REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie finansowe na inwestycje realizowane przez przedsiębiorców

Mariusz Gawrychowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od regionu przedsiębiorcy mogą dostać różne dotacje na taką samą inwestycję. Rekordowo niskie dotacje - około 100 tys. zł - wstępnie zaproponowało firmom z województwa mazowieckiego. Także przedsiębiorcy z województw śląskiego, małopolskiego i pomorskiego dostaną niższe wsparcie.  

Większość samorządów wojewódzkich ogranicza wysokość unijnych dotacji dla przedsiębiorców. Najbardziej na tym ucierpią średniej wielkości firmy (zatrudniające 50-250 osób). Bogatsze regiony gorzej traktują przedsiębiorców niż biedniejsze - wynika z zestawienia przygotowanego przez GP.

REKLAMA

REKLAMA

Różna pomoc w regionach

Regiony kończą prace nad szczegółowymi dokumentami, określającymi warunki przyznawania unijnych dotacji. Zgodnie z przyjętymi założeniami miały one wspierać projekty o wartości do 8 mln zł, a większe przedsięwzięcia będą wspierane w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. W obu przypadkach maksymalny poziom dotacji został ustalony dla inwestycji realizowanych w poszczególnych województwach w oparciu o przygotowaną przez Brukselę mapę pomocy regionalnej. W zależności do bogactwa regionu małe firmy (zatrudniające 10-50 osób) miały liczyć na 60-70 proc. wsparcia (w tym 20-proc. bonus za wielkość firmy), a średnie - na 50-60 proc. (w tym 10-proc. bonus).

Gazeta Prawna sprawdziła, jak będzie wyglądało wsparcie dla projektów w poszczególnych regionach dla nieinnowacyjnego projektu małej firmy o wartości 800 tys. zł oraz takiego samego projektu średniej firmy o wartości 4 mln zł.

REKLAMA

Najgorzej wypada Mazowsze. Jego władze wstępnie zaproponowały, aby tylko 50 tys. euro mogły wynosić koszty, od których będzie wyliczana dotacja. Oznacza to, że firmy mają szansę na dotacje nie wyższe niż 100-120 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Chcieliśmy wspierać małe firmy z uboższych regionów Mazowsza. Jednak po konsultacji z przedsiębiorcami zwiększymy dotacje - mówi Marta Milewska, rzecznik Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego.

Maksymalny poziom dotacji dla małych firm ma pozostać bez zmian, a dla średnich wynosić 500 tys. zł lub 1 mln zł.

Nie licząc Mazowsza, rozpiętość maksymalnej wysokości wsparcia w zależności od regionu wynosi w przypadku małej firmy od 320 do 560 tys. zł. Większe różnice są w przypadku średniej firmy. Maksymalna wysokość dotacji waha się od 750 tys. zł do 2,4 mln zł.

Najniższe dotacje uzyskają małe firmy w województwie małopolskim (tylko 40-proc. poziom dofinansowania).

- To decyzja strategiczna. Chcemy, by wsparcie trafiło do większej liczby przedsiębiorstw - tłumaczy Jacek Woźniak, dyrektor departamentu polityki regionalnej w Małopolskim Urzędzie Marszałkowskim.

Dodaje, że firmy z obszarów ze słabiej rozwiniętą przedsiębiorczością mogą liczyć na zwiększenie dotacji o 10 proc.

Więcej na innowacje

W przypadku średniej wielkości firm najgorzej wypadają regiony, które zdecydowały się na ustalenie maksymalnej dotacji, jaką może dostać firma. Na Śląsku może liczyć maksymalnie na 750 tys. zł, na Pomorzu na 800 tys. zł, a w Wielkopolsce na 1 mln zł. Przy inwestycji o wartości 4 mln zł daje to nawet 1,5 mln zł różnicy w porównaniu z najlepszymi województwami.

Mimo że inwestycje o charakterze innowacyjnym miały być wspierane w programie Innowacyjna Gospodarka, to część województw zdecydowała się na szczególne traktowanie takich projektów. Mogą one liczyć na wydzieloną pulę unijnych środków. Inne regiony zdecydowały, że takie projekty będą mogły liczyć na wyższe wsparcie. Na przykład na Śląsku inwestycja nieinnowacyjna może maksymalnie dostać 750 tys. zł, a innowacyjna - 1 mln euro.

Jakie dotacje można otrzymać w województwach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

OPINIA

EWA FEDOR

ekspert ds. funduszy unijnych w Konfederacji Pracodawców Polskich

Źle się stało, że niektóre regiony obniżyły intensywność pomocy regionalnej. Szczególnie uderzy to w mniejsze przedsiębiorstwa, które nie mają swobody w wyborze miejsca realizacji inwestycji. Natomiast większe firmy będą wybierały te regiony, które oferują wyższe dofinansowanie projektów. Należy podkreślić, że działanie samorządów nie wpłynie najlepiej na konkurencyjność. Dwie firmy z tej samej branży realizujące zbliżone projekty w zależności od miejsca prowadzenia działalności będą zmuszone do wyłożenie różnych kwot z własnej kieszeni. To może spowodować ograniczanie zakresu projektów lub stosowania starszych technologii.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA