjnie jest serdeczniej
Prawdopodobnie poczta elektroniczna wejdzie na stałe do kontaktów między firmami, także w dziedzinie składania życzeń. Na razie jednak wciąż bardzo dobrze się mają tradycyjne, papierowe kartki, których wybór z roku na rok jest większy i pozwala zaspokoić nawet najbardziej wybredny gust. Coraz więcej jest kartek z wydrukowanymi wewnątrz gotowymi życzeniami, pozostaje tylko kwestia wyboru spośród dostępnych tekstów, tych najbardziej pasujących do sytuacji oraz klienta. Wielu producentów oferuje karnety świąteczne z wklejką w kopertach.
Firmom zależy na tym, aby dostrzeżono je wśród życzeń otrzymanych od innych. Dlatego wybierający kartki starają się, aby były oryginalne i dopasowane do osoby czy grupy osób, do których są skierowane. Patrząc na otrzymywaną korespondencję, widać, że firmy zadają sobie coraz więcej trudu, chcąc, żeby życzenia sprawiały przyjemność i były odebrane jako prawdziwe, a nie wyłącznie kurtuazyjne.
Jest to możliwe, jeśli zna się odbiorców. Pomocne są w takich przypadkach prywatne kontakty z szefem firmy albo działania PR, promocji czy marketingu, które coś wiedzą o planach przedsiębiorstwa i mogą je umieścić w życzeniach. Oczywiście bez zdradzania poufnych informacji.
Kilkadziesiąt lub kilkaset
Firmy wysyłają kilkadziesiąt, kilkaset, ale bywa, że i ponad tysiąc kartek. Wszystko zależy od wielkości instytucji, a także od tego, z iloma klientami się współpracuje. Pod życzeniami osobiście podpisuje się szef firmy lub cały zarząd. Adresy drukowane są z listy mailingowej. Za rozesłanie kart odpowiada sekretarka, do której obowiązków należy też obsługa poczty.
Jolanta Zientek-Varga
REKLAMA
REKLAMA