REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie finansowe na inwestycje realizowane przez przedsiębiorców

Mariusz Gawrychowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od regionu przedsiębiorcy mogą dostać różne dotacje na taką samą inwestycję. Rekordowo niskie dotacje - około 100 tys. zł - wstępnie zaproponowało firmom z województwa mazowieckiego. Także przedsiębiorcy z województw śląskiego, małopolskiego i pomorskiego dostaną niższe wsparcie.  

Większość samorządów wojewódzkich ogranicza wysokość unijnych dotacji dla przedsiębiorców. Najbardziej na tym ucierpią średniej wielkości firmy (zatrudniające 50-250 osób). Bogatsze regiony gorzej traktują przedsiębiorców niż biedniejsze - wynika z zestawienia przygotowanego przez GP.

REKLAMA

Różna pomoc w regionach

Regiony kończą prace nad szczegółowymi dokumentami, określającymi warunki przyznawania unijnych dotacji. Zgodnie z przyjętymi założeniami miały one wspierać projekty o wartości do 8 mln zł, a większe przedsięwzięcia będą wspierane w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. W obu przypadkach maksymalny poziom dotacji został ustalony dla inwestycji realizowanych w poszczególnych województwach w oparciu o przygotowaną przez Brukselę mapę pomocy regionalnej. W zależności do bogactwa regionu małe firmy (zatrudniające 10-50 osób) miały liczyć na 60-70 proc. wsparcia (w tym 20-proc. bonus za wielkość firmy), a średnie - na 50-60 proc. (w tym 10-proc. bonus).

Gazeta Prawna sprawdziła, jak będzie wyglądało wsparcie dla projektów w poszczególnych regionach dla nieinnowacyjnego projektu małej firmy o wartości 800 tys. zł oraz takiego samego projektu średniej firmy o wartości 4 mln zł.

Najgorzej wypada Mazowsze. Jego władze wstępnie zaproponowały, aby tylko 50 tys. euro mogły wynosić koszty, od których będzie wyliczana dotacja. Oznacza to, że firmy mają szansę na dotacje nie wyższe niż 100-120 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Chcieliśmy wspierać małe firmy z uboższych regionów Mazowsza. Jednak po konsultacji z przedsiębiorcami zwiększymy dotacje - mówi Marta Milewska, rzecznik Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego.

Maksymalny poziom dotacji dla małych firm ma pozostać bez zmian, a dla średnich wynosić 500 tys. zł lub 1 mln zł.

Nie licząc Mazowsza, rozpiętość maksymalnej wysokości wsparcia w zależności od regionu wynosi w przypadku małej firmy od 320 do 560 tys. zł. Większe różnice są w przypadku średniej firmy. Maksymalna wysokość dotacji waha się od 750 tys. zł do 2,4 mln zł.

Najniższe dotacje uzyskają małe firmy w województwie małopolskim (tylko 40-proc. poziom dofinansowania).

- To decyzja strategiczna. Chcemy, by wsparcie trafiło do większej liczby przedsiębiorstw - tłumaczy Jacek Woźniak, dyrektor departamentu polityki regionalnej w Małopolskim Urzędzie Marszałkowskim.

Dodaje, że firmy z obszarów ze słabiej rozwiniętą przedsiębiorczością mogą liczyć na zwiększenie dotacji o 10 proc.

Więcej na innowacje

W przypadku średniej wielkości firm najgorzej wypadają regiony, które zdecydowały się na ustalenie maksymalnej dotacji, jaką może dostać firma. Na Śląsku może liczyć maksymalnie na 750 tys. zł, na Pomorzu na 800 tys. zł, a w Wielkopolsce na 1 mln zł. Przy inwestycji o wartości 4 mln zł daje to nawet 1,5 mln zł różnicy w porównaniu z najlepszymi województwami.

Mimo że inwestycje o charakterze innowacyjnym miały być wspierane w programie Innowacyjna Gospodarka, to część województw zdecydowała się na szczególne traktowanie takich projektów. Mogą one liczyć na wydzieloną pulę unijnych środków. Inne regiony zdecydowały, że takie projekty będą mogły liczyć na wyższe wsparcie. Na przykład na Śląsku inwestycja nieinnowacyjna może maksymalnie dostać 750 tys. zł, a innowacyjna - 1 mln euro.

Jakie dotacje można otrzymać w województwach

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

OPINIA

EWA FEDOR

ekspert ds. funduszy unijnych w Konfederacji Pracodawców Polskich

Źle się stało, że niektóre regiony obniżyły intensywność pomocy regionalnej. Szczególnie uderzy to w mniejsze przedsiębiorstwa, które nie mają swobody w wyborze miejsca realizacji inwestycji. Natomiast większe firmy będą wybierały te regiony, które oferują wyższe dofinansowanie projektów. Należy podkreślić, że działanie samorządów nie wpłynie najlepiej na konkurencyjność. Dwie firmy z tej samej branży realizujące zbliżone projekty w zależności od miejsca prowadzenia działalności będą zmuszone do wyłożenie różnych kwot z własnej kieszeni. To może spowodować ograniczanie zakresu projektów lub stosowania starszych technologii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA