REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Średnie firmy nie chcą kupować informacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Kowalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko połowa firm korzysta z informacji o aktualnym zadłużeniu potencjalnego kontrahenta. Za to przedsiębiorcy chętnie wykorzystują informacje z Krajowego Rejestru Sądowego.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PBS DGA na zlecenie Lexis- Nexis i Gazety Prawnej, najbardziej pożądanym dla przedsiębiorców źródłem informacji gospodarczych są dane rejestrowe z Krajowego Rejestru Sądowego.

REKLAMA

REKLAMA

Z tych danych korzysta ok. 90 proc. przedsiębiorców.

- W tej chwili na szkoleniu mam osiem osób i żadna z nich nie korzysta z wywiadowni gospodarczych, za to bardzo chętnie sprawdzają informacje o partnerach gospodarczych w KRS - mówi Monika Bekas-Nowak z Krajowego Rejestru Długów.

Łatwy dostęp

REKLAMA

Na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się elektroniczna wyszukiwarka podmiotów w KRS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wpisując nazwę firmy lub nr KRS możemy otrzymać podstawowe informacje o firmie, jej pełną nazwę, kiedy została założona, gdzie ma siedzibę i najważniejszą rzecz, czyli kto jest uprawniony do jej reprezentowania i podpisywania umów - twierdzi Monika Bekas-Nowak.

Dostęp do tych informacji jest bezpłatny, bo wystarczy tylko łącze internetowe. Jeśli zaś chcemy otrzymać bardziej zaawansowaną analizę podmiotu gospodarczego, z ogólnym obrazem sytuacji finansowej podmiotu, z siatką jego powiązań osobowych i kapitałowych oraz monitoringiem podmiotu w zakresie danych rejestrowych z KRS, warto skorzystać z dostępnych na rynku serwisów on-line.

- Od czasu wprowadzenia Serwisu Prawno-Gospodarczego obserwujemy lawinowy wzrost zapytań klientów o poszczególne podmioty zarejestrowane w KRS. Klienci proszą o coraz bardziej zaawansowane narzędzia i dane do analizy ryzyka, dlatego ostatnio wprowadziliśmy wersję Premium, najbogatszą w tej chwili - podkreśla Joanna Hirsz-Kropińska z LexisNexis.

Biura Informacji Gospodarczej

Badanie wskazuje, że przedsiębiorcy dużo rzadziej korzystają z informacji gromadzonych przez Biura Informacji Gospodarczych o zadłużeniu kontrahenta. Z bazy danych gromadzonych przez BIG korzysta tylko co druga firma. Mimo to przedstawiciele biur informacji gospodarczych twierdzą, że zainteresowanie ich usługami ze strony przedsiębiorców jest coraz większe.

- Jeszcze trzy, cztery lata temu było u nas kilkaset zapytań miesięcznie, a obecnie jest ich nawet kilkadziesiąt tysięcy - mówi Anna Tłuściak, prezes ERIF BIG.

Za te informacje trzeba oczywiście zapłacić, jednak wiadomość o tym, że potencjalny partner biznesowy jest zadłużony i nie płaci w terminie swoich rachunków, ma wielkie znaczenie w biznesie. Dzięki temu można uniknąć bardzo przykrych sytuacji, a nawet bankructwa własnego przedsiębiorstwa.

- Przedsiębiorca przed zawarciem znaczącej umowy, chce wiedzieć, czy nie wiąże się ona ze zbytnim ryzykiem - twierdzi prezes Tłuściak.

Niestety, badanie wykazało, że takie podejście nie jest u nas zjawiskiem powszechnym. Okazało się też, że mali i średni przedsiębiorcy w większości nie chcą lub nie mogą płacić za profesjonalne informacje gospodarcze. Czasem wynika to z niewiedzy i obaw przed kosztami dotarcia do takich informacji.

- Bardzo często abonament i dostęp do bazy danych publicznego rejestru dłużników kosztuje tyle samo, ile miesięczny rachunek za telefon komórkowy właściciela małej firmy - mówi Monika Bekas-Nowak.

- Obserwując rosnącą potrzebę klientów sprawdzania informacji o zadłużeniu podmiotów gospodarczych, zdecydowaliśmy się połączyć nasz serwis z bazą KRD - dodaje Joanna Hirsz-Kropińska.

Wiele źródeł informacji

W wypadku większych firm informacje o nich, o ich problemach, można znaleźć w mediach oraz w internecie. Spółki publiczne muszą publikować na swoich stronach bilanse pozwalające ocenić, w jakiej są sytuacji finansowej, i informacje o powiązaniach kapitałowych. Jak wykazuje badanie głównym źródłem informacji dla firm są jednak informacje własne.

- Jeżeli firma współpracuje tylko z kilkoma odbiorcami i nie zamierza się szybko rozwijać, to rzeczywiście może nie mieć potrzeby korzystania z zewnętrznych informacji biznesowych - twierdzi Monika Bekas-Nowak.

Czasem informacje z wewnętrznych baz danych to rzeczywiście najlepsze źródło informacji o kontrahencie.

- Poczta pantoflowa działa i często handlowiec w terenie ma największą możliwość sprawdzenia kontrahenta, spotykając się z nim w jego firmie i sprawdzając, jak prowadzi swój biznes - dodaje Monika Bekas-Nowak.

W wypadku firm bardziej dynamicznych sytuacja wygląda inaczej. Jeśli szybko się rozwijają, szukają nowych partnerów, podpisują z nimi nowe umowy, to na pewno ponoszą wyższe ryzyko i jest zdecydowanie większe prawdopodobieństwo, że trafią na nieuczciwego kontrahenta. Takie firmy na pewno potrzebują sprawdzonej informacji gospodarczej o partnerach w biznesie, choć nie zawsze o takie informacje zabiegają. Jak mówi Joanna Hirsz-Kropińska, polskie firmy przy zawieraniu kontraktów wciąż ponoszą znaczne i nieoszacowane ryzyko finansowe. Zastanawiające jest, czy to rzeczywiście wynik ich świadomej decyzji, podyktowanej deklarowanym brakiem potrzeby, czy jednak raczej jest to brak świadomości istnienia gotowych i prostych rozwiązań, które mogłyby to ryzyko zminimalizować.

 

Cele wykorzystywania informacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przyczyny niezbierania informacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wydatki na usługi wywiadowni

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inne sposoby pozyskiwania informacji gospodarczych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

O BADANIU

Badanie zrealizowano na ogólnopolskiej próbie 100 firm dużych (zatrudniających nie mniej niż 250 pracowników) i średnich (zatrudniających od 50 do 249 pracowników) w technice wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo. Respondentami byli właściciele oraz osoby zarządzające. Badanie firm dużych przeprowadzono w czerwcu 2008 r., a firm średnich - we wrześniu 2008 r.

JAN KOWALSKI

gp@infor.pl

OPINIE

WIRGINIA AKSZTEJN

PBS DGA

Firmy duże częściej niż firmy średnie zbierają informacje na temat innych podmiotów gospodarczych - w szczególności za pośrednictwem profesjonalnych dostawców. Różnice występują także w sposobie korzystania z danych przez firmy je gromadzące. Firmy średnie istotnie częściej niż firmy duże zbierają informacje ogólnodostępne, takie jak dane teleadresowe (77 proc. v. 63 proc.). Jeśli jednak chodzi o różnorodność wykorzystywanych informacji, jest ona podobna w obu typach firm. Firmy duże częściej za to niż średnie wykorzystują dane w celu realizacji szerzej zakrojonych działań biznesowych, takich jak fuzje i przejęcia czy ekspansja rynkowa, oraz w celu wykluczenia konfliktu interesów. Kolejną różnicę między firmami średnimi i dużymi stanowi poziom rocznych wydatków na usługi profesjonalnych dostawców informacji. Biorąc pod uwagę większe możliwości, a także większe potrzeby dużych firm, zrozumiałe jest, że ponad połowa z nich przeznacza na tego typu usługi powyżej 5 tys. zł, podczas gdy co druga firma średnia ogranicza te wydatki do maksymalnie 5 tys. zł.

JOANNA HIRSZ-KROPIŃSKA

dyrektor marketingu LexisNexis

Z badania wynika, że 68 proc. firm średnich pozyskuje informacje gospodarcze w inny sposób niż za pośrednictwem firm, które prowadzą taką działalność. To aż o 9 proc. mniej niż firm dużych. Wynikać to może z faktu, iż w dużych firmach istnieją struktury, które opracowują wewnętrzne raporty, a firmy średnie wolą zaufać profesjonalnym dostawcom produktów i usług do analizy ryzyka. Cel wykorzystywania informacji gospodarczych przez firmy duże i średnie jest taki sam. Przeważająca liczba badanych analizuje dane, aby określić wiarygodność finansową kontrahenta czy podjąć decyzję o rozpoczęciu współpracy. Najpopularniejsze są dane z KRS. 90 proc. badanych firm dużych oraz 82 proc. badanych firm średnich właśnie te informacje wskazuje jako pierwsze źródło analizy. Zdecydowanie częściej firmy średnie niż firmy duże sięgają w celu analizy kontrahentów po dane teleadresowe. Niestety, tylko 39 proc. badanych firm dużych oraz 35 proc. firm średnich deklaruje, że korzysta z informacji gospodarczych co najmniej raz w tygodniu. To niewielki odsetek, wynikający w dużej mierze z niskiej świadomości przedsiębiorstw w zakresie dostępności usług i produktów dotyczących informacji gospodarczych. Na bazie naszych doświadczeń spodziewamy się, że coraz więcej firm będzie minimalizowało ryzyko swojej działalności, a w związku z tym rynek dostawców informacji gospodarczych będzie rósł.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA