REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto zatrudniać bezrobotnych przy pracach interwencyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Rotkiewicz
Prawnik specjalizujący się w prawie pracy. Autor i współautor około 60 książek z tego zakresu, w tym kilku komentarzy oraz autor ponad 4000 artykułów. Wykładowca na licznych szkoleniach (przeprowadzonych ponad 6000 godzin szkoleniowych).
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy zatrudniający bezrobotnych przy pracach interwencyjnych mogą m.in. skorzystać z refundacji części wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne.

Prace interwencyjne oznaczają zatrudnienie przez pracodawcę bezrobotnego skierowanego z urzędu pracy, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej ze starostą i ma na celu wsparcie osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Istotnym dla wielu podmiotów rozwiązaniem jest także możliwość skierowania bezrobotnego do prac interwencyjnych do przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika na zasadach przewidzianych dla pracodawców przed Kodeks pracy. Znamiona pracodawcy ma podmiot zatrudniający co najmniej jednego pracownika. A zatem w takim przypadku mówimy o przedsiębiorcy, który np. zatrudnia jedynie zleceniobiorców, wykonawców umów o dzieło, czy też korzysta z usług wykonywanych przez innych przedsiębiorców (tzw. samozatrudnienie).

Przepisy rozporządzenia MPiPS z 7 stycznia 2009 r. zawierają ograniczenia dotyczące podmiotów, które mogą być organizatorami prac interwencyjnych. W praktyce są nimi z reguły pracodawcy, na których rzecz prace te mają być wykonywane.

Zwrot kosztów dla pracodawcy

REKLAMA

Pracodawca zatrudniający bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych może otrzymać częściowy zwrot kosztów poniesionych na wynagrodzenia tej osoby oraz jej składki. Pozostałe koszty pracy obciążają już jednak pracodawcę, z wyjątkiem kosztów badań lekarskich mających na celu stwierdzenie zdolności do wykonywania danej pracy, które mogą być finansowane przez powiatowy urząd pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Decyzja dotycząca przyznania wsparcia ze strony starosty jest zawsze uznaniowa.

Podane w tabeli (patrz tabela) kwoty zawierają narzut ubezpieczeniowy obciążający pracodawcę bez uwzględnienia składki na ubezpieczenie wypadkowe. Składka ta refundowana jest w kwocie faktycznie opłaconej w związku z wykonywaniem przez bezrobotnego określonej pracy.

Przykład

Pracodawca zatrudnił w ramach prac interwencyjnych bezrobotnego. Zatrudnienie to musi się odbywać na podstawie umowy o pracę. Przepisy nie narzucają jednak obowiązku zatrudnienia go na czas nieokreślony. A zatem umowa może dotyczyć jedynie okresu, na jaki została przyznana refundacja.

Pracodawca może ubiegać się także o jednorazowe wsparcie w wysokości 150% przeciętnego wynagrodzenia. Przysługuje ono, gdy pracodawca zatrudniał bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych przez okres co najmniej 6 miesięcy, po upływie zaś tego okresu przez następne 6 miesięcy nadal zatrudniał tę osobę w pełnym wymiarze czasu pracy. Bezpośrednio po tym czasie pracownik musi być nadal zatrudniony u ww. pracodawcy na pełny etat. Przyznanie wsparcia zależy od uznaniowej decyzji starosty i nawet po spełnieniu powyższych warunków pracodawca może nie otrzymać wsparcia.

Dlatego dla pewności zobowiązanie do przyznania jednorazowej refundacji powinno być zawarte w umowie dotyczącej organizacji prac interwencyjnych.

Dodatkowo, zatrudniając osoby bezrobotne w wieku powyżej 50. roku życia, można uzyskać zwrot kosztów poniesionych na ich wynagrodzenia i składki ubezpieczeniowe. Bezrobotny może być zatrudniony do 24 miesięcy u tego samego pracodawcy. Jednak gdy jego zatrudnienie przedłuża się do 4 lat, wtedy ww. zwrot obejmuje koszty zatrudnienia za co drugi miesiąc (art. 59 ust. 1 i 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Wysokość refundacji uzależniona jest od sytuacji ww. zatrudnionego bezrobotnego i wynosi:

• do 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeżeli spełnia warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego,

• do 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeżeli nie spełnia warunków koniecznych do uzyskania świadczenia przedemerytalnego.

 Marek Rotkiewicz

Podstawa prawna:

• art. 2, 49, 51, 56, 59, 59a, 61a ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 stycznia 2009 r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (DzU nr 5, poz. 25).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA