REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak efektywnie kosztowo i ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt

Magdalena Słomczewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działania skierowane na budowanie lojalności pracowników oraz ich motywację do pracy mają bez wątpienia długofalowy charakter i rozłożone są na cały rok. Jednak bez względu na to, jakie działania podejmujemy i jak dokładnie je zaplanujemy, celebracja Bożego Narodzenia, choć jest stałym punktem działań marketingu wewnętrznego, zawsze zaskakuje tym samym pytaniem: jak ciekawie wynagrodzić pracowników w okresie świąt?

REKLAMA

Boże Narodzenie to jedna z najlepszych okazji do nagradzania i zarazem motywowania pracowników oraz budowania ich lojalności. Okres przedświąteczny sprzyja budowaniu dobrej atmosfery oraz więzi emocjonalnej między pracownikami a firmą. Bardzo często jest jedyną okazją do indywidualnego kontaktu przełożonego z podwładnym. Pojawiający się w korporacyjnych żartach „uścisk dłoni prezesa” wbrew pozorom odgrywa bardzo ważną rolę w wewnętrznej komunikacji. Chwila rozmowy czy osobiste wręczenie podarunku jest sygnałem, że pracownik jest faktycznie dostrzegany w firmie, a jego praca doceniana. Wigilia firmowa powinna być nie tylko okazją do tego, by szef mógł podkreślić wartość relacji z pracownikami, lecz także, by członkowie zespołu mogli lepiej poznać samych siebie. Samo uczestnictwo w spotkaniu wigilijnym powoduje również, że każdy pracownik czuje, że przynależy do społeczności danej firmy.

REKLAMA

Okres świąteczny jest nie tylko naturalną okazją do budowania bliższych relacji między pracownikami, lecz także do podsumowań i podziękowania za włożoną w ciągu roku pracę. Grudniowe spotkania są tym ważniejsze, im cięższy był rok, a w wielu firmach okres spowolnienia gospodarczego nie sprzyjał budowaniu dobrej atmosfery w minionym roku. Bożonarodzeniowe spotkanie i wiążące się z nim podarunki to okazja do nadrobienia zaległości.

Budowanie lojalności

REKLAMA

Według badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexho Pass Polska co roku około 65 proc. pracodawców wskazuje Boże Narodzenie jako główną okazję do motywowania i budowania lojalności za pomocą świadczeń pozapłacowych. Rezygnacja z dodatkowych nagród w tym okresie mogłaby więc okazać się rozczarowaniem pracowników, a w rezultacie zdemotywować pracowników na kolejny rok.

Sposobów wynagradzania pracowników jest wiele. Część pracodawców decyduje się na wręczenie tradycyjnej gotówki, często w formie przelewu na konto. Taki bonus nie jest jednak odbierany przez pracowników jako prezent. Większość z nich przeznacza dodatkowe pieniądze na bieżące wydatki lub zakupy świąteczne - nie są to więc prezenty wyjątkowe, które zostaną zapamiętane oraz będą pełnić funkcję motywacyjną w przyszłości. Pracodawcy sięgają więc po inne formy świadczeń - z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia wynika, że co roku ok. 49 proc. pracodawców decyduje się wręczyć pracownikom bony i kupony, niewiele mniej, gdyż 42 proc., decyduje się na paczki świąteczne. Elementy te wrosły już w schemat Bożego Narodzenia w wielu firmach, co jednak nie wyklucza, że muszą być przewidywalnym prezentem - oferta na rynku jest bogata i pokazuje, że nawet tradycyjne formy mogą stanowić niespodziankę dla pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Indywidualne prezenty

Układając program świadczeń z okazji świąt dla pracowników, powinniśmy brać pod uwagę czynniki, które pozwalają na indywidualizację prezentu. U pracownika, który otrzymuje podarunek związany z jego stylem życia czy zainteresowaniami, rodzi się poczucie, że został indywidualnie doceniony, że szef zna i rozumie jego potrzeby, a to przekłada się, zgodnie z zasadą wzajemności, na chęć odwdzięczenia się, czyli lojalność lub motywację do pracy.

Czynniki, które warto brać pod uwagę, to między innymi staż pracy, wiek pracowników i ich przyzwyczajenia. Zmienne te pozwalają na trafienie w gusta i oczekiwania pracowników. Na przykład tradycyjne i cieszące się dużą popularnością wśród pracodawców, a także często oczekiwane przez pracowników kupony podarunkowe są uniwersalne i bardzo dobrze sprawdzą się w przypadku dużych przedsiębiorstw, w których pracownicy są w różnym wieku. Warto zauważyć, że ta uniwersalna forma nagrody stwarza możliwość personalizacji poprzez dostosowanie wysokości wartości kuponów do stażu pracy lub wypracowanych w ciągu roku wyników. Zróżnicowanie takie jest postrzegane jako sprawiedliwe i pełni dodatkowo funkcję motywacyjną: „zostanę dłużej, osiągnę lepszy wynik - za rok otrzymam bardziej wartościową nagrodę”.

Ponadto przy mniejszych zespołach, gdy lepiej znamy preferencje naszych pracowników, może warto zastanowić się nad kuponami wyspecjalizowanymi, np. kulturalno-rekreacyjnymi, które będą jasnym sygnałem, dla obdarowanego „szanuję twój czas wolny i chcę byś mógł w tym czasie naprawdę wypoczywać”.

Nowoczesne rozwiązania

Z kolei, jeżeli przez lata przyzwyczailiśmy pracowników do kuponów, ale w tym roku chcielibyśmy zaskoczyć podwładnych lub jeżeli większość naszych pracowników to młode i dynamiczne osoby, może warto rozważyć przedpłaconą kartę podarunkową. Plastikowa karta oparta na systemie VISA pozwoli zrealizować nagrodę nie tylko w każdym punkcie, w którym można płacić kartą debetową lub kredytową, lecz także umożliwi wybranie gotówki z bankomatu. To nowoczesne rozwiązanie bez wątpienia będzie prestiżowym i dyskretnym, a zarazem zaskakującym prezentem.

Coś dla najmłodszych

W firmach, w których wielu pracowników ma dzieci, można rozważyć organizację spotkania mikołajkowego. W takich sytuacjach problemem może okazać się poszukiwanie prezentów odpowiednich dla dzieci w różnym wieku i o różnych upodobaniach, jednak na rynku od tego roku dostępne są zestawy podarunkowe, składające się z kilku propozycji prezentów oraz certyfikatu podarunkowego. Tego typu podarunki umożliwiają dziecku sprawdzenie kilku opcji, a następnie wymianę certyfikatu podarunkowego na docelowy prezent. To nowe rozwiązanie gwarantuje, że prezent będzie odpowiedni dla wieku dziecka i trafi w jego potrzeby, ale także uczy je dokonywania samodzielnych wyborów. Mikołajki pozwalają na budowanie głębszych przyjaźni i więzi między pracownikami, którzy przecież spędzają ze sobą większość dnia. Wzajemne zrozumienie wpływa na atmosferę pracy, a ta przekłada się na efektywność.

Jakie świadczenia z okazji świąt wypłacić pracownikom, żeby nie płacić składek i podatku

Przyjęcie bożonarodzeniowe jest jednym z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych momentów w roku, wpływających bezpośrednio na wizerunek pracodawcy w oczach pracownika. Dlatego wykorzystajmy ten czas, aby efektywnie nagradzać i motywować swoich pracowników.

Magdalena Słomczewska

Autorka jest menedżerem produktu w Sodexho Pass Polska.

Kontakt:

magdalena.slomczewska@ sodexo.com

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

REKLAMA

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA