REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony towarowe to dobry prezent dla pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżające się święta Bożego Narodzenia wywołują wzrost zainteresowania bonami towarowymi. Dominują bony w wersji papierowej, choć coraz częściej pracownicy korzystają z kart elektronicznych. Rośnie popularność bonów turystycznych.

Od kilku lat najważniejszymi graczami na rynku bonów towarowych jest pięć firm: Sodexho Pass, Bonus System, Accor Services, Wasza Żywieniowa oraz wystawca bonów turystycznych TravelPass. Przedstawiciele tych firm twierdzą, że co roku w okresie przedświątecznym zwiększa się znacznie sprzedaż bonów towarowych głównie podarunkowych. Obecnie na rynku jest sprzedawanych siedem podstawowych rodzajów bonów towarowych i usługowych. Są to bony: żywieniowe, rekreacyjno-kulturalne, profilaktyczne, podarunkowe, turystyczne, premiowe oraz karty elektroniczne. Za ich pośrednictwem można zakupić usługę lub towar.

REKLAMA

REKLAMA

Karty elektroniczne

Bony w wersji elektronicznej są obecne u nas od kilku lat. Dotychczas jednak góruje wersja papierowa. Taka zachowawczość rynku koncentrującego się dotychczas na bonach papierowych była wynikiem jednostronnych decyzji decydentów w firmach zakupujących szczególnie kupony podarunkowe i żywieniowe.

Największym wystawcą kart elektronicznych i prekursorem w tej dziedzinie jest przedsiębiorstwo Bonus Systems. Ponad 50 proc. sprzedawanych bonów to karty elektroniczne. Zdaniem Adama Kompowskiego, prezesa zarządu Bonus Systems Polska, karty elektroniczne to przyszłość tego rynku. Firma ta rozpoczyna nawet sprzedaż kart elektronicznych po raz pierwszy do zakupów przez internet.

REKLAMA

- Jest to kolejna innowacja na rynku. Dobre ceny w sklepach internetowych, bezpieczny system płatności Visa International oraz wygoda w użyciu zrewolucjonizują preferencje klientów na korzyść kart w tym roku - twierdzi Adam Kompowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innego zdania są przedstawiciele lidera na tym rynku, firmy Sodexho Pass Polska. Firma oferuje przede wszystkim wersję papierową bonów i jej przedstawiciele uważają, że jeszcze nie nadszedł czas na rewolucyjne zmiany na tym rynku.

- Z opublikowanego w tym roku raportu Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych wynika, że większość użytkowników kart płatniczych nadal używa ich głównie, aby pobrać pieniądze z bankomatu, a należy pamiętać, że większość kart przedpłaconych takiej funkcji nie posiada. Z kolei 24 proc. posiadaczy kart nie używa ich w ogóle. W takiej sytuacji trudno oczekiwać dynamicznego rozwoju rynku bonów w wersji elektronicznej - mówi Elżbieta Helman-Pazdej, kierownik kategorii produktu w Sodexho Pass Polska.

Jej zdaniem właściciele kart elektronicznych muszą liczyć się z tym, że drobne kwoty pozostałe na karcie, np. 2 lub 7 zł, często się traci, bo większość sklepów nie przyjmuje płatności z użyciem karty na tak małe sumy.

Za wersją elektroniczną przemawia to, że kupuje się towar za określoną sumę, nie ma konieczności wydawania reszty. Natomiast w przypadku bonu w wersji papierowej trzeba wydać kupon w całości. Należy przy tym zaznaczyć, że obie formy (papierowa i elektroniczna) podlegają tym samym regulacjom prawnym i skarbowym.

Bony z hipermarketów

Zaopatrzenie pracowników w bony nie jest dla przedsiębiorstw skomplikowaną transakcją. Zamówienia można składać poprzez internet za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronach www niektórych wydawców (emitentów) bonów.

Na rynku są obecne także bony wydawane przez główne sieci supermarketów, np. Tesco. Z reguły mają one wersję karty elektronicznej, przedpłaconej. Są one konkurencyjne dla bonów emitowanych przez wydawców. Bony wydawane i oferowane klientom przez hipermarkety mają inny charakter. Posiadają z reguły cechy lojalnościowe i mają za zadanie przyciągnąć klienta, by robił jak najwięcej zakupów w konkretnej sieci handlowej.

Kartę wydawaną przez główne sieci handlowe można z powodzeniem porównać do karty kredytowej oferowanej przez banki. Przez określony w umowie czas klienci mogą wydać gotówkę do określonego limitu.

Także w tym przypadku można zakupić karty kredytowe swoim pracownikom, jako bony towarowe. Także sami klienci bez pośrednictwa firm mogą nabyć tego typu karty.

Bony towarowe są obecne na naszym rynku od ponad 15 lat.

Motywacja i nagroda

Bony towarowe mogą być dobrym bezgotówkowym sposobem motywowania i wynagradzania pracowników. W szczególności dotyczy to wynagradzania menedżerów w średnich i dużych przedsiębiorstwach. Według badań przeprowadzonych przez firmę badawczą Sedlak & Sedlak w 2006 roku około 35 proc. menedżerów odpowiedziało podczas przeprowadzania ankiet, że korzysta z bonów towarowych. Głównie w ich opinii mają one charakter motywacyjny i służą jako dodatkowe wynagrodzenie.

300 zł wynosi średnia wartość bonów, które otrzymują pracownicy w okresach przedświątecznych

NOWE RODZAJE BONÓW

Coraz większą popularnością cieszą się także kupony SPA, turystyczne, rekreacyjne, restauracyjne. - Bony turystyczne umożliwiają zakup zorganizowanych wycieczek i wyjazdów, biletów lotniczych bądź rezerwacji noclegów w hotelach. Bony SPA to produkt bardzo elitarny. Można je zrealizować na pobyty w hotelach SPA (noclegi, zabiegi, wyżywienia), a także w miejskich salonach DaySPA. Bony turystyczne wręczane są wtedy, gdy chcemy obdarowywać kogoś wycieczką, lub np. weekendem w wybranym mieście Europy - mówi Witold Szlachta, corporate business manager TravelPass Polska.

Emitenci bonów towarowych i użytkownicy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

OPINIE

Elżbieta Helman-Pazdej

kierownik kategorii produktu w Sodexho Pass Polska

Okres przedświąteczny to czas największego zainteresowania kuponami ze strony firm. 56 proc. przedsiębiorstw w Polsce przekazuje swoim pracownikom dodatki do pensji właśnie w okresie świąt Bożego Narodzenia. Szczególnym zainteresowaniem firm cieszą się jak co roku kupony podarunkowe oferowane wraz z atrakcyjnym Pakietem Smart. Są one stałym i nieodłącznym elementem oferty Sodexho Pass w czasie świąt Bożego Narodzenia. Umożliwiają pracownikom robienie zakupów promocyjnych i korzystanie z rabatów sięgających nawet 50 proc. W ramach Pakietu Smart pracownicy otrzymają w tym roku łącznie 25 kuponów promocyjnych, podzielonych na trzy kategorie tematyczne: Dla Twojego Domu, Dla Ciebie i Rodziny oraz Twoje Hobby. W pierwszej grupie znajdują się kupony promocyjne do sklepów RTV AGD (np. 7-proc. rabat w sieci ElectroWorld, 5-proc w RTV Euro AGD). Rabaty są oferowane także w sieci marketów budowlanych oraz salonów z artykułami do wystroju wnętrz, w tym 5-proc. rabaty w Leroy Merlin i Obi. Drugą kategorię tworzą kupony rabatowe do placówek handlowych z artykułami spożywczymi, a także z odzieżą i kosmetykami, w tym 25-proc. rabat na zakupy w sieci sklepów odzieżowych KappAhl oraz 17-proc. rabat na zakupy w sklepach z artykułami dziecięcymi Smyk. Natomiast w ramach grupy Hobby współpracujemy między innymi z salonami muzycznymi Riff.

Przygotowaliśmy ok. 2 milionów zestawów kuponów rabatowych, które dodawane są do kuponów podarunkowych zamawianych przez firmy.

Pierwszy raz kupony w wersji elektronicznej pojawiły się na polskim rynku w 2003 roku. Jednak nadal stanowią raczej dodatek do oferty niż jej podstawowy element. W przypadku Sodexho Pass kartę elektroniczną zamawia niewielu klientów. Ciągle istnieją duże ograniczenia w realizacji kart, wynikające ze słabej infrastruktury, braku terminali w wielu sklepach i ograniczeń kwotowych w realizacji płatności kartą. Te utrudnienia techniczne, szczególnie w okresach wzmożonego handlu, związane z długim oczekiwaniem na realizację transakcji powodują niechęć do tego typu rozwiązań.

 

Witold Szlachta

corporate business manager w TravelPass Polska

Rynek bonów turystycznych przeżywa aktualnie rozkwit. Powodów jest kilka. Przede wszystkim można dofinansowywać pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wczasy zagraniczne. Bony turystyczne idealnie się tu nadają, nie dajemy pracownikowi konkretnej wycieczki, tylko bon. A on sam już wybiera, kiedy i gdzie chce pojechać. Rynek rozwija się również dlatego, że dotychczasowe formy motywacji pracowników i klientów dla wielu z nich przestały spełniać swoją rolę. Coraz bardziej popularne stają się działania, które oddziaływają na emocje. A wakacje chyba u wszystkich budzą wiele pozytywnych skojarzeń.

Rynek ten wraz z bogaceniem się społeczeństwa i coraz większą dojrzałością będzie się nadal rozwijał. Przewidujemy, że oprócz bonów typowo wycieczkowych klienci będą oczekiwać coraz bardziej specyficznych produktów. Przykładem takiego produktu jest bon SpaTravel. Cieszy się on coraz większym uznaniem firm, bo jest to nagroda stosunkowo niedroga, a mająca bardzo silne oddziaływanie na pracowników i klientów.

Zagrożeniem dla rozwoju rynku bonów turystycznych są przede wszystkim zmiany w regulacjach prawnych, które mogłyby ograniczyć możliwość finansowania ich zakupu ze środków ZFŚS. Są dwa główne obszary, gdzie mogłyby nastąpić zmiany czy ułatwienia dla firm, które zaowocowałyby rozwojem tego rynku. Pierwszy to ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie m.in. opisane są zasady organizacji konkursów i ewentualne zwolnienia podatkowe dla nagrodzonych osób. Wiele firm chce takie konkursy organizować dla swoich klientów, ale zapis ustawy mówi, że zwolnienia dotyczą tylko konkursów organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA